Jeroen-Pion schreef :
Hoe oud is dat documentje ?
Op zee is tegenwoordig kanaal 13 het aanroep kanaal voor schepen onderling .
Op 16 heb je alleen nog wat te melden in je in de shit zit om het maar even zo te zeggen .
Dat veel mensen het niet weten …….. tja das wat anders
In augustus 2020 hebben we het hier uitvoerig over gehad, en ben ik er veel te diep ingedoken (zie
deze post en eerder). Conclusie toen was: nee, Ch16 is gewoon calling channel (alleen voor de nonsens-oproep-berichtjes met vrienden, “gaan we nog een visje happen?”, tja, daar weet ik niet meer wat nou m’n conclusie was… sowieso onderscheid je die niet van andere oproepen, mits het een zakelijk “$target, hier $bron, kanaal 6” is en niet “breaker breaker hier gele banaan voor speedy J, doe eens een 10-4 op je 5?”).
M’n SRC boekje uit 2008 stelde het (nog) als volgt:
“Channel 16 - has always been the VHF Distress Safety
and Calling frequency and will remain so for the foreseeable future.
The normal routine is to establish contact on Ch16 and arrange to move to a mutually acceptable working frequency as quickly as possible. However, with the number of radio telephones in use, in the busiest areas, there is great pressure on Ch16 and rescue centres fear that a distress call may be missed due to congestion.
Although all vessels are urged to maintain a continuous Watch on Ch16 when at sea, callers are encouraged to use working frequencies for initial calls whenever possible; this can only be done if the station called is maintaining a listening watch on that frequency.” (mijn nadruk).
En in het hoofdstuk “Using the radio”, onder “Getting ready to make a routine call (without DSC)”:
“[…] 3. Select Channel 16.”
Ik blijf erbij: kanaal 16 of DSC, tenzij je al een “werkoproepkanaal” hebt afgesproken.
(En Ch13 is bridge-bridge voor navigational safety).
Referenties: zie augustus 2020.
Edit: tenzij “tegenwoordig” een gewijzigde situatie t.o.v. 2020 is natuurlijk. Maar dan is niet weten gegeven… *gestures at the world in 2020-2022* …misschien niet heel erg gek?