Op de filmpjes (en in het echt
) staat de hekstag maximaal aangetrokken en de babystag maximaal los.
De top- en onderwanten staan iets te los. Zalingen zijn recht.
De Genua is 130 of 135%, met een (vrijwel) recht achterlijk.
Bij de 12 a 14 kts wind moet vanwege de grootte van het zeil al wat druk geloosd worden, dus de genuakar staat flink naar achteren. Te zien aan de bovenste telltales.
Een recht achterlijk is (itt tot een hol gesneden of een met latten) wat eerder geneigd te gaan klapperen.
In deze configuratie:
- hangt de voorstag bij 12 kts wind flink door. Niet erg bij deze 12 kts, wel erg (want het wordt nog veel meer) bij 18 a 20 kts. Dan is de boel niet te houden.
- zit de hekstagspanner helemaal aangedraaid. De verstelmogelijkheid is ca 15 cm.
- staat de mast iets krom achterover: op halve hoogte ca 3/4 van de mastdiameter.
- staat daardoor het (oude) grootzeil precies goed, eigenlijk al een beetje te vlak voor minder dan 12 kts wind.
Je wilt dus:
- de mastbuiging zo houden of ietsje minder maken bij deze wind
- de mastbuiging niet meer maken bij meer wind, hooguit een heel klein beetje
- de hekstag 5 a 8 cm inkorten om hem strakker te kunnen zetten
- zodat de voorstag ook bij meer wind minder doorhang krijgt.
Als je dat doet met alleen de hekstag inkorten dan wordt de mastbuiging veel te veel en krijgen we echte 'speedwrinkels': overbendplooien van zaling naar schoothoek. Dat moet dus niet. Vandaar ook de voorstag korter, zodat de huidige mastbuiging behouden blijft bij veel meer voorstagspanning.
Hoe het zo gekomen is? Er zijn nieuwe wanten en stagen gemaakt bij de refit. De tuiger heeft (zo vertelde mystudio) toen de voorstag flink te kort gemaakt (mast stond voorover). Dat is hersteld, en toen heeft de tuiger het zekere voor het onzekere genomen en die voorstag zeker niet te kort gemaakt....
Vreemd is ook dat zelfs met helemaal losse hekstag de mast prebend houdt, en dat met rechte zalingen. Komt door de babystag die de bocht erin trekt. En gek genoeg staat de grote spanner (een mooie nieuwe Hasselfors) al helemaal op zijn eind. Kan niet losser. Te kort gemaakt dus. Maar met een iets kortere voorstag komt dat wel weer goed. Het blijft vreemd hoe tuigers dingen doen en afleveren....
Dat de voorstag inkorten 'centimeterwerk' is dachten we al
De vraag is meer, hoeveel centimeter. is het 3 of 7, of 5 of 6?
De boot zit overigens helemaal vol met prachtig (ouder) beslag en tuig. De mast en giek zijn oerdegelijk Proctor. De genuakarren van Barbarossa, evenals de dubbele keerblokken.
Aan alles is te zien dat deze boot gebouwd is voor een serieuze wedstrijdzeiler.....rond 1980.