Hans V schreef :
Calidris schreef :
Tja, als het stekkers wisselen te moeilijk is en je hebt er €47 voor over......
[OT]Stekkers wisselen op een niet optimale plek (op de meeste jachten) in een noodsituatie (ruwe zee, mast overboord) lijkt me er een van ‘bij mooi weer, ruime bemanning en alle tijd van de wereld heel goed te doen’.
Ben wel benieuwd wat zo’n schakelaar met je VHF signaal doet.
Moeite doen voor een optimale SWR score om dat vervolgens met zo’n extra verbinding potentieel weer om zeep te helpen lijkt me ook niet slim. Heb je ooit dit soort schakelaars doorgemeten Jugo?
Wij hebben o.a. een
noodantenne die eventueel ook het vlot mee in kan, maar de test hoe dat (in noodgevallen) daadwerkelijk functioneert moeten we nog steeds een keer uitvoeren…[/OT]
Als extra deling (naast deling bij de mast en de splitter) zou ik er vanaf willen zien:
1- Echter,
is er een andere manier om de selectiviteit op afstand terug te regelen ipv met een extra antenne? @Calidris?
De bedachte functionaliteit lijkt mij ook wel handig (na nieuwe kabels en nieuwe antenne). De Noordzee oproepen kan ik bij Enkhuizen ook wel missen (luister uit op meld-cq blokkanaal, 10 en 16 middels Triwatch (een beetje extra veiligheid ten koste van een kleine overtreding, die onopgemerkt blijft)).
Maar geïntegreerd in de splitter kan ik me er iets bij voorstellen:
2- Sinds de nieuwe antenne is de oude antenne voorzien van een Railblaza voet (voor in een lier) en reserve geworden.
Daartoe moet ik dan de kabel omsteken. Lukt op de marifoon, maar niet op de splitter terwijl bij een ontmasting AIS wel handig is. Nu heb ik er daarom een noodkabel bij die aansluit op de mastdeling.
Zijn er dubbele splitters? Enerzijds voor AIS en Marifoon en anderzijds met aansluiting voor hoofd- èn noodantenne?
Liever leg ik een extra vast kabeltje richting brugdek met een stekker voor de antenne.