boarderbas schreef :
Evenzo met de mast buiging. Als de babystag, de mast en het dek oneindig stijf waren...Misschien. Maar in de praktijk is het verdraaid lastig om achterstag spanning om te zetten in mastbuiging. Je trekt niet alleen je top achterover, je drukt je mast in de boot, je trekt je boot krom en je trekt je babystag wat uit het dek. Je babystag rekt wat mee.
Tuurlijk, alles beweegt mee. Nou heb ik daar bij mijn boot flink aan gemeten, bij het zoeken naar de beste mastpositie (spoor op de kiel, lengte voorstagspanner) om zo de juiste buiging voor de luff curve van het nieuwe (2013) grootzeil te krijgen.
Met een draadje over de kajuit (vlak eroverheen van hekstoel naar preekstoel) kun je al meten of de boot buigt onder opgevoerde hekstagspanning. Dat was in mijn geval (mast doorgestoken) nihil (met de spanners onder dek aan de mastring met blokken goed vast).
De mast drukt bij het spannen van de top- en hoofdwanten wel iets het vlak (de kiel) naar beneden, iets van 1,5mm, goed te zien doordat de mast dan zakt door de kraag in het dek. Maar dat is met 4 wanten (2 top 2 onder) op 25 % spanning, dus een kracht van ca 40 kN naar beneden (toch 4 middenklasse auto's). Zal bij de meeste bootjes nooit zover komen. Ten opzichte van de beweging van de top naar achter (zomaar 10 a 12 cm bij mij, door de hekstag los versus vast) is die beweging van het vlak verwaarloosbaar. De hekstag drukt de boel overigens niet verder naar beneden dan de wanten al doen: de tegenkracht van vlak en wrangen loopt snel op natuurlijk.
Babystag zal ik eens meten, door in de boot te kijken of de hoogte van het dek verandert met spannen babystag (2-loper op 40-lier). Laat ik horen.
Op de Flow van mystudio was het allemaal erg duidelijk. Zijn eerste ritje aan de wind met nieuwe 130% Genua was aan de wind geweest met 15+ kts, en geen onverdeeld genoegen, eigenlijk niet te doen. De reden daarvan was gisteren erg duidelijk: een bij 12 kts al forse doorhang die niet weg te krijgen was met de hekstag al op het eind gedraaid.
Daar moet dus iets aan gebeuren, zoals 8 a 10 cm van de stag af; heb je weer evenveel draairuimte. voor 5% extra spanning heb je al gauw 4 a 6 cm draailengte nodig, overigens.
Blijft over de voorstag.... de mast staat er nu mooi op, dus meer valling is eigenlijk ongewenst. Als er wat van de voorstag af gaat moet er wat minder van de hekstag af... en omgekeerd. Handigst is een hele walsterminal eraf te knippen en nieuwe eraan, bij de hekstag. Er moet meer af dan de terminal als de voorstag niet korter wordt....
Voorstag zit in een Profurl; heeft iemand een idee wat voor terminal daaraan zit? Gewalst of een Norseman(achtige)?