Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rope axle blocks (RAB's)

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 06:25 #880346

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
holtere schreef :
@ Sneaker:
Welke legering zijn jouw LFR's?

Materiaal is geen vraag. Titanium, T6, T7.. wat je wenst bestel je. Ook vorm is geen issue. Mijn fabrikant is niet anders dan andere fabrikanten wat dat betreft, er zijn er veel die dit soort dingen maken. Het is een vrij eenvoudig product. Ze maken echt alles van aluminium, carbon of titanium. Vooral voor de mega yachts overigens. Dit ivm prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 08:10 #880361

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Materiaal is geen vraag. Titanium, T6, T7.. wat je wenst bestel je. Ook vorm is geen issue. Mijn fabrikant is niet anders dan andere fabrikanten wat dat betreft, er zijn er veel die dit soort dingen maken. Het is een vrij eenvoudig product. Ze maken echt alles van aluminium, carbon of titanium. Vooral voor de mega yachts overigens. Dit ivm prijs.
Ok, het is niet erg als je het niet weet of niet wil zeggen. Het was maar een vraag.. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 08:37 #880365

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
holtere schreef :
Materiaal is geen vraag. Titanium, T6, T7.. wat je wenst bestel je. Ook vorm is geen issue. Mijn fabrikant is niet anders dan andere fabrikanten wat dat betreft, er zijn er veel die dit soort dingen maken. Het is een vrij eenvoudig product. Ze maken echt alles van aluminium, carbon of titanium. Vooral voor de mega yachts overigens. Dit ivm prijs.
Ok, het is niet erg als je het niet weet of niet wil zeggen. Het was maar een vraag.. :)

T6 normaal. Maar ook titanium al gehad. Tis gewoon kwestie van, u vraagt, zij maken. In mijn geval. Welk merk ze er vervolgens op moeten laseren.. dat maakt ze niets uit. Om die reden zelfs per stuk te bestellen.. maar dat is qua prijs niet leuk. Vanaf 100 wordt het leuk, meer wordt leuker.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 08:42 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 08:48 #880370

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
T6 normaal.
T6 is geen legering maar een nabehandeling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 08:53 #880371

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
T6 is de hardingsgraad, bereikt door temperen: nl.m.wikipedia.org/wiki/Temperen
Voor aluminiumlegeringen zijn er veel hardingsgraden: www.matweb.com/reference/aluminumtemper.aspx
Niet elke temper is voor elke alu legering mogelijk.
De NL wiki is niet zo helder, daarom de Engelse:
en.m.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy
Daarin veeel over legeringen en tempers
Aluminum Alloy Heat Treatment Temper Designations

The physical properties exhibited by aluminum alloys are significantly influenced by the treatment of the sample. A standardized system has been developed to designate these treatments. The aluminum alloy data sheets in MatWeb will generally have a temper designation connected with them to indicate the treatment used to produce the properties listed.

Basic Aluminum Heat Treatment Designations

F As Fabricated - No special control has been performed to the heat treatment or strain hardening after the shaping process such as casting, hot working, or cold working.
O Annealed - This is the lowest strength, highest ductility temper
H Strain Hardened - (applied to wrought products only) Used for products that have been strengthened by strain hardening, with or without subsequent heat treatment. The designation is followed by two or more numbers as discussed below.
W Solution Heat Treated - This is seldom encountered because it is an unstable temper that applies only to alloys that spontaneously age at ambient temperature after heat treatment.
T Solution Heat Treated - Used for products that have been strengthened by heat treatment, with or without subsequent strain hardening. The designation is followed by one or more numbers as discussed below.
Heat Treating T Temper Codes

T1 - Cooled from an elevated temperature shaping process and naturally aged to a substantially stable condition.
T2 - Cooled from an elevated temperature shaping process, cold worked, and naturally aged to a substantially stable condition.
T3 - Solution heat treated, cold worked, and naturally aged to a substantially stable condition.
T4 - Solution heat treated, and naturally aged to a substantially stable condition.
T5 - Cooled from an elevated temperature shaping process then artificially aged.
T6 - Solution heat treated then artificially aged.
T7 - Solution heat treated then overaged/stabilized.
T8 - Solution heat treated, cold worked, then artificially aged.
T9 - Solution heat treated, artificially aged, then cold worked.
T10 - Cooled from an elevated temperature shaping process, cold worked, then artificially aged.
Additional digits may be used after the first T temper digit to indicate subsequent stress relieving by processes such as stretching, compressing, or a combination.
H Temper Strain Hardening Codes

H1 - Strain hardened only
H2 - Strain hardened and partially annealed
H3 - Strain hardened and stabilized
H4 - Strain hardened and lacquered or painted. This assumes that thermal affects from the coating process affect the strain hardening; seldom encountered.
The second digits (required) after the first H temper digit indicates the level of strain hardening and is based on the minimum ultimate tensile strength obtained. The third digit (optional) is a variation of the two digit temper.
In addition to heat treating related attributes such as aging temperature, annealing temperature, and solution temperature, MatWeb has a complete list of mechanical, electrical and thermal properties and composition specifications for aluminum alloys. Other aluminum topics in MatWeb:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 08:55 #880372

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
holtere schreef :
T6 normaal.
T6 is geen legering maar een nabehandeling...

Je wilt exacte legering weten? Maak even een lijstje wat je allemaal wilt weten, en hoe exact. Dan zal ik het je melden. Ik bestel die dingen gewoon, en we gebruiken ze al jaren naar tevredenheid in zeilen. Titanium vooral - of enkel - bij de full carbon's. Rest altijd gewoon T6. Voor mij is het geen hobby project, of nou ja, dat naampje op je LFR lijkt wel op hobby. Want een functie heeft het verder niet voor mij. Gewoon leuk.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 08:56 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:01 #880374

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Nee hoor, de vraag was gewoon de legering van je LFR's, verder niets ...4 cijfertjes dus :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:02 #880375

6061 T6 is een veel toegepaste legering en ook het (weinige) structurele aluminium op mijn boot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:03 #880376

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk
Als ik aan iemand vraag hoe hij heet en hij antwoord “1 januari 1947” dan weet ik wel dat het een oude lul babyboomer is maar nog niet zijn naam.
Als ik opnieuw vraag naar zijn naam en hij dan de tegenvraag stelt “wat wil je allemaal weten?” moet ik dan een lijstje opstellen met complete NAW gegegevens, pincode, BSN en nog meer?
Of moet ik gaan denken dat onze babyboomer al een beetje dement is zijn naam gewoon niet meer weet?
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 09:05 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:08 #880378

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
Sunday schreef :
Leuk
Als ik aan iemand vraag hoe hij heet en hij antwoord “1 januari 1947” dan weet ik wel dat het een oude lul babyboomer is maar nog niet zijn naam.
Als ik opnieuw vraag naar zijn naam en hij dan de tegenvraag stelt “wat wil je allemaal weten?” moet ik dan een lijstje opstellen met complete NAW gegegevens, pincode, BSN en nog meer?
Of moet ik gaan denken dat onze babyboomer al een beetje dement is zijn naam gewoon niet meer weet?

Het gaat hier over een product. Met technische kenmerken. Niet over een persoon met een naam... Ik wil die kenmerken voor Holtere opzoeken en vraag daarom wat hij eventueel nog meer voor kenmerken wil weten. Dat mag je raar of vreemd vinden, prima. Ik zie het als oprechte interesse om iemand zo volledig mogelijk te informeren. Niet meer. Niet minder.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 09:08 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:15 #880379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Het gaat hier over een product. Met technische kenmerken. Niet over een persoon met een naam... Ik wil die kenmerken voor Holtere opzoeken en vraag daarom wat hij eventueel nog meer voor kenmerken wil weten. Dat mag je raar of vreemd vinden, prima. Ik zie het als oprechte interesse om iemand zo volledig mogelijk te informeren. Niet meer. Niet minder.
OK, top. We horen dat wel. 4 cijfertjes van de legering, de toevoeging T6 weten we al. Das het enige B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:15 #880380

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het zal wel 6061 zijn. Dat is redelijk sterk, half zo sterk als 7075, en goed corrosiebestendig beter dan 7075. Het is aardig wat zachter dan 7075 waardoor polijst minder is. Het is relatief makkelijk bewerkbaar (draaien, snijden boren), makkelijker dan 7075.
Ik kan me goed voorstellen hoor sneaker dat je van de duizenden producten die je in je collectie hebt niet alles kunt weten.
Ik zou dat voor mezelf echter niet willen. Aluminium heeft een legering, een hardingsgraad en meestal een anodisering. Als ik daar (voor mij, niet als “hobbyproject” maar als gewoon project) mee bezig ga dan wil ik daar alles van weten. Omdat het kan.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 09:19 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:22 #880382

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Yeah, "propellerhead reasons" :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:24 #880383

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dat begrip ken ik niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:26 #880385

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
6061 indd. En alleen de zwart kunnen ze hard anodiseren.. meer technische info staat er niet op de factuur.. de headboards zijn overigen van 5052.. zijn voor ons prima. Doen hun werk goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 09:57 #880391

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
Sunday schreef :
Aluminium heeft een legering, een hardingsgraad en meestal een anodisering. Als ik daar (voor mij, niet als “hobbyproject” maar als gewoon project) mee bezig ga dan wil ik daar alles van weten. Omdat het kan.

Aha, je gaat er commercieel mee aan de slag? Of begrijp ik je verkeerd. ik kan er alles over weten indien ik dat wens, de info is op alle vlakken gewoon beschikbaar. Ik gebruik ze zoals gezegd in het zeil. Daar voldoen de huidige exemplaren meer dan voldoende aan. En de meeste vinden het nu al te duur om als optie te in het zeil te kiezen.. dus tja. Daarom ook: geen hobby hier maar het moet gewoon in een totaalplaatje van prijs/kwaliteit passen. Als ik zeg; maak ze van T7 7075 dan krijg ik die. Of van titanium. Maar dat is niet nodig, voor hoe wij het toepassen. Is al eerder gezegd: fabrikanten genoeg die ze van elke legering of materiaal kan maken voor je. Zo eenvoudig is het wat mij betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 10:02 #880392

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Yeah, "propellerhead reasons" :laugh:
Dat begrip ken ik niet?
Ik meen voor het eerst gezien in een boekje "Dos voor Dummies"
Naadje van de kous willen weten... :laugh:


Laatst bewerkt: 08 okt 2017 10:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 10:10 #880393

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Propell0rheah: Oh ja zeker. Ik lees bijvoorbeeld laatstelijk artikelen over de nieuwe mode in de metallurgie: legeringen in hybride met nano partikels. Aluminium van bijv 7075 legering met SiC en of TiC nanodeeltjes. Leuk!
Zoiets bijvoorbeeld: www.hindawi.com/journals/ijms/2017/3067257/
Ik zou er niet voor terugdeinzen om mijn 160schijven hiervan te laten maken, als het beschikbaar was...
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 10:34 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 10:22 #880394

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Sneaker schreef :
Aha, je gaat er commercieel mee aan de slag?
Het is voor mij eerder een soort van kunstproduct met een eventuele commerciële inslag omdat dit naar mening dat mijn projectjes valide maakt.
Ik wil ze gaan verkopen ja.
Voor de ZF leden (die meededen in dit topic) komen ze beschikbaar -als ze het leuk vinden natuurlijk- voor “kostprijs plus”. In de wereld gaan ze voor voor gezond gecalculeerde prijs, via internet shop misschien, misschien niet eens maar puur op free publicity.
Het interesseert me uiteindelijk geen bal hoeveel ik verkoop, ik heb er nu al veel plezier van gehad en nog steeds toenemend. Alleen het patent gedoe waar ik de laatste weken veel aandacht aan besteed heb is al erg leuk (geweest, misschien...)
Ik overweeg ook om de 3D ontwerpen van huis + filler tegen een klein bedrag ter beschikking te stellen in twee versies: “as is”; alleen printbaar met je eigen printer of door een printbedrijf, èn als bewerkbaar bestand waarop je verder kunt ontwikkelen.
De “Cat-Curve” schijf die zich inmiddels bij mijn testen heeft bewezen als stabieler dan de circulaire schijf kan iedereen natuurlijk ook zelf maken, al vraagt dat dan kennis en durf om voor legering en nabewerking te kiezen en te laten maken.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 21:51 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 11:34 #880415

Zoals ik al eerder zei, mooi werk Sunday. Ik kan niet wachten om een setje mooie dynema backstagen met RABs te maken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 13:53 #880439

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nog even terugkomend op
Nu komt een domme vraag van mij: wat is nu de breeksterkte van de loop?
Inmiddels maak ik een mooie loop in 12 minuten. Daar kan de offerte van het 12jarige chines meisje niet tegenop omdat ik veel goedkoper ben. Bovendien wil zij ze per 300 maken....

Ik stel de volgend formule voor voor (theoretische) treksterkte “F” van de loop die een (berekende) diameter krijgt van “D”.
het gebruik van een loop in een RAB heet in het Engels “basket”: de loop wordt dubbel gebruikt, de breeksterkte verdubbelt.
De lengte van de loop (dus niet de diameter..) noemen we “L”. In de formule is “f” de treksterkte van de Dyneema lijn die “n” aantal malen in de sleeve geslagen wordt. Belangrijk is diameter “d” van de te gebruiken Dyneema lijn ongeveer “60*d” aan weerszijden in het andere eind van de lijn gestoken wordt. Het beste, maar niet altijd haalbaar (zie ook voorbeeld hieronder hoe we dr mee omgaan) is om de lijn zo te dimensioneren dat “60*d” ongeveer niet groter is dan ”L”.

F = n * f
Dit is de theoretische correcte waarde waarmee we straks toe werken naar de SWL van de loop èn van de RAB.

Stel je wilt een loop maken met D = 20 mm. (Voor mijn RAB160. :P ) die moet een lengte hebben van ongeveer 350mm.
Benadering van de dikte van de te gebruiken llijn is dan 350 / 60 = 6 mm.
Berekening van “n” is simpel:
n = D^2 / d^2
In mijn voorbeeld: n = 400/36=10. Dat vind ik niet leuk want teveel werk, dus ik kies voor 7mm: “n” wordt dan 400/49 =8

Dan gaan we daarmee even een reality check doen in de lijstjes van Marlow voor SK99: www.marlowropes.com/product/d1...eema-grand-prix-rope

Daar zien we dat 20mm 18kg per 100m weegt en een minimale breeksterkte heeft van 35000kg
De door mij gebruikte 7mm heeft een gewicht van 2,8kg en een breeksterkte van 5740 kg. Vermenigvuldigen we die waardes met “n” = 8 dan is dat: gewicht 22,4kg per 100m (ikmga dan dus 4,4kg méér per 100mmer in stoppen!) en breeksterkte F = 45940 kg.
Dat wordt te sterk! B)
Ik overweeg dus met 7mm en n=7 waarbij gewicht 19,6 wordt en F = 40180. Nog errug sterk.

Ik bereken dan dus ook nog gebruik van 6mm: dat weegt 1,77kg en is 3730 sterk.
Bij de berekende n = 10 levert dat 17,7 kg/100m ( ongeveer gelijk aan de 20mm die immers 18 woog) en F = 37300 kg ( ook ongeveer gelijk aan die van 20mm die 35000 was).

Uiteindelijk besluit ik voor 7 mm en n= 7 te gaan.

De benodigde lengte “l” van de lijn is simpel:
l = n * 2 * L + 2* (60 * d )= 574 cm.
De te gebruiken sleevelengte is 3 * L

Ok, dat is allemaal duidelijk.
Ik zal een en ander in een excel zetten waarbij de scenario’s op grond van een database(je) met kwaliteiten van verschillende fabrikanten kan worden uitgerekend.
Dat plaats ik wel ter download.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 14:24 #880444

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nu gaan we naar RAB’s kijken.
Wat is daar de breeksterkte en welke SWL leiden daarvoor af?
De loop heeft een breeksterkte BL = F.
Omdat we de loop in “basket” gebruiken geeft dat voor de breeksterkte voor RAB:
BLRAB = 2F.

Inoblock geeft de breeksterkte voor zn kleinste een BL (de 2.4) van 2400kg en een SWL van 33% = 800kg.
Als we aannemen dat de BL bepaald wordt door de loop (daar is alle reden om dit te doen denk ik) dan gebruiken ze een loop waarin F = 1200kg.
Dat lijkt op (Marlow!) 3 of 3,5mm enkelvoudig (n=1!). Dat is nog niet eens zo heel gek eigenlijk: kleine blokjes, en op,de foto’s te zien gebruiken ze loops zonder sleeve, dus enkelvoudig.dyneema.
Alleen hun 2.4 en 3.6 (ton BL) modellen hebben enkelvoudige (niet met sleeve..) loops. De grotere modellen allem mèt sleeve.
De grootste heet de 18 (ton BL) en geeft een SWL van 6000kg.
Die moet dus een loop hebben met F = 9000kg waarmee we bij Marlow kijken: 10mm SK99 levert dat precies.
Leuk allemaal.

Ik stelde al voor om vooralsnog de SWL van de RAB te laten bepalen door alléén die van de loop (Daarover kunnen we nog wel een in detail ingaan eventueel) met een te bepalen veiligheidsfactor “v”:
SWLRAB = v * 2F

Ino-Block hanteert v= 33%
Jedre noemde ergens een factor “algemeen geldend voor loops” van 25%

De loops die ik vanmiddag maakte voor de RAB60 hebben 5*3mm: BLRAB= 10700kg
Dat is natuurlijk absurd veel.
Voor de RAB100 maakte ik 5*4: BLRAB= 22000kg
Ook absurd veel.
Daarmee zou een SWL benadering voor “v” van 25% nog niet zo gek zijn denk ik.

Overigens: voor de grote en erg grote RAB’s zal ik destructietesten uit gaan laten voeren, leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 14:25 #880445

Mooi werk Sunday! Zo lezend begrijp ik dat je van huis uit niet veel kaas gegeten hebt van construeren en materiaalkennis, maar dat compenseert met ijverigheid en onderzoek.

Pas wel op met nakakelen van "Nano". In veruit de meeste gevallen is het niks nieuws, maar geven ze een oud iets een nieuwe naam.

De 7075 legering is een goede keuze! Mooi spul.

Qua anodiseren is het immer de afweging; hardanodiseren (waarbij Teflonimpregneren vrij nutteloos is) of gewoon anodiseren en fatsoenlijk teflon.


Waar ik wel sceptisch over ben is de weerstand van deze blokken. Ik ga er prima in mee dat deze acceptabel is voor niet te kritische toepassingen, maar soms lees ik hier op het forum berichten die suggereren dat ze het summum in licht lopen zouden zijn...daar zou mijn broek van afzakken als dat werkelijk zo was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 14:39 #880449

Wat een heerlijk project! Er is toch vast wel iemand in het zeilersforum alles omvattend netwerk die toegang heeft tot een trekbank. Dat zou een hoop theoretische filosofie kunnen valideren. Dikke pret om daar een aantal verschillende Zeilforum knutsels te testen. Ik heb nog wel een teaktanium RAB om mee te doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 08 okt 2017 14:45 #880450

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
boarderbas schreef :
Mooi werk Sunday!
Dank!
Zo lezend begrijp ik dat je van huis uit niet veel kaas gegeten hebt van construeren en materiaalkennis, maar dat compenseert met ijverigheid en onderzoek.
Ik respecteer je opmerking maar vind het wel een beetje flauw klinken.
Ik geef aan alle kanten toe dat ik niets weet van construeren. Voor wat betreft materiaalkennis valt het mee.
Pas wel op met nakakelen van "Nano". In veruit de meeste gevallen is het niks nieuws, maar geven ze een oud iets een nieuwe naam.
Tja... de 3D printer biedt ook aan om met een nanocoating de boel te sealen en UV bestendig te maken. Dat kost 100% (werkelijk!) meer per geprint ding.
Enkele dagen onderzoek bracht mij bij mijn spulletje wat in ieder geval goede referenties heeft.
De 7075 legering is een goede keuze! Mooi spul.
Ben blij met je opmerking
Qua anodiseren is het immer de afweging; hardanodiseren (waarbij Teflonimpregneren vrij nutteloos is) of gewoon anodiseren en fatsoenlijk teflon.
Uit alles wat ik in de laatste weken bestudeerd heb moet teflon wel degelijk kunnen. Ga het hoe dan ook laten toepassen

Waar ik wel sceptisch over ben is de weerstand van deze blokken. Ik ga er prima in mee dat deze acceptabel is voor niet te kritische toepassingen, maar soms lees ik hier op het forum berichten die suggereren dat ze het summum in licht lopen zouden zijn...daar zou mijn broek van afzakken als dat werkelijk zo was...
Ach.. zo belangrijk is het ook weer niet dat jij in je onderbroekje moet gaan hoor!
Het is vooral leuk hè?
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 15:01 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.678 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl