Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 24 juli 2016 22:27 #754537

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
hele rare vraag misschien maar....

Hier loopt een heel topic over hoe de genoa trim beter te krijgen en vergens kom ik 'flow' nu net tegen op marktplaats??
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 07:29 #754559

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
mystudio schreef :
Zo, maar even een boek gekocht om eens wat meer kennis van dit onderwerp te krijgen. Hoewel ik nog niet zeker weet of dít boek wel het juiste boek is......

Heb hem ook fijn boek met duidelijke tips, ondanks dat toch veel kunnen leren op een clinic met BK.... het leren houd nooit op ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 07:51 #754563

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Het wordt tijd dat BK een boek gaat schrijven ;-)

Enne, @hscharft: wees gerust, hij wordt niet verkocht.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 08:07 #754566

Ik denk dat, ondanks alle theorie, vuistregels etc het uiteindelijk toch op gevoel aankomt; wat werkt het beste voor jouw boot met jouw zeilen en de omstandigheden waarin je op dat moment vaart...
Neemt niet weg dat dat andere ook erg nuttig is. Overigens is hier ook een schat aan info te vinden, vooral in de draadjes over lichtweertrim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 08:37 #754572

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Klopt. Mijn boot is niet zo snel met licht weer. Dit is overigens netjes verwerkt in de light handicap, die wijkt duidelijk af van de medium en heavy-handicap. 2 jaar geleden ontdekten we dat we bij zeer licht weer eerder moeten afvlakken tov andere boten.

Mijn nieuwe lichtweerspi is boeiend. Die is kleiner ivt mijn medium-runner. Bij hoeken branden met zeer licht weer vermoedelijk prima, waait het iets en kan ik afvallen dan is het over met de pret. We zijn nog aan het zoeken.
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 08:44 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 09:02 #754573

Boatlover schreef :
2 jaar geleden ontdekten we dat we bij zeer licht weer eerder moeten afvlakken tov andere boten.

Je bedoelt zeilen (heel) vlak maken?
Heb je daar ook een theorie bij?
Vroeger deed ik het ook; onder 6 kts helemaal plat.
Ben ik mee opgehouden. Maximaal bol en aan de wind heel ruim varen gaat sneller.
Aan de boot zelf kan het niet liggen; het moet iets te maken hebben met de vorm van de zeilen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 09:56 #754588

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Aan de boot licht het niet, ik ben happy. De light handicap klopt. Wel is het zo dat mijn boot ondertuigd is en plakt bij de spiegel (bemanning dus ver naar voren) maar dit is zoals gemeld keurig verwerkt in mijn handicap. De light handicap is "bijna orc 4". Sinds 2014 varen we tevens goede resultaten met licht weer.

Ik heb gemerkt dat de wind makkelijker het zeil volgt rond 5 knopen wind als ik wat afvlak. Mijn outhaul staat natuurlijk niet op stand maximaal maar wel op 75%. Mijn leioog vaar ik ook wat naar achteren. Mijn mast heeft tegenwoordig iets meer prebend, mijn oude grootzeil is van nature :( wat te bol. In die zin kan ik Nachtvlinder wel volgen, kijken wat voor jouw boot het beste werkt.
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 10:03 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 10:15 #754598

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Misschien wel interessant om over te praten BK. Ben jij van mening dat jouw bolle trim algemeen oftewel voor elke boot van toepassing is? Of per boot wat verschilt naar gelang snelheid, gewicht, lengte mast, type tuigage (wel of geen overlappende genua) en onderwaterschip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 10:23 #754603

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Baasklusje schreef :
Boatlover schreef :
2 jaar geleden ontdekten we dat we bij zeer licht weer eerder moeten afvlakken tov andere boten.

Je bedoelt zeilen (heel) vlak maken?
Heb je daar ook een theorie bij?
Vroeger deed ik het ook; onder 6 kts helemaal plat.
Ben ik mee opgehouden. Maximaal bol en aan de wind heel ruim varen gaat sneller.
Aan de boot zelf kan het niet liggen; het moet iets te maken hebben met de vorm van de zeilen.

Zou je alle post hierover kunnen aanpassen naar de wetenschap van nu. Op dit moment dicteer ik namelijk iedereen naar de wijze lessen van bk dat in heel licht weer alles strak moet staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 10:27 #754607

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik begrijp je niet. Bol heeft BK het toch over? Dan zijn wij het aardig eens! (alhoewel heel vlak ook niet de bedoeling is).
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 10:30 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 10:58 #754622

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Ik heb het boek ook. Lekker toegankelijk....sommigen medeforummers zullen het te beperkt vinden als ik het topic zo u en dan lees. Voor mij als beginnende actieve zeiler 2 jaar vind het een heel prettig boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 11:34 #754637

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3609
hscharft schreef :
erg mooie schepen trouwens Baas.

Zo'n sp 32 en lopen ook als een trein. Hier vaart er ook eentje.



:) die lag vanmorgen nog vlak bij ons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 13:27 #754656

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
De Attaca?

Waar gespot?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 13:34 #754657

Boatlover schreef :
Misschien wel interessant om over te praten BK. Ben jij van mening dat jouw bolle trim algemeen oftewel voor elke boot van toepassing is? Of per boot wat verschilt naar gelang snelheid, gewicht, lengte mast, type tuigage (wel of geen overlappende genua) en onderwaterschip?

Alleen ervaring met masttop overlappende 130% Genua.
Maar bij hele lage snelheid is druk in de zeilen het enige dat telt, en zal de vorm van schip en tuigage niet van invloed zijn, gok ik.
Druk krijgen en houden, met de minst mogelijke weerstand in water én lucht.
Tot een paar jaar geleden maakte ik de zeilen echt plat bij 4 kts wind, vanuit de gedachte dat de luchtweerstand dan minder is (dat klopt) en dat de zwakke stroming dan makkelijker de lijzijde kon volgen. Klopt misschien ook wel, maar de hoeveelheid voortstuwing loopt wel ernstig terug.....
Ik kan me niet voorstellen dat deze balans tussen voortstuwing en weerstand afhankelijk is van de tuigvorm (of scheepsvorm).
Wel natuurlijk: hoe hoger de boot, hoe meer wind er te vangen is. Dan is een masttopgenua een groot voordeel!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 14:14 #754663

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3609
hscharft schreef :
De Attaca?

Waar gespot?

Uit Delfzijl?

Volendam lag ze
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 14:14 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 19:23 #754701

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Okee, hekstag is ingekort met zo'n 8 a 9 cm. Kan nu over een groter bereik trimmen. Hier de foto met een redelijke hekspanning, maar, nog niet voldoende om de voorstag snaarstrak te krijgen. Babystag helemaal los:




Voor mijn gevoel al teveel mastkromming voor mijn type boot, maar, we zullen zien of dat ook zo is. Anders moet toch ook de voorstag nog ingekort. vraag is dan alleen: hoeveel. Teveel gaat de mast naar voren bij een losse hekstag en dat wil je ook niet.

Eerst maar weer eens een rondje varen.
Bijlagen:
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 19:25 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 19:57 #754713

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Daar is het vraagstuk dat ik hier een poosje geleden neer heb gezet.
Waarom gaat de mast eerder krom voordat de voorstag echt lekker op spanning is....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 20:12 #754717

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Doorgestoken mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 20:13 #754718

hscharft schreef :
Daar is het vraagstuk dat ik hier een poosje geleden neer heb gezet.
Waarom gaat de mast eerder krom voordat de voorstag echt lekker op spanning is....

Twee mogelijke redenen:
- de compressie van de strakke stagen drukt hem krom in de richting waarin hij toch al een beetje krom was (vanzelf, of van de babystag)
- de voet onder de mast is niet horizontaal. Dat had de Toxiq nadat Jeroen zelf het dek onder de mast opnieuw had gemaakt. Zat een beetje afloop naar voren in, en dan drukken de stagen de voorkant van de mastvoet nét iets meer naar beneden dan de achterkant, en daardoor gaat de mast zeker krom staan.

Het laatste zal vast niet het geval zijn bij de Flow, het komt door de babystag en de jarenlang voorgekromde mast zelf.

Toch is die prebend wel echt nodig bij deze mast met in-line zalingen; zonder prebend gaat hij pompen en wellicht achteruit knikken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 20:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 20:15 #754721

Voor mij is het zo klaar als een klontje; je voorstag is te lang.

Bij masttoptuigage en de daar bij behorende druk op de mast is je mastvoet voor een groot deel bepalend voor de kromming. Alle mastcompressie duwt de mast vlak op de voet. Dat zie je duidelijk op de foto. De mast staat netjes recht op haar voet terwijl de mast top flink naar achteren staat. Dat geeft de prebend. Of dat wenselijk is moet je zelf bepalen.
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 20:17 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 20:19 #754723

boarderbas schreef :
Voor mij is het zo klaar als een klontje; je voorstag is te lang.

Bij masttoptuigage en de daar bij behorende druk op de mast is je mastvoet voor een groot deel bepalend voor de kromming. Alle mastcompressie duwt de mast vlak op de voet. Dat zie je duidelijk op de foto. De mast staat netjes recht op haar voet terwijl de mast top flink naar achteren staat. Dat geeft de prebend. Of dat wenselijk is moet je zelf bepalen.

Hetzelfde effect als van een schuin dek onder de mast, maar dan door een schuine mastvoet vanwege de helling.
Maar de bocht zit er ook in met hek- en voor helemaal los, en de baby ook los. Vermoedelijk is er in de loop van de jaren een blijvend bochtje in gekomen (zonder enige spanning erop).

Eens dat er wat van de voorstag af moet, maar eerst maar eens kijken hoe strak de hek- en voorstag nu kunnen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 20:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 20:48 #754730

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Maar blijf je het probleem niet houden dan? Ongeacht hoe strak je het spul nu zet dat de mast gewoon steeds verder zal buigen ipv dat de voorstag op spanning komt?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 21:02 #754733

Metaal kan kruipen....maar niet zo. Dat de mast krom zouzijn van jaren spanning is ver gezocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 25 juli 2016 21:15 #754736

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
krom worden misschien niet maar aluminium verliest wel zijn stijfheid in de loop der jaren.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FLOW, trimmen,nieuwe genua, doorhang en verstaging 26 juli 2016 08:25 #754783

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Deze hoeveelheid prebend gaat een Spirit 28 erg hard mee..

Vwb het afvlakken of niet in lichtweer. Een aandewinds los onderlijk is wat anders dan een ruimwinds. Geen planken ben ik het ook mee eens, lekker stuwing maken, schoten ook niet te strak tot je zelf wat schijnbare wind maakt, dan aantrekken met behoud van FLOW (j).

Boatlover benoemd daarnaast het leioog. Dat is echt een groot verschil tussen masttop en 7/8e. Bij 7/8e vaar je veel meer twist. Trim je je genua in lichtwee op z'n BK's dan doet de top van je genua en het middelste deel van je grootzeil niets meer.. Hierbij geldt ook weer: langzaam verminderen als je meer schijnbare wind begint te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl