Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 26 juli 2016 08:34 #754784

FMJ schreef :
Bij 7/8e vaar je veel meer twist. Trim je je genua in lichtwee op z'n BK's dan doet de top van je genua en het middelste deel van je grootzeil niets meer..

Ik geloof je zonder meer, maar ik wil het ook snappen he....
7/8 zit de top van de Genua voor een al flink breed grootzeil (koorde).

Dat zou wel eens meer upwash kunnen geven dan er is bij een top-top Genua. Vandaar meer twist nodig?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 26 juli 2016 09:42 #754808

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Dat zou wel eens meer upwash kunnen geven dan er is bij een top-top Genua. Vandaar meer twist nodig?

Gaat het over twist in de genoa of in het grootzeil nu? In het geval van het grootzeil is er bovenin geen ondersteuning van een genoa en daarom meer twist.

Maar het dwaalt weer een beetje af ;) het punt was toch om tot een oplossing te komen voor de doorhang in de voorstag van de flow.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 26 juli 2016 09:43 #754809

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Dat zou wel eens meer upwash kunnen geven dan er is bij een top-top Genua. Vandaar meer twist nodig?

Gaat het over twist in de genoa of in het grootzeil nu? In het geval van het grootzeil is er bovenin geen ondersteuning van een genoa en daarom meer twist (wind word niet eerst afgebogen en komt dus ruimer in).

Maar het dwaalt weer een beetje af ;) het punt was toch om tot een oplossing te komen voor de doorhang in de voorstag van de flow.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 27 juli 2016 16:17 #755112

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Meer koorde en upwash idd. En ruimer inkomende wind bij de top van het grootzeil waardoor grootzeil meer twist nodig. Wil je dan stroming door de genua houden dan moet de twist daarvan aangepast aan die va het grootzeil. Grofweg blijft de spleet van boven naar beneden over de hele breedte even breed. Bij een non-overlap genua is dit prachtig te zien aan de streakers van de genua, bij een overlappende komt het meer aan op gevoel en ervaring. Terugslag in het grootzeil is dan een indicator dat er iets niet optimaal is. Of de genua bovenin te dicht, of het grootzeil te bol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 27 juli 2016 16:28 #755115

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
FMJ schreef :
Deze hoeveelheid prebend gaat een Spirit 28 erg hard .......

Hoeveel prebend is dat ongeveer? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 10 aug 2016 19:22 #758328

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Vandaag de verstaging eens gemeten met de Loos & Co PT-2M.

Hekstag kan nu met gemak tot 25% worden aangespannen. Zo heb ik afgelopen weekend ook gevaren (alleen wist ik toen nog niet hoe strak 'ie stond):


De mast staat dan ongeveer zo (het is de mast met de bruinkleurige rolfokhoes en huik):
Op deze foto lijkt het wat dramatischer, is dezelfde mast:


Het lijkt erop dat er nu al wat overbendplooien in het grootzeil komen bij flink aan de wind, dus, meer kromming moet de mast wellicht niet hebben.

Ik heb dan nog zo'n 7 cm over op de spanner, dus, kan verder gaan, maar, de doorhang van de genua is al beter geworden. Ik twijfel nog of het voldoende is, liefst hou je hem natuurlijk helemaal strak, maar, da's ook een illusie lijkt me. Ik heb dit weekend nog geen goede foto kunnen nemen van de doorhang met deze achterstagspanning, die zal ik nog maken en posten. Maar, vond deze meetresultaten al wel de moeite waard om even te delen.

Overigens, babystag staat vrijwel los (3%) en hoofd- en onderwanten staan beide op ongeveer 20-22%.
Bijlagen:
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 10 aug 2016 19:26 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 10 aug 2016 19:50 #758343

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Dat ziet er idd al aardig goed uit
De pretendeert ziet er ook vrij normaal uit hoor.Zo ziet het er bij mijn mast ook zo'n beetje uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 04 okt 2016 19:01 #773020

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Okee, inmiddels weten we dat de Loos wat optimistisch was over de stagspanning en dat die 25% achterstagspanning wellicht wat overdreven was door de Loos. Wat de achterstag dan wel voor max spanning heeft weet ik niet, ik gok dat ik 'm tot zo'n 20 a 22 % kan doorzetten.

Wel heb ik nog wat advies nodig m.b.t. de mastkromming. Als de achterstag compleet los staat, babystag idem, is dit mijn mastkromming. Let op de gele val, die met wat gewicht eraan, langs de mast parallel loopt:






Als ik nu de achterstag volledig aan zet wordt dit de mastkromming:




Het lijkt mij wat veel, maar, wat denken jullie? We hebben het al gehad over het inkorten van de voorstag en als de boot er deze winter uit gaat, dan wil ik de mast eraf nemen en wellicht de voorstag dan maar wat inkorten. De hamvraag is en blijft echter: hoeveel? 3 cm?
Bijlagen:
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 04 okt 2016 19:09 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 04 okt 2016 20:04 #773038

Ik vind het zelf wel meevallen. Voor maximale spanning lijkt mij het OK. Ik trek er mijn mast zeker zo rigoureus in de banaan.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 04 okt 2016 20:11 #773041

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wel heb ik nog wat advies nodig m.b.t. de mastkromming. Als de achterstag compleet los staat, babystag idem, is dit mijn mastkromming. Let op de gele val, die met wat gewicht eraan, langs de mast parallel loopt:

Als ik de foto zo bekijk lijkt me dat eerder 'mastval' dan kromming. Het kan aan de foto liggen maar naarmate de val dichter bij de mastvoet komt hangt ie steeds verder naar achteren en de mast lijkt me vrij recht. Als het kromming was geweest zou de val dichter naar de mastvoet ook weer dichter bij de mast hangen.

Als wat ik op de foto zie idd 'mastval' is en geen kromming dan zou idd hier wel eens de oorzaak van je zoektocht kunnen liggen. Dit is overigens idd ook alleen maar op te lossen door je voorstag in te korten.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 05:04 #773079

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Nou Harm, dit is echt kromming en geen valling. topjegetuigd mastje met pre-bend...
Deze kromming is inderdaad te gek.
Het lijkt me inderdaad overkomen dat het voorstag ingekort moet worden. Een beetje mastkromming kan wel op dit tuig, maar de helft minder als dit moet meer dan genoeg zijn.
Vraag is wel wat het nut is, want wat met achterstagspanning op 7/8 en dergelijke kan, kan op sloepgetuigd met een neerhouder en genuarails bereikt worden.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 05:08 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 05:21 #773080

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Dit is prebend maar ook zeker mastvalling
Wb prebend ziet het vrij normaal uit
Wb vulling zou ik zo niets kunnen zeggen over wat normaal is voor deze boot
Is ze loefgierig?
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 05:22 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 06:36 #773089

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heren help mij even, ik zie het niet.

Mastvalling is in mijn ogen (bij een rechte mast zonder prebend etc) het aantal graden dat de mast niet loodrecht op de boot staat. Zonder prebend zou dan de lijn/val langs de mast moeten lopen.

Zet je er een beetje prebend in dan komt de lijn automatisch bij de mastvoet van de mast af te hangen, dat kan net anders. Dat wil echter niet zeggen dat er dan gelijk sprake is van valling wat mij betreft. Als het gewicht aan de gekleurde lijn onderaan de mast niet naar achteren zou gaan maar alleen naar beneden, dan zou de voorstag spanning minder en minder worden. Dan druk je de mast in elkaar als een gespannen boog. De top van de mast MOET dus wel naar achteren om de spanning op de voorstag gelijk te houden en het liefst toe te laten nemen.

Dus zoals ik het zie:
- Een mast waar de lijn er mooi langs hangt heeft geen valling
- Zet je op die mast prebend dan heeft die nog steeds geen valling
- Zet je spanning op de achterstag, ook dan ontstaat er nog steeds geen valling

Valling (of rake in het Engels) is in mijn woordenboek alleen 'in rust' te bepalen. Moet ik mijn beeld bijstellen?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:14 #773097

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Nee ben het volledig met je Eens Michel,

Wat ik enkel wilde zeggen is dat als ik kijk naar de foto in rust dat de mast mij zo goed als recht lijkt zonder heel veel prebend. Toch hangt de lijn met het gewicht er aan redelijk ver naar achteren. Vandaar dat ik het over mastval had en niet over Bend en er teven bij zei 'het kan ook aan de foto liggen'

Op de tweede foto is idd een flinke bend te zien.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:20 #773099

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Is het niet zo dat als je een mast die loodrecht staat in het midden buigt, de top van de mast nog steeds gewoon recht boven de mastvoet staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:22 #773100

Valling is idd niets anders dan hoeveel graden de rechte mast achterover hangt.
Ook bij een kromme mast te zien: een lijn van achterkant masttop tot achterkant mastvoet laat de rake zien.

Overigens gaat een mast die veel rake heeft zonder hekstagspanning er krom opstaan aan je de hekstag aantrekt: de mastvoet, die eerst alleen op de achterkant stond (door de rake) gaat plat op dek staan en dat alleen al geeft een bocht in de mast.

Ben wel verbaasd dat niemand zich afvraagt:
- of de voorstagspanning met deze mastbend wel of niet voldoende is.
- hoe het grootzeil erop staat met deze bend. De mast kan het wel hebben, maar het zeil?

Zonder die twee gegevens kun je niets zeggen over of en hoeveel er iets van de voorstag af moet....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:24 #773102

duit schreef :
Is het niet zo dat als je een mast die loodrecht staat in het midden buigt, de top van de mast nog steeds gewoon recht boven de mastvoet staat

Dat hangt ervan af hoe je hem buigt....
-met de babystag (en zonder hekstag): ja
- met de hekstag: nee. Ik trek de masttop op de Capolavoro (toptuig!) ca 14 cm naar achteren met de hekstag....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:29 #773104

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ja maar allebei is het prebend toch
En zoals op de flow (zonder gepelde zalingen) kun je volgens mij alleen prebend geven met de babystag en zal de top dus boven de voet blijven
Als die toch naar achter gaat hebben we het toch over valling?
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 07:30 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 07:32 #773106

duit schreef :
Ja maar allebei is het prebend toch
En zoals op de flow (zonder gepelde zalingen) kun je volgens mij alleen prebend geven met de babystag en zal de top dus boven de voet blijven
Als die toch naar achter gaat hebben we het toch over valling?

het is bend, geen pre-bend. Die is zonder spanning op baby of hek.

Idd alleen met de babystag op de Flow, de prebend. En ja, ik denk ook dat er teveel rake is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 08:31 #773123

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Rake is soms sneller, zeker bij een meer racy tuig en een flink uitgebouwd grootzeil. Bij masttop geldt dat veel minder, maar kan het wel helpen om de juiste roerdruk te krijgen. De maximale bocht ben ik op zich niet geschokt door. Als die wat te veel is voor de luffcurve van het grootzeil dan trek je die weer wat terug met de D1's. Hoe is de spanning daarop nu? En het zijdelings wegbuigen van de mast? Want de babystag zou er toch niet voor niets op moeten zitten en lijkt nu onnodig.

Eerste prio lijkt mij bepalen of de valling zo goed is. Daar wat speelruimte in hebben is wel handig. Dus als de spanner nu maximaal strak staat dan is een halve spannerlengte inkorten niet verkeerd. Dan kan je nog steeds voor deze valling kiezen, maar ook voor minder (of meer).
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 08:33 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 05 okt 2016 14:24 #773213

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
mystudio schreef :

Fijn en leerzaam dagje en goed om te zien dat FLOW ook met weinig wind goed oppakt en wil zeilen. Maar, ook fijn om te zien dat met wat meer wind FLOW (een Spear 30) ook echt wel als een speer wil gaan. We hebben vandaag zonder echt heel veel moeite de 6,9 knopen gedaan en da's toch netjes voor deze 30 voeter. Het kan zeker nog harder, let's go for it.

Ik weet niet bij welke koers die 6,9 knopen gehaald werd, maar als het hoog aan de wind is geweest dan heb je een "supertrim"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 06 okt 2016 03:53 #773369

Ik vaar met hetzelfde tuigage en heb dit voorjaar de mast opnieuw gezet. Ik ben met minder bend geeindigd dan ik begon (en wat ik bij jou zie). Belangrijkste reden is de snit van het grootzeil. De bolling zat in eerste instantie te ver naar achter, waardoor de boot niet lliep.

Het antwoord op jouw vraag krijg je door vanuit het grootzeil te gaan werken en daar evt. lengte van voorstag aan aanpassen om voldoende spanning te krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 06 okt 2016 05:10 #773370

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
Valling is idd niets anders dan hoeveel graden de rechte mast achterover hangt.
Ook bij een kromme mast te zien: een lijn van achterkant masttop tot achterkant mastvoet laat de rake zien.

Overigens gaat een mast die veel rake heeft zonder hekstagspanning er krom opstaan aan je de hekstag aantrekt: de mastvoet, die eerst alleen op de achterkant stond (door de rake) gaat plat op dek staan en dat alleen al geeft een bocht in de mast.

Ben wel verbaasd dat niemand zich afvraagt:
- of de voorstagspanning met deze mastbend wel of niet voldoende is.
- hoe het grootzeil erop staat met deze bend. De mast kan het wel hebben, maar het zeil?

Zonder die twee gegevens kun je niets zeggen over of en hoeveel er iets van de voorstag af moet....


Volgens mij is de voorstagspanning wel aangegeven,. Het grootzeil is buiten beschouwing gelaten, maar die liep toch helemaal niet mee in dit topic.

Valling is overigens niet anders dan de mate waarin een rechte paal achterover of voorover (ja, kan ook) staat.
Bend is buigen, prebend is een vaste buiging. Dus als je geen actief trimbare (en met zo´n wieltje noem ik passief trimbaar) stagen hebt, dan bereik je prebend, maar zal je verdere buiging tijdens het zeilen hoegenaamd niet bereiken.
Actieve stagtrim kan je imo ook direct ontspannen.
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 05:14 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 06 okt 2016 05:41 #773372

Jedre schreef :
Bend is buigen, prebend is een vaste buiging. Dus als je geen actief trimbare (en met zo´n wieltje noem ik passief trimbaar) stagen hebt, dan bereik je prebend, maar zal je verdere buiging tijdens het zeilen hoegenaamd niet bereiken.
quote]


Verdere buiging lukt wel tijdens het zeilen. Met het aanhalen van de achterstag, wordt de top van de mast naar achter (en beneden) getrokken. De babystag biedt in het midden van de mast weerstand, waardoor de buiging in het bovenste deel van de mast toeneemt.

Met een wiel op de achterstag is dit inderdaad niet heel actief te doen tijdens het zeilen, maar door die mogelijkheid hoeft er niet veel (pre)bend te zijn als vertrekpunt.
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 05:50 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 07 okt 2016 19:18 #773880

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Was vlgs mij niet hoog aan de wind, maar, wel aan de wind. En ja, ik had een goede trimmer aan boord :-)
douwe schreef :
mystudio schreef :

Fijn en leerzaam dagje en goed om te zien dat FLOW ook met weinig wind goed oppakt en wil zeilen. Maar, ook fijn om te zien dat met wat meer wind FLOW (een Spear 30) ook echt wel als een speer wil gaan. We hebben vandaag zonder echt heel veel moeite de 6,9 knopen gedaan en da's toch netjes voor deze 30 voeter. Het kan zeker nog harder, let's go for it.

Ik weet niet bij welke koers die 6,9 knopen gehaald werd, maar als het hoog aan de wind is geweest dan heb je een "supertrim"
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl