Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: je mast voorbereiden op breuk.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 20:14 #470263

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Dit alles doet me denken aan een verhaal van Olav Cox:

Olav lag te wachten op goed weer om over te steken naar Karib. Op een gegeven mpoment komt iemand met een autoband de steiger oplopen. Waar is dat voor, vroeg men? Nou bij harde wind van achter heb je dan een sleepanker. Wat denk je na een paar dagen geen autoband meer op het eiland te vinden...

De sprong over de grote plas schijnt een enorme psychische drempel te zijn, die op allerlei manieren bestreden dient te worden....
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 20:20 #470264

ja zeilzin, daar heb je gelijk in. maar het begint al veel vroeger, eerst dat enge ijselmeer, dan de sluis door op zout, eerste oversteek naar engeland, dan het kanaal, o dat enge bisqay niet vergeten,

maar ondanks dat ik genoeg mijlen achter me heb, al enige keren met diverse boten ben overgestoken, heb ik straks ook weer een knoop in mijn maag de eerste dagen, dat is maar goed ook, anders word je lichtzinnig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 20:25 #470265

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Roland27 schreef :
Nee, ik begrijp eigenlijk helemaal niet wat je wilt zeggen. Het is toch echt niet zo dat er meer masten omgaan bij grotere boten?
Als je wetenschappelijk bewijs wilt; dat heb ik niet.
Maar toch zijn de verhoudingen bij een kleine boot altijd gunstiger dan bij een grote. Een kleine boot heeft altijd meer surplus in sterkte en stijfheid dan een grote. Zeker de oudere schepen die vaak overgedimensioneerd zijn. Een boot is een ruimtelijk ding. Driedimensionaal. Alles groeit kwadratisch, soms zelfs tot de derde macht. Ook de krachten die werken op de boot. Als een boot van 7-8 m een laminaatdikte heeft van 10mm, dan valt op dat een boot van 24 m. geen laminaatdikte heeft van 10 mm tot de 3e macht, zelfs niet van 10 x 10 mm.
Er zal best wel wat af te dingen zijn op die redenering, maar de grote lijn is duidelijk, denk ik. Op kleinere boten is, veel meer dan op grote, niet zozeer gedimensioneerd op berekende sterkte, maar op praktische diktes en diameters.
Daarbij komt nog dat grotere boten meestal ook meer weerstand bieden aan de krachten waarover we spreken, ze geven minder 'mee' om het maar plastisch uit te drukken. Indirect betekent dat ook vaak dat een kleine boot veel minder comfortabel is op zee, maar daar gaat het nu niet om.
En bij nog veel grotere jachten (zeg 80 voet plus) zijn, naast de dimensies van het materiaal, ook nog eens de materialen vele malen beter dan wij op onze bootjes hebben, omdat daar de budgetten over het algemeen "unlimited" zijn.
Is dat een wet van meden en perzen? Wat is nou 'beter' materiaal? Lichter materiaal, sterker materiaal, mooier materiaal? Een doodnormale aluminium mast is sterk genoeg als je hem goed dimensioneert en hetzelfde geldt voor verstaging. Met duurdere materialen kan op z'n best lichter, dunner of kleiner worden gedimensioneerd. Het wordt niet per definitie sterker. Want dan maak je het zwaarder (gewicht) dan nodig is. Dus dit punt zie ik totaal niet.

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 20:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 20:30 #470266

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Baasklusje schreef :
er gaan meer masten om bij kleinere boten.
daar is een heel eenvoudige reden voor: er zijn er meer van.
There are lies, damn lies, and statistiscs.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 20:44 #470268

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
lodewijk stegman schreef :
Roland27 schreef :
Nee, ik begrijp eigenlijk helemaal niet wat je wilt zeggen. Het is toch echt niet zo dat er meer masten omgaan bij grotere boten?
Als je wetenschappelijk bewijs wilt; dat heb ik niet.
Maar toch zijn de verhoudingen bij een kleine boot altijd gunstiger dan bij een grote. Een kleine boot heeft altijd meer surplus in sterkte en stijfheid dan een grote. Zeker de oudere schepen die vaak overgedimensioneerd zijn. Een boot is een ruimtelijk ding. Driedimensionaal. Alles groeit kwadratisch, soms zelfs tot de derde macht. Ook de krachten die werken op de boot. Als een boot van 7-8 m een laminaatdikte heeft van 10mm, dan valt op dat een boot van 24 m. geen laminaatdikte heeft van 10 mm tot de 3e macht, zelfs niet van 10 x 10 mm.
Er zal best wel wat af te dingen zijn op die redenering, maar de grote lijn is duidelijk, denk ik. Op kleinere boten is, veel meer dan op grote, niet zozeer gedimensioneerd op berekende sterkte, maar op praktische diktes en diameters.
Daarbij komt nog dat grotere boten meestal ook meer weerstand bieden aan de krachten waarover we spreken, ze geven minder 'mee' om het maar plastisch uit te drukken. Indirect betekent dat ook vaak dat een kleine boot veel minder comfortabel is op zee, maar daar gaat het nu niet om.
En bij nog veel grotere jachten (zeg 80 voet plus) zijn, naast de dimensies van het materiaal, ook nog eens de materialen vele malen beter dan wij op onze bootjes hebben, omdat daar de budgetten over het algemeen "unlimited" zijn.
Is dat een wet van meden en perzen? Wat is nou 'beter' materiaal? Lichter materiaal, sterker materiaal, mooier materiaal? Een doodnormale aluminium mast is sterk genoeg als je hem goed dimensioneert en hetzelfde geldt voor verstaging. Met duurdere materialen kan op z'n best lichter, dunner of kleiner worden gedimensioneerd. Het wordt niet per definitie sterker. Want dan maak je het zwaarder (gewicht) dan nodig is. Dus dit punt zie ik totaal niet.

--
stegman

Lodewijk, je bent blijkbaar niet helemaal niet thuis in de wereld van grote en hele grote jachten. En dat geeft verder ook niet.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 21:25 #470273

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Roland27 schreef :
Lodewijk, je bent blijkbaar niet helemaal niet thuis in de wereld van grote en hele grote jachten. En dat geeft verder ook niet.
Dat is nogal een hautain antwoord.
Jij hebt wèl verstand van "de wereld van de grote en hele grote jachten" zo te zien. Dus het zou je sieren als je wat meer zou laten zien dan dit.

Snap je de theorie achter m'n redenering eigenlijk een beetje?

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 21:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 22:21 #470280

Lodewijk, ik kan je redenatie volgen, maar juist is die niet.

Alle krachten op een boot, geen enkele uitzondering, hebben te maken met druk van de media om de boot heen. Dat zijn er maar twee, wind en water. En wind en waterdruk zijn voor grote en kleine boten hetzelfde.

Je hebt wel gelijk met kwadratische toename van krachten door de druk, je hebt namelijk te maken met een oppervlak, en een tweemaal zo grote boot heeft viermaal zoveel oppervlak, dus ook viermaal zoveel druk. Maar, stijfheid van materiaal gaat tot de vierde macht en loopt dus veel harder op. Tweemaal zo dik laminaat is 16 keer zo stijf/sterk.

Een grote boot is dus veel makkelijker sterk te maken dan een kleine boot. Uiteindelijk komt het allemaal op geometrie neer. Een grote boot heeft niet die huiddikte tot de derde macht omdat dit onzin is. De druk op de huid is voor een grote en kleine boot gelijk, of het nu een kolibri 560 of een super tanker van 120.000 ton is. De stijfheid die een huid paneel of en mast sectie heeft is afhankleijk van ongesteunde lengtes, en dus spant afstanden en zaling afstanden.
De spantafstand van een polyester boot is vaak afhankelijk van interieur delen, dus van de geometrie van de interieur schotten. Als die nu toevallig aan het voeteneind en hoofdeind van een bed zitten, of aan het begin en eind van een bank, dan is die afstand dus afhankelijk van de maat van het menselijk lichaam, en dus voor grote boten en kleine boten gelijk. Theoretisch kun je een 60 voeter dezelfde huiddikte geven als een 20 voeter, voor het opvangen van de waterdruk maakt dat namelijk geen verschil er vanuit gaande dat de afstand van de verstijvers hetzelfde is (wat vaak het geval is).
Waarom op grotere boten dan toch een dikkere huid? Wel, als je aan de wal ligt en schuurt ergens tegen aan, dan is de zware boot in het nadeel want dat schuurt makkelijker door.

Waarom is een kleinere boot dan toch vaak sterker (relatief gezien)? Dat zijn de afrondingen door materiaal beschikbaarheid...
Neem bijvoorbeeld het mastprofiel, stijfheid en dus sterkte gaan met de vierde macht van de buitenmaten.
Een mast die 20% groter profiel heeft, is 2.07x zo sterk, en mastprofielen gaan vaak in stapen van een paar cm verschil in buitenmaat. Dus een mastprofiel van bijvoorbeeld 6cm lengte heeft en sterkte van x, en een mast profiel van 8cm heeft dan een sterkte van 3.16 keer zoveel als x. Als we dan naar de grotere maten gaan kijken, van bijvoorbeeld 30cm naar 32cm, dan is een mastprofiel maar 1.29 keer zo sterk. Dus als je een bepaalde sterkte van mast nodig hebt voor je kleine boot, dan zit je met veel ruimere marges te werken dan wanneer je met grotere mastpofielen moet werken. Zo ook met de verstaging, van 3 naar 4mm is naar verhouding een veel grotere stap dan van 14 naar 16mm wat sterkte betreft.

Als voor de kleine boot de 3mm net niet voldoet, dan ga je naar 4mm en ben je opeens 1.78 keer sterker en heb je dus opeens een extra veiligheidsfactor te pakken, terwijl als op een grote boot de 14mm net niet voldoet, en je gaat dan naar 16mm, dan heb je maar een extra sterkte van 1.3 te pakken.

En zo gaat het ook met laminaten, zeildoek sterktes, motor vermogens etc. etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 22:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 22:34 #470285

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
monreve schreef :
Om te voorkomen dat ik me een buil val heb ik zojuist mijn hoofd afgehakt.

Stan

Hé hé, eindelijk je verstand gekregen!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 22:45 #470287

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Erikdejong schreef :
Lodewijk, ik kan je redenatie volgen, maar juist is die niet.


Waarom is een kleinere boot dan toch vaak sterker (relatief gezien)? Dat zijn de afrondingen door materiaal beschikbaarheid...
Is de verklaring die je geeft nu niet precies wat Stegman bedoeld?

Een kolibri trek je zo van een bank af. Die bak van 120000 ton is bij het tussenliggende laagwater al gebroken!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 22:59 #470288

Ik lees Lodewijk zijn betoog als krachten die kwadratisch toenemen en dat kleine bootjes daardoor per definitie sterker zijn. Dat is onjuist.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 23:16 #470290

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Erikdejong schreef :
Lodewijk, ik kan je redenatie volgen, maar juist is die niet.

[knip]

Waarom is een kleinere boot dan toch vaak sterker (relatief gezien)? Dat zijn de afrondingen door materiaal beschikbaarheid...
Neem bijvoorbeeld het mastprofiel, stijfheid en dus sterkte gaan met de vierde macht van de buitenmaten.
Een mast die 20% groter profiel heeft, is 2.07x zo sterk, en mastprofielen gaan vaak in stapen van een paar cm verschil in buitenmaat. Dus een mastprofiel van bijvoorbeeld 6cm lengte heeft en sterkte van x, en een mast profiel van 8cm heeft dan een sterkte van 3.16 keer zoveel als x. Als we dan naar de grotere maten gaan kijken, van bijvoorbeeld 30cm naar 32cm, dan is een mastprofiel maar 1.29 keer zo sterk. Dus als je een bepaalde sterkte van mast nodig hebt voor je kleine boot, dan zit je met veel ruimere marges te werken dan wanneer je met grotere mastpofielen moet werken. Zo ook met de verstaging, van 3 naar 4mm is naar verhouding een veel grotere stap dan van 14 naar 16mm wat sterkte betreft.

Als voor de kleine boot de 3mm net niet voldoet, dan ga je naar 4mm en ben je opeens 1.78 keer sterker en heb je dus opeens een extra veiligheidsfactor te pakken, terwijl als op een grote boot de 14mm net niet voldoet, en je gaat dan naar 16mm, dan heb je maar een extra sterkte van 1.3 te pakken.

En zo gaat het ook met laminaten, zeildoek sterktes, motor vermogens etc. etc.
Ja hoor. Maar is dit nu niet net zo'n beetje wat ik ook beweer?

Ik citeer: "Een kleine boot heeft altijd meer surplus in sterkte en stijfheid dan een grote." En: "Op kleinere boten is, veel meer dan op grote, niet zozeer gedimensioneerd op berekende sterkte, maar op praktische diktes en diameters".

Ik geef toe dat jij de theoretische onderbouwing uitgebreider en beter levert dan ik, maar om daar dan de conclusie aan te hangen dat mijn redenatie niet juist is, gaat me wat te ver. Sterker nog: die wordt wat potsierlijk als je een paar regels verderop toegeeft dat er wel degelijk waarheid in mijn verhaal zit..

Waarbij ik me afvraag of er bij die kleinere boten wel altijd aan gerekend is. r bouwt zich namelijk ervaring op; ooit is er misschien wel eens aan gerekend, maar op zeker moment is wel duidelijk dat een bootje met x waterverplaatsing en y zeiloppervlak ruim voldoende heeft aan verstaging van z mm dikte. Daarbij ontstaat vrijwel automatisch dat surplus aan sterkte.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 23:20 #470292

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Heren, het is Kerst. Jullie hebben allebei gelijk! :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 23:25 #470293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Erikdejong schreef :
Ik lees Lodewijk zijn betoog als krachten die kwadratisch toenemen en dat kleine bootjes daardoor per definitie sterker zijn. Dat is onjuist.
Dat staat er niet.

Trouwens, je verhaal dat grotere boten makkelijker stijf te krijgen zijn dan kleine is ook nogal een grote greep. Je vergeet daarbij helemaal dat de meeste kleine polyester boten zelfdragende rompen hebben en de stijfheid van de romp ontlenen aan de vorm (een schaal die in twee richtingen gekromd is). In een kleine polyester boot kom je eigen nooit constructieve spanten of stringers tegen, behalve wat verstijving op het vlak, waar de kiel zit, of een schot onder de mastvoet.
Juist door het gegeven dat de krommingen in een kleine boot verhoudingsgewijs sterker zijn dan bij een grote, is het eerder zo dat een kleine boot relatief stijver is dan een grote.

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 23:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 23:30 #470295

Dat ben ik zeker niet vergeten hoor, maar ook grote rompen zijn prima zelfdragend. Pas boven de 50m hoef je je daar zorgen om te gaan maken.

Maar ik heb je verhaal blijkbaar verkeerd begrepen. Sorry
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 23:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 24 dec 2013 23:31 #470297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
ilCigno schreef :
Heren, het is Kerst. Jullie hebben allebei gelijk! :)
Ik beweer niks anders. Nou ja, wel een beetje anders..

Maar ook Erik wens ik prettige dagen, natuurlijk. En hoezo mag er niet gediscussieerd worden als het Kerstmis is. Er vliegen toch nog geen bommen en granaten door de lucht?

Wat me weer brengt op dit alternatieve kerstlied van Wannes van de Velde.

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 23:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 03:57 #470300

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Als je invloed wilt hebben op waar de mast breekt, om dit draadje weer even op het spoor te brengen, kun je dan niet beter 1 set extra verstaging, extra zwaar uitgevoerd, aanbrengen ter hoogte van de 1e zaling? Een soort babystagen rondom, zeg maar. Het zal wel je wel in de weg zitten als je naar voren moet.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 04:02 #470301

Nee, dat zou niet helpen, want dat voegt alleen maar extra compressie in de onderste mastsectie wat de kans op breuk alleen maar verhoogt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 06:47 #470308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Erikdejong schreef :
Nee, dat zou niet helpen, want dat voegt alleen maar extra compressie in de onderste mastsectie wat de kans op breuk alleen maar verhoogt.
Leuk dat hier compressie even wordt genoemd in relatie tot mastbreuk.
Ik moet ineens denken aan al die wedstrijdschippers die het zo belangrijk vinden om hun verstaging aan te spannen tot een kwart van de breeksterkte.
En ik weet ook ineens weer waarom ik dat zelf niet doe. Dan liever een hoofdwant dat aan de lijzijde zo'n beetje spanningsloos wordt aan de wind bij 4 - 5 bft.

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 06:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:09 #470318

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
lodewijk stegman schreef :
En ik weet ook ineens weer waarom ik dat zelf niet doe. Dan liever een hoofdwant dat aan de lijzijde zo'n beetje spanningsloos wordt aan de wind bij 4 - 5 bft.
stegman

En wat gebeurt er dan bij 6+ bft + golven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:24 #470322

lodewijk stegman schreef :
Leuk dat hier compressie even wordt genoemd in relatie tot mastbreuk.
Ik moet ineens denken aan al die wedstrijdschippers die het zo belangrijk vinden om hun verstaging aan te spannen tot een kwart van de breeksterkte.

precies!
die zetten hun verstaging zo strak dat de mast onder compressie niet een ongewenste kant uit kan buigen en dan breken.
Geen betere manier om dat te voorkomen dat een lekker strakke verstaging! ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:32 #470325

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Firebolt schreef :
lodewijk stegman schreef :
En ik weet ook ineens weer waarom ik dat zelf niet doe. Dan liever een hoofdwant dat aan de lijzijde zo'n beetje spanningsloos wordt aan de wind bij 4 - 5 bft.
stegman
En wat gebeurt er dan bij 6+ bft + golven?
In mijn geval niets.
Hoewel ik toegeef dat het lang geleden is dat ik met 7 bft. aan de wind heb gezeild. Dat was trouwens met een Victoire 22 met verstaging van 3 mm. Een normaal mens zeilt ook niet aan de wind met 7 bft, trouwens. Die situaties vermijd ik tegenwoordig.
Ik weet ook niet wat een pompende mast is, bijvoorbeeld. Ik heb dat nooit.

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 08:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:35 #470326

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Leuk dat hier compressie even wordt genoemd in relatie tot mastbreuk.
Ik moet ineens denken aan al die wedstrijdschippers die het zo belangrijk vinden om hun verstaging aan te spannen tot een kwart van de breeksterkte.
precies!
die zetten hun verstaging zo strak dat de mast onder compressie niet een ongewenste kant uit kan buigen en dan breken.
Geen betere manier om dat te voorkomen dat een lekker strakke verstaging! ;-)
Jamaar... Eric beweert dat mastcompressie mastbreuk bevordert. Hoe zit dat dan?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het lood om oud ijzer is? Als de mast onder niet teveel compressie staat is het ook niet zo erg als die een beetje buigt.
De stijfheid van de mast zelf doet er ook nog wet toe, natuurlijk. Ik heb nog nooit een mast gehad die eruit zag als een grasspriet. Het zijn tot op heden altijd flinke palen geweest.

Zijn er wel van die spijkerharde waarheden die altijd opgaan in dit geval?

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 08:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:47 #470329

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
lodewijk stegman schreef :
Firebolt schreef :
lodewijk stegman schreef :
En ik weet ook ineens weer waarom ik dat zelf niet doe. Dan liever een hoofdwant dat aan de lijzijde zo'n beetje spanningsloos wordt aan de wind bij 4 - 5 bft.
stegman
En wat gebeurt er dan bij 6+ bft + golven?
In mijn geval niets.
Hoewel ik toegeef dat het lang geleden is dat ik met 7 bft. aan de wind heb gezeild. Dat was trouwens met een Victoire 22 met verstaging van 3 mm. Een normaal mens zeilt ook niet aan de wind met 7 bft, trouwens. Die situaties vermijd ik tegenwoordig.
Ik weet ook niet wat een pompende mast is, bijvoorbeeld. Ik heb dat nooit.

--
stegman

Ik lees net dat ik geen normaal mens ben :-)
Mijn bootje loopt fantastisch aan de wind bij dat weer en daarmee is het een koers die ik dan zeker niet schuw!

Overigens absoluut zonder doorhangende stagen, maar een compleet gefixeerde mast. Blijft hij langer staan!
Misschien dat ik er nog wel een groefje infrees :-) al was het maar om compressiedoor stagspanning te voorkomen!
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 08:48 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:53 #470330

lodewijk stegman schreef :
Jamaar... Eric beweert dat mastcompressie mastbreuk bevordert. Hoe zit dat dan?

compressie op een goed gefixeerd element doet niets (alleen compressie). Anders zouden de heipalen onder heel nederland al gebroken zijn....

compressie wordt pas gevaarlijk als er een buiging ontstaat. Dan volgt knikken en breken. Het buigen voorkomen (strakke stagen) voorkomt ook het breken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 08:57 #470331

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7044
Het aanspannen van de verstaging zorgt voor een soort van voorspanning, waardoor de mogelijkheid dat er in de dwarsdoorsnede van de mast trek op zal treden wordt verminderd. Weten we al hoe de meeste mastbreuken ontstaan? Bezwijken is duidelijk, maar waardoor: door overbelasting op buiging, of door knik of door torsie of door metaalmoeheid? Typisch een probleem voor de vliegtuigbouwers onder ons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl