Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: je mast voorbereiden op breuk.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 08:48 #471858

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Ach, eind van het jaar. Dat is een goede tijd om even sprakeloos te zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 08:50 #471859

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

Totaal off-topic, maar speciaal voor Pieter en Stegman:

From Rotterdam to all corners of the world

Daar zijn je kunststof-composiet brugdelen (en andere)

Ik begrijp alleen hoe het wordt gemaakt; over sterkte en stijfheid doe ik geen uitspraken, dat is niet mijn kopje thee.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 08:55 #471860

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
lodewijk stegman schreef :
Wist je overigens dat er inmiddels bruggen worden gemaakt van 100% composiet?
De vraag is: welk composiet? Gewapend beton is ook een composiet. Kevlar met epoxyhars eveneens. In mijn verhaal heb ik me steeds beperkt tot glasvezelversterkt polyester.


--
stegman

eh,glasvezel versterkt polyester/vinylester, das lekker goedkoop. Moet natuurlijk wel met staal en gewapend beton moeten concurreren.
lodewijk stegman schreef :
Niet van dat suggestieve gedoe, Herman. Jij bent een kenner, dus vermeerder onze kennis en toon mijn ongelijk aan.

Ik vind er weinig suggestief aan. Trekkracht is zeg maar het dingetje van composiet waarin het uitblinkt. Thermoplastische composieten zijn trouwens ook prima geschikt voor constructieve doeleinden. Torsion boxes en romppanelen voor vliegtuigen bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 14:04 #471953

volgens mij, maar wie ben ik, is dit topic enigzins ontspoort.
van omvallende masten, al dan niet per ongeluk zijn we nu aan het bruggen bouwen.
daar is natuurlijk ook niets mis mee, maar zou ik eerder verwachten op het rws forum, of bestaat dat niet :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 14:06 #471956

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
sietse-ten schreef :
volgens mij, maar wie ben ik, is dit topic enigzins ontspoort.
van omvallende masten, al dan niet per ongeluk zijn we nu aan het bruggen bouwen.
daar is natuurlijk ook niets mis mee, maar zou ik eerder verwachten op het rws forum, of bestaat dat niet :evil:

Ik zat met net af te vragen of die Zwitser ondertussen al aan het zagen is? (en of de hele haven dan staat te kijken :woohoo: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 31 dec 2013 15:58 #471982

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Arent schreef :
Hi,

Totaal off-topic, maar speciaal voor Pieter en Stegman:

From Rotterdam to all corners of the world

Daar zijn je kunststof-composiet brugdelen (en andere)
Er worden inderdaad inmiddels bruggen gemaakt met composieten. Dat zijn vooralsnog òf voetgangersbruggen en/of bruggen met tamelijk kleine overspanningen.
Welke wapening daarbij wordt gebruikt is vrij lastig te achterhalen. Wel is duidelijk dat koolstofvezels een véél grotere elasticiteitsmodulus hebben dan glasvezels (dat scheelt een factor 3 tot 4, als ik me niet vergis en ik vermoed dan ook dat voor de ècht dragende delen die de grootste overspanning moeten verzorgen, geen glasvezel wordt toegepast, maar koolstof. Verder worden die dragende delen met vacuuminjectie gemaakt waardoor het uiteindelijke composiet sowieso al van een véél hogere kwaliteit is dan het polyester van onze merendeels nog in hand layup gebouwde bootjes (als ze niet met een gespoten glasvezel/polyestermengsel gemaakt zijn, tenminste).
Ik heb ook rapporten een betrokken ingenieursbureau gezien, waarin wordt gesteld dat met de huidige toepassingen en overspanningen de grens voorlopig wel zo'n beetje bereikt is. De stijfheid van dergelijke composieten is nog steeds niet vergelijkbaar met die van staal, bijvoorbeeld.

Maar ordinair glasvezelversterkt polyester zoals het in bootjes van 10 jaar en ouder verwerkt zit, is voor toepassingen in bruggen echt totaal ongeschikt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 09:02 #472098

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De huidige composietbruggen (hars/vezel) zijn vrijwel allemaal van glasvezel en polyesterhars danwel vinylesterhars.

De productiemethode doet niet veel voor de sterkte, wel voor kosten en gewicht. Bij bruggen is vacuminjectie de gebruikte methode (is een beetje de standaard voor grote objecten).

Vezels, ongeacht welke, munten uit in sterkte in trek. wat dat betreft is het niets anders dan de lijnen op je boot.

Kruip is voor de optredende belastingen nauwelijks van belang. De belastingen zijn goed te voorspellen, en ruim binnen de marges.

Wat belastingen betreft: Daar is geen probleem te verwachten. Verkeersbruggen worden gebouwd tot de 160 tons klasse, en zijn daar ook op beproefd. (Dronten)

In vliegtuigen wordt veel thermoplast gebruikt, in constructieve toepassingen. Ook sportartikelen zijn soms thermoplast.

Sowieso loopt de sport vaak voorop, omdat de winst al groot kan zijn bij kleine percentages voordeel (winnen of verliezen), de producten klein zijn (relatief minder kostbaar om te maken), de risicos (aansprakelijkheid) beperkt, en gelegenheid tot testen vaak eenvoudig.

Waar composieten nog een achterstand hebben, is brandgedrag (wordt nu opgelost met coatings) en initiele kosten. (onderhoud is vaak weer goedkoper).

Dus om zomaar wat te roeptoeteren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 09:17 #472100

allemaal leuk en interresant, maar dit gaat niet meer over een mast die al dan niet gaat breken.

waarom gaan jullie niet lekker naar een ander forum. of start een bruggen bouw project topic :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 09:31 #472105

sietse-ten schreef :
allemaal leuk en interresant, maar dit gaat niet meer over een mast die al dan niet gaat breken.

waarom gaan jullie niet lekker naar een ander forum. of start een bruggen bouw project topic :angry:

Beetje plagen kon ik even niet laten.... :laugh:
Maar de nieuwe gevel van het RijksmuseumStedelijk Museum in Amsterdam is ook van composiet ;) www.eemsbode.nl/nieuws/8489/te...uw-stedelijk-museum/ U
Uiteraard Twaron en Koolstof van Teijin Aramid. :woohoo:
Maar inderdaad , vreselijk off-topic.
Ad
Laatst bewerkt: 01 jan 2014 09:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 16:19 #472178

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Herman schreef :
De huidige composietbruggen (hars/vezel) zijn vrijwel allemaal van glasvezel en polyesterhars danwel vinylesterhars.
Heb je een link waaruit dat blijkt? De site die Arendt aandroeg, bijvoorbeeld, is opvallend zwijgzaam over de gebruikte vezels. Ik moet toch van mijn bijgeloof afgeholpen worden, tenslotte.
De productiemethode doet niet veel voor de sterkte, wel voor kosten en gewicht. Bij bruggen is vacuminjectie de gebruikte methode (is een beetje de standaard voor grote objecten).
Toch is bijvoorbeeld die invloed op het gewicht wel van belang. Een materiaal als hout is bijvoorbeeld als constructiemateriaal nog steeds interessant omdat het een relatief laag eigengewicht paart aan een zekere sterkte. Verder denk ik dat de productiemethodes van tegenwoordig er aanzienlijk aan bijdragen dat er een product kan worden gemaakt met een bepaalde constante en voorspelbare kwaliteit. Er worden nu pakweg 50 jaar boten en andere dingen van glasvezelversterkt polyester gemaakt maar pas in de laatste paar jaren maakt men genoemde bruggen. Dat heeft, denk ik, niet alleen een kostentechnische reden.
Vezels, ongeacht welke, munten uit in sterkte in trek. wat dat betreft is het niets anders dan de lijnen op je boot.
Ja. Maar de lijnen op mijn boot zijn niet van glasvezel. En zoals ik al aangaf: het verschil in E-modulus (dè factor als het om stijfheid gaat)tussen glasvezel en koolstofvezel is tamelijk dramatisch.
Kruip is voor de optredende belastingen nauwelijks van belang. De belastingen zijn goed te voorspellen, en ruim binnen de marges.
Maar die kruip is er wel. Net als bij beton, overigens, en daarvan maakt men toch ook flinke draagconstructies. Het verschil is, denk ik, dat gewapende kunststoffen, nogal achterliepen wat betreft de kennis die er was over het gedrag. Ook hier hebben de gebruikte productiemethoden invloed op, vermoed ik. De hars/vezel verhouding in het laminaat bepaalt die kruip in hoge mate, denk ik.
Wat belastingen betreft: Daar is geen probleem te verwachten. Verkeersbruggen worden gebouwd tot de 160 tons klasse, en zijn daar ook op beproefd. (Dronten)
Die brug in Dronten heeft een overspanning van net 10 meter. Dat is dus, in de context van bruggen in het algemeen, een kleine overspanning.
Waar composieten nog een achterstand hebben, is brandgedrag (wordt nu opgelost met coatings) en initiele kosten. (onderhoud is vaak weer goedkoper).
Brandgedrag lijkt me niet de enige rem op brede toepassing. Gelijkwaardig aan staal als constructiemateriaal zijn de composieiten nog lang niet. Dus ja, geen probleem te verwachten: voorlopig houdt het bij de brug in Dronten wel zo'n beetje op.
Verder is de voornaamste reden dat composieten nu verder ontwikkeld worden als constructiemateriaal de vermeende onderhoudsvrijheid van het materiaal. Staal heeft regelmatig schilderwerk nodig en hout is natuurlijk ook altijd onderhoudsgevoelig.

Maar goed: ik moet toegeven dat men verder is met constructieve toepassingen van composieten dan ik wist en ik heb zeker wat bijgeleerd.
Mijn stelling dat glasvezelversterkt polyester totaal ongeschikt is als materiaal voor draagconstructies neem ik terug.
Dat deze composiet niet in alle opzichten een ideaal constructiemateriaal is, lijkt me echter ook duidelijk. Was dat wel zo geweest, dan waren die polyester bruggen al veel eerder gemaakt.

--
stegman
Laatst bewerkt: 01 jan 2014 16:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 16:36 #472181

steg, aub open een ander topic als je wilt zeuren over bruggetjes :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 17:45 #472193

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ach, Sietse , daar waar jij vaart heb je toch geen last van die bruggetjes zullen we dan maar denken. :lol:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 19:09 #472211

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Topic ging toch over en Zwitser die zijn schip wilde omtoveren tot een Original Swiss Army Knife
alles inklapbaar, vouwbaar, enzo. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 01 jan 2014 19:11 #472212

ja henny, maar er zijn altijd mensen met een plaat beton stuk polyester met vezels voor hun eh hoofd zal ik maar zeggen die te beroerd zijn om zelf een topic te starten en dus vinden dat ze een ander kunnen bevuilen. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 02 jan 2014 09:23 #472295

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Die Zwitser is sociaal! Wil niet dat hij een composiet brug aan barrels vaart.
Dan liever de mast kapot, zei de Zwitser :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 jan 2014 09:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 05 feb 2014 19:04 #483782

Baasklusje schreef :
tonmaarseveen schreef :
Met dyform verstaging [minder rek] kan de voorspanning wat omlaag.

dat scheelt maar heel weinig met rvs 1*19, en een Dyform stag wordt soms wat dunner gekozen, omdat de draad zelf nu eenmaal iets sterker is. En dunner rekt weer iets meer.

de rek van verschillende draadjes bij toenemende belasting, per meter lengte, rek in mm:

Bijlage Naamloos_2013-12-29.png niet gevonden


Klopt , de nieuwe dyform verstaging is er gelijk op gegaan met een stijver mastprofiel .
De 1/19 oude verstaging was 5 mm nu 4 mm met iets minder voorspanning van 12 naar 10 % gegaan zonder dat het lij want doorhangt a/d wind.

5 keer meegemaakt dat een mast eraf ging , gebroken zaling[zonder achterstag], topwant gebroken direct boven spanner [ mast vaak op/af ] , Slecht alu, [de ff65 was net van proctor naar Selden] , masten tegen elkaar net na de start [bb/sb]en een borgringetje er uit.

Het laatste was bij eigen boot, teveel vertrouwd op het tapen van de spanner.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl