Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: je mast voorbereiden op breuk.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:01 #470333

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Met die toevoeging dat dit wel eindig is. Compressie is ook verzwakking van het materiaal en de stagspanning neemt af. Vester Knibbe vertelde mij eens van een oudere alupaal die in een behoorlijke zeegang door compressie onder uit gegaan is. Wel is het zo dat vervanging van deze paal duidelijk al had moeten gebeuren. Ouderdom kan ook de oorzaak zijn van compressie
Mijn huidige spaarcentjes dienen ook dat doel (en een nieuwe motor, maar dat is just in case. De huidige draait goed)

Al met al pleit ik voor de zwitser, dan weet je tenminste zeker dat je op tijd een nieuw profiel hebt! :-)

Ff serieus, ik geloof niet dat de verzekeringje daar in dit geval bij helpt.
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 09:03 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:12 #470335

jerry schreef :
Het aanspannen van de verstaging zorgt voor een soort van voorspanning, waardoor de mogelijkheid dat er in de dwarsdoorsnede van de mast trek op zal treden wordt verminderd. Weten we al hoe de meeste mastbreuken ontstaan?

ik denk dat de meeste gebeuren door een brekende stag (die bijvoorbeeld te los staat en nogal wat klappen (dynamische belasting) te verwerken krijgt).
ook een goede manier om je mast te breken is met veel wind gaan zeilen met alleen de genua. Zonder grootzeil kan de mast naar voren buigen en knikken onder compressie. Niets dat hem tegenhoudt...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 09:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:40 #470340

Baasklusje schreef :
ook een goede manier om je mast te breken is met veel wind gaan zeilen met alleen de genua. Zonder grootzeil kan de mast naar voren buigen en knikken onder compressie. Niets dat hem tegenhoudt...

Dat hangt dan wel af van de tuigagevorm.
Met achter- en voor-onderwanten plus een babystag zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren.
Overigens knikt de mast in jouw geval eerder naar achteren vanwege het ontbreken van de druk op de mast door het grootzeil. En dat voorkomt juist een babystag. Naar voren houdt het grootzeil de mast echt niet tegen.
Zo heb ik het tenminste jaaaaren geleden een keer geleerd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:47 #470344

Yellow Boat schreef :
Dat hangt dan wel af van de tuigagevorm.
Met achter- en voor-onderwanten plus een babystag zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren.

idd, dan niet.
maar veel masten hebben gepijlde zalingen, een beetje pre-bend (naar voren) en geen onderwanten naar voren (wel naar achteren).

Ideale situatie voor een kwaadaardige genua ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:57 #470346

Heb een keer op een Sun Fast 36 sport met 7/8 tuigage mee gevaren zonder bakstagen, doorgestoken mast,
twee keer gereefd groot zeil, 100 procent fok en 6 beaufort +.
De mast pompte en boog enorm,het onderwant hing wat los , naar mijn idee kans op mastbreuk.
Vroeg mij af als je alleen het onderwant strakker zet blijft de mast dan staan? Bakstagen komen er niet op.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 09:58 #470347

Baasklusje schreef :
idd, dan niet.
maar veel masten hebben gepijlde zalingen, een beetje pre-bend (naar voren) en geen onderwanten naar voren (wel naar achteren).

Ideale situatie voor een kwaadaardige genua ;-)

Precies , maar ook dan buigt de mast naar achteren en niet naar voren zoals jij schreef toch ?
Soms heb je dan trouwens een babystag.

Ik denk daarom dat een van de oorzaken dat je tegenwoordig toch regelmatig over mastbreuken leest dat soort tuigages is i.c.m. de moderne lichte dunne masten.

En hoe dan ook. Bij zwaar weer is eerst reven van je grootzeil , dan van je genua en als laatste eventueel het grootzeil wegnemen een vrij veelkomende methode van zeilaanpassing.
Immers , het grootzeil levert relatief meer helling dan een voorzeil en minder voortstuwing.
Maar inderdaad is dat bij veel moderne schepen niet meer toepasbaar .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:03 #470349

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Ik vraag mij af in hoeverre er überhaupt sprake kan zijn van een serieuze drukspanning in de mast (zoals jullie dat noemen: compressie). Die spanning zou er in moeten komen door de trek in de verstaging.
Bij mijn mast is het oppervlak van de doorsnede van de mast vele malen groter dan het gesommeerde oppervlak van de verstaging.
Zelfs bij verschillen in toelaatbare spanningen met een factor 10 zou dit geen probleem opleveren voor (mijn) mast.
Ik vermoed dus dat de meeste masten die breken, dat doen tgv buiging. Eventueel in combinatie met torsie (bijv door het breken van een stag)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:27 #470355

pieter2 schreef :
Bij mijn mast is het oppervlak van de doorsnede van de mast vele malen groter dan het gesommeerde oppervlak van de verstaging.

interessante benadering!
heb het even uitgerekend voor mijn mast:
- diameter mast 2215 mm2 (het alu deel, niet de lucht erin...): 624 mm omtrek met wanddikte 3,5mm
- diameter 7 stagen (7mm) samen 269 mm2

Als je die stagen dus op 25% aanspant belast je de mast met het equivalent van 67 mm2 RVS op breekbelasting, pakweg evenredig met 3% van de doorsnee van het aluminium.

Compressie in de betekenis van in elkaar drukken (echt in elkaar schuiven door de belasting) zal dus nooit gebeuren.

Met botten kan het wel; mijn zoon heeft zo ooit zijn bovenarm gebroken: bot in elkaar geschoven. Zoiets, een impacted fracture:

Bijlage download_2013-12-25.jpg niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 10:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:29 #470356

pieter2 schreef :
Ik vraag mij af in hoeverre er überhaupt sprake kan zijn van een serieuze drukspanning in de mast (zoals jullie dat noemen: compressie). Die spanning zou er in moeten komen door de trek in de verstaging.
Bij mijn mast is het oppervlak van de doorsnede van de mast vele malen groter dan het gesommeerde oppervlak van de verstaging.
Zelfs bij verschillen in toelaatbare spanningen met een factor 10 zou dit geen probleem opleveren voor (mijn) mast.
Ik vermoed dus dat de meeste masten die breken, dat doen tgv buiging. Eventueel in combinatie met torsie (bijv door het breken van een stag)

Dat klopt helemaal. Een mast breekt ook echt niet omdat de maximale drukbestendigheid wordt overschreden maar omdat de mast onder invloed van de druk gaat buigen. En is hij dan onvoldoende stevig verstaagd kan het mis gaan. Maar hij kan ook gewoon in S bochten gedrukt worden en daardoor buigen.
Overigens is die drukspanning wel hoog hoor.
Bij mijn 10 meter mast bijv. met 9 stagen en wanten van 6 mm bij 20% spanning op de verstaging al max. ca. 4 ton.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:34 #470358

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Yellow Boat schreef :
Dat hangt dan wel af van de tuigagevorm.
Ad

Yep, daarom is het heel belangrijk om je te verdiepen in de juiste manier van het op spanning brengen van je type mast, en de goede spanning te gebruiken. Gewoon goed instellen en niet te veel op je gevoel te vertrouwen. En die spanning er ook goed op houden. Bij mijn 7/8 mast mag je de achterstag nooit helemaal lossen b.v.
Enkele jaren geleden had ik op mijn boot de verstaging niet goed op orde. Toen ik hem kocht waren de verticals te lang, de terminals waren maximaal ingedraaid en zaten helemaal vast. Uit onwetendheid heb ik daar nog een jaar mee door gevaren, bij de vorige eigenaar was dat toch ook goed gegaan? Tot we een keer voor de wind voeren met de Gennaker, en de achterstag gelost werd.... De prebend sloeg door naar achteren, de mast stond ineens krom naar voren en de voorstag hing helemaal slap. Gelukkig had ik het door en woei het dat stukje net ff minder en kon op tijd de achterstag weer opspannen om alles weer goed te zetten. Als de spanning op de verticals goed was geweest was het waarschijnlijk niet gebeurd.
Nu brengen we de mast netjes op spanning met een spanningsmeter, inderdaad rond 20-22% van de breeksterkte zoals de fabrikanten aangeven dat je het moet doen, en als je de achterstag helemaal lost mag hij niet over de 25% gaan. En dat is niet alleen ingegeven door wedstrijdaspiraties, maar ook om de boel heel te houden.

Dus mast voorbereiden op breuk is m.i. eerst zorgen dat de boel goed staat. Van een zeilmaker begreep ik dat bij heel veel boten waar ze op meten de mast niet goed staat. Daarna kan je inderdaad nadenken over verzwakkingen om de breukplaats te beinvloeden, maar dat zou ik niet te veel op eigen houtje doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:43 #470362

Een heel nuttig documentje is dit van Selden:
www.seldenmast.com/_download.c...lename=595-540-E.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 10:50 #470363

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Jamaar... Eric beweert dat mastcompressie mastbreuk bevordert. Hoe zit dat dan?

compressie op een goed gefixeerd element doet niets (alleen compressie). Anders zouden de heipalen onder heel nederland al gebroken zijn....

compressie wordt pas gevaarlijk als er een buiging ontstaat. Dan volgt knikken en breken. Het buigen voorkomen (strakke stagen) voorkomt ook het breken.

En buiging ontstaat bij voldoende compressie en een heipaal buigt niet omdat er zo hier en daar wat grond omheen zit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 11:27 #470382

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Nee, buiging ontstaat niet door drukspanningen. Eventueel kan buiging ontstaan als de drukkkracht excentrisch aangrijpt op de doorsnede.
Als er echter (om wat voor reden dan ook) buiging ontstaat in een element dat ook onder druk staat, dan kán de drukkracht een kleine vergroting van de uitbuiging (welke al initieel door de buiging was veroorzaakt)veroorzaken.
Bij een heel grote druk ten opzichte van de buigstijfheid van het element kán dat leiden tot knik (en daarmee breuk).
Bij de gemiddelde mast van de gemiddelde toerboot zal dat overigens nooit optreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 11:58 #470395

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
pieter2 schreef :
Nee, buiging ontstaat niet door drukspanningen. Eventueel kan buiging ontstaan als de drukkkracht excentrisch aangrijpt op de doorsnede.
Theoretisch volkomen juist! Maar in de praktijk komt die situatie nooit voor. De geringste helling leidt al tot een afwijking, om maar één reden te noemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 13:02 #470402

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
pieter2 schreef :
Eventueel kan buiging ontstaan als de drukkkracht excentrisch aangrijpt op de doorsnede.

Is dat niet bijna per definitie op een zeilboot aan de hand? De stagen trekken altijd excentrisch en de zeilen trekken de mast dan ook nog eens de buiging verergerende kant op.

Ik ken iemand die van een kwarttonner over was gestapt naar een halftonner en vervolgens de stagen spande met kwarttonner-gevoel. Bij Windkracht 5 oid bleek dat te strak, klonk een dreun en bleek de nieuwe massteun te dun gekozen. Permanent krom en maar 4 mm korter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 13:13 #470407

zeekraal schreef :
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Jamaar... Eric beweert dat mastcompressie mastbreuk bevordert. Hoe zit dat dan?

compressie op een goed gefixeerd element doet niets (alleen compressie). Anders zouden de heipalen onder heel nederland al gebroken zijn....

compressie wordt pas gevaarlijk als er een buiging ontstaat. Dan volgt knikken en breken. Het buigen voorkomen (strakke stagen) voorkomt ook het breken.

En buiging ontstaat bij voldoende compressie en een heipaal buigt niet omdat er zo hier en daar wat grond omheen zit.

En wapening! ( al dan niet met voorspanning ) beton neemt nagenoeg geen trekspanning op. En randspanningen zullen bij belasting optreden.
Grond doet niets!
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 13:16 door Cees Schouten. Reden: incompleet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 13:19 #470409

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
zeekraal schreef :
pieter2 schreef :
Nee, buiging ontstaat niet door drukspanningen. Eventueel kan buiging ontstaan als de drukkkracht excentrisch aangrijpt op de doorsnede.
Theoretisch volkomen juist! Maar in de praktijk komt die situatie nooit voor. De geringste helling leidt al tot een afwijking, om maar één reden te noemen.
Je bedoelt denk ik, dat deze situatie zich juist altijd voordoet op een zeilboot.
Het is waar, de mast zal altijd een buigend moment ondervinden tgv de horizontale krachten (wind). De verstaging werkt daarbij als een "verstijvende constructie" (materiaal, mits er trek op zit, naar de buitenzijde brengen).
De invloed van de drukspanning in de mast zelf op de vergroting van het buigend moment is echter erg klein en heeft geen invloed ten opzichte van het veel grotere buigend moment tgv de horizontale krachten.

Overigens: het niet strak zetten van stagen (slap laten hangen aan de lij-zijde) lijkt mij niet erg slim. De mast met verstaging kan je beschouwen als een samenwerkend geheel. Alleen stagen werken alleen onder trek. je moet er dus minstens zoveel trek in brengen als je er druk mee wilt opnemen.
Het slap laten hangen van de lei-zijde heeft als effect dat de verstaging aan die zijde niet meer werkt als (fictieve) drukzijde en de mast dat moet overnemen. De samenwerkende constructie is opeens gehalveerd en dus minder stijf en de krachten zijn groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 15:49 #470440

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Klopt! de verstaging en de constructie van je schip moeten feitelijk 1 worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 16:17 #470446

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Allemachtig, we hebben het over masten die eventueel omvallen of breken. Inmiddels hebben we het over rompconstructies, botbreuken, heipalen en wat al niet meer. Grappig hoe zo´n onderwerp evolueert!

Stegman: mijn bedoeling was niet hautain te zijn, daarvoor dan mijn excuses als je het zo opgevat had. Maar ik refereerde naar de materialen die op grote tot heel grote jachten gebruikt worden om de mast overeind te houden, om in de lijn van het topic te blijven (ik refereerde niet zozeer naar rompen, maar Erik bedankt voor de uitleg!).
Allemaal peperduur spul, waar ik alleen maar over kan dromen en een hele andere materiaal dimensie dan die wij over het algemeen kennen.
En ja ,ik heb daar dagelijks (vandaag even niet) mee te maken. B)

Vrolijke kerst!
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 16:18 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 18:39 #470458

Roland27 schreef :
Allemachtig, we hebben het over masten die eventueel omvallen of breken. Inmiddels hebben we het over rompconstructies, botbreuken, heipalen en wat al niet meer. Grappig hoe zo´n onderwerp evolueert!

Stegman: mijn bedoeling was niet hautain te zijn, daarvoor dan mijn excuses als je het zo opgevat had. Maar ik refereerde naar de materialen die op grote tot heel grote jachten gebruikt worden om de mast overeind te houden, om in de lijn van het topic te blijven (ik refereerde niet zozeer naar rompen, maar Erik bedankt voor de uitleg!).
Allemaal peperduur spul, waar ik alleen maar over kan dromen en een hele andere materiaal dimensie dan die wij over het algemeen kennen.
En ja ,ik heb daar dagelijks (vandaag even niet) mee te maken. B)

Vrolijke kerst!
Helemaal offtopic, maar dit herrinnerd mij aan één van de leukere mails die ik kreeg. Het was van een captain van zo'n superjacht, die mij een heel verhaal schreef en eindigde met "you are building my dream". Ha ha, wel leuk toch :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 19:00 #470460

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als masten volgens extrusiemethodes geproduceerd worden is het toch vrij simpel om ergens een breekpunt te zetten?. Nut er van zie ik niet zitten. Pushing to the limits is vragen om problemen en die wil je toch niet?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 19:06 #470461

Geachte universiteit twente.

Ik heb mij bedacht. Met terugewerkende kracht ben ik u tóch dankbaar voor mijn onderricht in de statica, mechanica en dynamica wat ik bij u heb afgenomen. Het heeft mij behoed bij te dragen aan 4 paginas schipperslatijn.

Hoogachtend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 19:08 #470462

Baasklusje schreef :
pieter2 schreef :
Bij mijn mast is het oppervlak van de doorsnede van de mast vele malen groter dan het gesommeerde oppervlak van de verstaging.

interessante benadering!
heb het even uitgerekend voor mijn mast:
- diameter mast 2215 mm2 (het alu deel, niet de lucht erin...): 624 mm omtrek met wanddikte 3,5mm
- diameter 7 stagen (7mm) samen 269 mm2

Als je die stagen dus op 25% aanspant belast je de mast met het equivalent van 67 mm2 RVS op breekbelasting, pakweg evenredig met 3% van de doorsnee van het aluminium.
Zo werkt het niet helemaal. Als je het over druk en compressie van slanke profielen hebt is het doorsnede oppervlak eigenlijk helemaal niet interesant, maar juist wel het polaire traagheidsmoment van het profiel. Dit heeft namelijk niets met spanning in de mastwand te maken, maar met druk dor knikken. Daar komt Euler dus om de hoek kijken. En zoals je hier kunt zien is de ongesteunde lengte veel bepalender dan het doorsnede oppervlak:
nl.wikipedia.org/wiki/Knik_(constructieleer)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 19:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 19:42 #470473

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Denk dat ik maar onwetend zeiltjes in het profiel blijf scheuren en dan wel zie hoe lang het paaltje blijft staan :-)
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 19:42 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: je mast voorbereiden op breuk. 25 dec 2013 19:46 #470474

Jedre, hoe minder je weet, hoe beter je slaapt :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl