Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon uitluisteren op 16

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 16:21 #1508682

Calidris schreef :
[Ja. geeft nauwelijks verslechtering. Zijn solide schakelaars.

Zo solide dat ze bijna een halve kilo wegen. :laugh:
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 16:42 #1508685

Calidris schreef :
[…]

Tjonge tjonge, alle kennis weggezakt?
Formeel op zee.
K16 voor Nood, spoed, veiligheids verkeer.
K13 voor veilige navigatie, oproepen dus.
K10, 6 o.i.d. voor ship-ship verkeer.

Dat in de praktijk het anders gaat is bekend.

Welke kennis is volgens jouw weggezakt? En waar moet ik die kennis hebben opgedaan?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 16:45 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:01 #1508688

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Calidris schreef :
RobertWalter1 schreef :
‘Slim inderdaad! Dan kun je ook heel makkelijk omschakelen als je ontmast zou worden. Hoe ziet zo’n schakelaar eruit? Zal wel van goede Iverliesvrije) kwaliteit moeten zijn. Hoe heten ze en waar kan ik ze vinden?’

Ik was bij Jacobs in Breda om de nieuwe marifoonkanalen erin te laten zetten. Heb daar de vraag voor een schakelaar gesteld en iets als deze in de link hieronder geadviseerd gekregen. Zwaar spul, maar het werkt prima.

www.jbe.nl/nl/communicatie/ant...s/1036-daiwa-cs-201a

Tja, als het stekkers wisselen te moeilijk is en je hebt er €47 voor over......

Voor een paar tientjes meer heb je aan die tweede antenne gewoon een tweede marifoon. Nog meer zekerheid voor als de eerste marifoon stuk gaat.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:02 #1508689

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31605
Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
[…]

Tjonge tjonge, alle kennis weggezakt?
Formeel op zee.
K16 voor Nood, spoed, veiligheids verkeer.
K13 voor veilige navigatie, oproepen dus.
K10, 6 o.i.d. voor ship-ship verkeer.

Dat in de praktijk het anders gaat is bekend.

Welke kennis is volgens jouw weggezakt? En waar moet ik die kennis hebben opgedaan?


"Officieel is op zee K6 toch? Maar hier in de Noordzee wordt vaak K16 gebruikt? "

Je stelt dat het bovenstaande officieel is, kennelijk heb je die kennis opgedaan....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:04 #1508690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31605
Evert schreef :

Voor een paar tientjes meer heb je aan die tweede antenne gewoon een tweede marifoon. Nog meer zekerheid voor als de eerste marifoon stuk gaat.

Ik heb gewoon een extra celmar-0 in de zak met een stuk coaxkabel met stekkers. Met een lijmtang kom je een eind aan boord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:07 #1508692

Ik heb alleen basis marifonie. Nadruk ligt daar op binnenwateren en ben dus niet zeker van de regels op zee.

Geen schande om iets te vragen toch? Doe ik om te leren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:11 #1508695

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Evert schreef :
Calidris schreef :
RobertWalter1 schreef :
‘Slim inderdaad! Dan kun je ook heel makkelijk omschakelen als je ontmast zou worden. Hoe ziet zo’n schakelaar eruit? Zal wel van goede Iverliesvrije) kwaliteit moeten zijn. Hoe heten ze en waar kan ik ze vinden?’

Ik was bij Jacobs in Breda om de nieuwe marifoonkanalen erin te laten zetten. Heb daar de vraag voor een schakelaar gesteld en iets als deze in de link hieronder geadviseerd gekregen. Zwaar spul, maar het werkt prima.

www.jbe.nl/nl/communicatie/ant...s/1036-daiwa-cs-201a

Tja, als het stekkers wisselen te moeilijk is en je hebt er €47 voor over......

Voor een paar tientjes meer heb je aan die tweede antenne gewoon een tweede marifoon. Nog meer zekerheid voor als de eerste marifoon stuk gaat.

Ja zo heb ik het ook 1 spriet AIS 1 spriet tweede marifoon. de andere boven in de mast voor de andere marifoon.


Laatst bewerkt: 08 sept 2023 17:12 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:16 #1508699

Het schijnt dat er een horizontale afstand van een meter tussen twee antennes moet zitten voor een goede werking. Dat lijkt bij jou niet te zijn. Levert dat geen probleem op?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:31 #1508703

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
Jacht bezitters zijn wel erg vaak wereldvreemd met de marifoon. Ik hoor vandaag een jacht op K16 het zandscheepje oproepen in het Zoal bij Workum. En niks op K10

Zó jammer....
Dacht dat ie op zee was ;) Had wel ATIS aanstaan?

Officieel is op zee K6 toch? Maar hier in de Noordzee wordt vaak K16 gebruikt?

Tjonge tjonge, alle kennis weggezakt?
Formeel op zee.
K16 voor Nood, spoed, veiligheids verkeer.
K13 voor veilige navigatie, oproepen dus.
K10, 6 o.i.d. voor ship-ship verkeer.

Dat in de praktijk het anders gaat is bekend.

In de praktijk staat de marifoon op 16, want dan staat hij alvast goed voor de bemanning ingeval de persoon met marifoonbewijs en ervaring niet aanspreekbaar is geworden door een noodgeval... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:39 #1508708

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
RobertWalter1 schreef :
Het schijnt dat er een horizontale afstand van een meter tussen twee antennes moet zitten voor een goede werking. Dat lijkt bij jou niet te zijn. Levert dat geen probleem op?

Nee geen enkel probleem, het is ongeveer 65 cm .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 17:56 #1508717

Tja dat uitluisteren, ergens is er ooit iets fout gegaan. Dual watch waarbij je twee kanalen volgt vergroot de kans op verschillende plekken dat je alle communicatie mee krijgt in je omgeving. wie naast het kanaal van de verkeerpost ook op kanaal 10 uitluistert zal op verschillende binnenwateren ontdekken dat de beroepsvaart ook wel eens onderling iets afspreekt. Op zee zal dat niet anders zijn. K13 en K16 volgen zou wel eens heel nuttig kunnen zijn . Voorbeeldje het ankergebied voor Schouwen soms komt er spontaan een boot tussen de voor anker gelegen schepen uitvaren of duikt er juist een naar binnen. Op kanaal 16 kom je niets te weten over de voornemens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 18:03 #1508719

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
Reed schreef :
Wat mij deze vakantie is opgevallen is hoe slecht er (op zee) wordt uitgeluisterd op kanaal 16 (of op de kanalen van de verkeerscentrales). Hoe vaak schepen werden opgeroepen en het betreffende (plezier)schip niet reageert is naar mijn inschatting minimaal de helft. Het verbaasde mij enorm omdat het wel een belangrijk veiligheidsmiddel is.

While sailing I always listen to the radio....
BBC, Radio1, 3FM Qmusic etc.

There is no channel-16 app in the app store! Why? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 19:09 #1508735

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Herman Hartman schreef :
Tja dat uitluisteren, ergens is er ooit iets fout gegaan. Dual watch waarbij je twee kanalen volgt vergroot de kans op verschillende plekken dat je alle communicatie mee krijgt in je omgeving. wie naast het kanaal van de verkeerpost ook op kanaal 10 uitluistert zal op verschillende binnenwateren ontdekken dat de beroepsvaart ook wel eens onderling iets afspreekt. Op zee zal dat niet anders zijn. K13 en K16 volgen zou wel eens heel nuttig kunnen zijn . Voorbeeldje het ankergebied voor Schouwen soms komt er spontaan een boot tussen de voor anker gelegen schepen uitvaren of duikt er juist een naar binnen. Op kanaal 16 kom je niets te weten over de voornemens.
Daar hoor je op 64 te luisteren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 19:44 #1508741

Maar zelf vaar je dan nog steeds in een gebied waar kanaal 16 ook moet worden uitgeluisterd.
Zijn meer van de plekken op zee dat Ik het even niet meer weet. Opvallende veel schepen missen ook Zeebrugge dat zich niet alleen met de aldaar binnenvarende schepen bemoeid maar soms ook met de langs varende schepen die wat verder van Zeebrugge vandaan zijn. vooral van zeiljachjes willen ze wat vaker de intenties weten. Met die wetenschap luister ik in die regio dan maar naar Zeebrugge maar ook dan mis je relevante info over de scheepvaart die de Scheldemonding aandoet. Zodra je verder naar binnengaat zit iedereen wel op het zelfde kanaal voor de ter plaatse geldende verkeersleiding. Vlissingen gaf nog een reprimande aan een mij achteropkomend baggerschip toen die niet antwoorde en waarvan ik wist dat hij met Vlissingen in contact stond Hij reageerde alsnog waardoor we konden afspreken welke koers ik zou volgen. Het blijft soms aftasten wat terplaatse gebruikelijk is en dat staat in geen enkele cursus beschreven en wordt lastiger als je maar een kanaal tegelijk kunt uitluisteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 19:50 #1508743

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Voor Zeebrugge is het 69. Portcontrol is 71,voor binnen de pieren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 19:56 #1508744

De kanalen ken ik maar het is een van die plekken waar je vanaf zee of juist vanaf de Schelde niet op bedacht bent en waarbij de vraag is of je zonder kanaal 16 kunt . Een halve mijl vanaf Cadzand vaar je al hun gebied binnen.
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 19:57 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 20:17 #1508750

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Vhf info is your friend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 20:33 #1508751

Calidris schreef :
Menno schreef :
Orange Sunset schreef :
Officieel is op zee K6 toch? Maar hier in de Noordzee wordt vaak K16 gebruikt?

Oproep is op kanaal 16, daarna schakel je naar een werkkanaal (vaak 06) voor de rest van het gesprek.

Fout!
K13 is voor oproepen t.b.v. navigatie en veilige vaart, K16 beslist niet.
K16 is uitsluitend bedoeld voor NSV verkeer en niet voor knullige oproepen.

leven jullie nog is 1993 of zo?

Sinds wanneer is dit achterhaald!?





Laatst bewerkt: 08 sept 2023 20:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 20:44 #1508752

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Hoe oud is dat documentje ?

Op zee is tegenwoordig kanaal 13 het aanroep kanaal voor schepen onderling .
Op 16 heb je alleen nog wat te melden in je in de shit zit om het maar even zo te zeggen .


Dat veel mensen het niet weten …….. tja das wat anders

Is al wel zo een paar jaartjes even terzijde .
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 20:49 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:06 #1508757

Jeroen-Pion schreef :
Hoe oud is dat documentje ?

Op zee is tegenwoordig kanaal 13 het aanroep kanaal voor schepen onderling .
Op 16 heb je alleen nog wat te melden in je in de shit zit om het maar even zo te zeggen .


Dat veel mensen het niet weten …….. tja das wat anders

In augustus 2020 hebben we het hier uitvoerig over gehad, en ben ik er veel te diep ingedoken (zie deze post en eerder). Conclusie toen was: nee, Ch16 is gewoon calling channel (alleen voor de nonsens-oproep-berichtjes met vrienden, “gaan we nog een visje happen?”, tja, daar weet ik niet meer wat nou m’n conclusie was… sowieso onderscheid je die niet van andere oproepen, mits het een zakelijk “$target, hier $bron, kanaal 6” is en niet “breaker breaker hier gele banaan voor speedy J, doe eens een 10-4 op je 5?”).

M’n SRC boekje uit 2008 stelde het (nog) als volgt:

“Channel 16 - has always been the VHF Distress Safety and Calling frequency and will remain so for the foreseeable future. The normal routine is to establish contact on Ch16 and arrange to move to a mutually acceptable working frequency as quickly as possible. However, with the number of radio telephones in use, in the busiest areas, there is great pressure on Ch16 and rescue centres fear that a distress call may be missed due to congestion. Although all vessels are urged to maintain a continuous Watch on Ch16 when at sea, callers are encouraged to use working frequencies for initial calls whenever possible; this can only be done if the station called is maintaining a listening watch on that frequency.” (mijn nadruk).

En in het hoofdstuk “Using the radio”, onder “Getting ready to make a routine call (without DSC)”:
“[…] 3. Select Channel 16.”

Ik blijf erbij: kanaal 16 of DSC, tenzij je al een “werkoproepkanaal” hebt afgesproken.

(En Ch13 is bridge-bridge voor navigational safety).

Referenties: zie augustus 2020.

Edit: tenzij “tegenwoordig” een gewijzigde situatie t.o.v. 2020 is natuurlijk. Maar dan is niet weten gegeven… *gestures at the world in 2020-2022* …misschien niet heel erg gek?
Aira 22 "Corneille"
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 21:08 door drwingnut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:08 #1508758

Jeroen-Pion schreef :
Hoe oud is dat documentje ?

Op zee is tegenwoordig kanaal 13 het aanroep kanaal voor schepen onderling .
Op 16 heb je alleen nog wat te melden in je in de shit zit om het maar even zo te zeggen .


Dat veel mensen het niet weten …….. tja das wat anders

Is al wel zo een paar jaartjes even terzijde .
Ik wist ook niet dat 13 tegenwoordig een aanroepkanaal voor schepen onderling is. En met mij dan kennelijk veel mensen op de koopvaardij ook niet want ik hoor nog steeds schepen elkaar op 16 oproepen. En verkeersbegeleiders roepen schepen ook nog steeds op 16 op om vervolgens naar een werkkanaal te gaan. Dus als je maar één marifoon hebt wordt het toch op zijn minst wel een dilemma op welk kanaal je hem dan zet op zee.
Ik ben daarom ook wel benieuwd op welke kanaal jullie dan bijv. uitluisteren tijdens het oversteken van een sealane of bij passage van bijv. Kopenhagen?
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:15 #1508759

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Gevalletje theorie en praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:18 #1508760

Ook in dit document:





Sinds wanneer is CH16 niet meer het officiële aanroepkanaal op zee en waar staat dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:21 #1508764

Jeroen-Pion schreef :
Gevalletje theorie en praktijk.
Nou, zeg dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon uitluisteren op 16 08 sept 2023 21:27 #1508767

Nee hoor: VHF16 was en is ook “calling”. In praktijk én theorie ;)

zeilersforum.nl/index.php/foru...tss?start=75#1196696
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 21:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl