Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rope axle blocks (RAB's)

Rope axle blocks (RAB's) 09 okt 2017 04:58 #880686

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Sunday schreef :
Laten we bij de loop beginnen. Ik start met de BL van de loop.
Die benader ik vanuit de BL van de in de loop gebruikte lijn die de fabrikant opgeeft.
De reden daarvan is simpel: als ik één touwtje daarvan gebruik lees ik de BL uit een tabel. Gebruik ik dat touwtje n keer dan vermenigvuldig ik de BL uit het lijstje met n.
Overigens: ik lees uit lijstje van Marlow de waardes van “minimum break load MBL” dat is al een statistische benadering uit de metingen die ze deden; wat ze de “average break load, ABL” noemen. Het verschil bedraagt ongeveer 10%.
Uit deze benadering komen belachelijk hoge waardes, ik weet het, maar het verbaast me niet.
Vervolgens kan je voor de loop een veiligheidsfactor bepalen.

Equiplite is een van de weinigen die geloofwaardige waardes opgeeft in z’n folders. (Heb jij ergens ook data?)
Zij geven voor een loop met 20mm diameter een “MWL” (zal wel mean working load zijn) van 18000kg.
Ze geven 36000 voor de loop in “basket” (de vorm waarin de loop in de RAB gebruikt wordt)
Dat klopt wat mij betreft met de theoretische benadering vanuit berekening uit BL: 20mm Dyneema zal BL van rond de 36000 tot 40000 hebben. Meer kan niet met Dyneema van 20mm diameter.
Als Equiplite dus een MWL van 18000 aangeeft hebben ze veiligheidsfactor van 50% Of misschien nog hoger maar dat lijkt me niet aannemelijk: we weten niet wat ze op de trekbank getrokken hebben

Ah, met een loop splitsen splits jij in deze geen kern in kern. Dat verandert inderdaad wel eea.
dan een andere vraag, als je alles zo ligt mogelijk wilt, waarom dan zo´n zware loop? Sterkte is namelijk totaal over de top. Wat moet je met een breeksterkte van 20.000 op je zeilboot?
Ik zou die lfr met huis gewoon aan een 5 of 6mm SK78 loopje hangen. Is sterk zat, meer kracht ga je er op onze toerbakken toch niet op zetten. Bij twijfel maak je een 8mm zonder mantel. Gaan ook de productiekosten omlaag.

MWL = maximum work load (wat andere fabrikanten omschrijven als safe work load)
Laatst bewerkt: 09 okt 2017 05:00 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 09 okt 2017 07:03 #880706

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Zo splits ik de kern aan elkaar.
Dus eerst een aantal keer rond door de mantel met 3 of 4 mm lijn (naar keuze) en dan het uiteinde verbinden zoals in onderstaande link!
www.animatedknots.com/grogsling/index.php#ScrollPoint
Je hoeft maar bij een part van de rondgangen rekening te houden met vermindering van breeksterkte door de knoop/splits.
Laatst bewerkt: 09 okt 2017 07:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 10:32 #881176

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
De morph block Kristen aan nylon-carbon lager wat gepatenteerd is.
Ze staan Op Mets stand 07.216.
Wie gaat daarheen?
En leuk: ze hebben een stacker gemaakt, wat we hier ook bespraken
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 okt 2017 10:34 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 11:33 #881194

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Vind het er gelikt uit zien. En alles redelijk modulair. Voor de stacker de zelfde loops als voor de enkele. Ziet er licht uit benieuwd of de genoemde prijzen een beetje gehandhaafd blijven. Nu nog een serie foot en cheek blocks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 12:17 #881212

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Ze hebben er wel werk van gemaakt!
Overigens zien deze er al weer een stuk steviger uit dan de modellen op de eerdere post.
De kern is veel massiever en blijkbaar was mijn wantrouwen gerechtvaardigd! Er komt veel knijpkracht op!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 12:21 #881214

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Ik zit zo even te kijken naar dat dubbele blok.
Hoe ga je die ophangen, aan twee lijnen die weer samen komen soms?
Knoop je ze samen (of te kort samen) dan willen ze graag uit elkaar kantelen..ik zie het nog niet helemaal gaan werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 12:26 #881217

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Wat nog meer opvalt is dat de LFR niet rechtstreeks om de Dyneema loop draait. Tussen de LFR en de loop bevindt zich nog een tussenstukje (de 'MB bearing'). Zou dit zijn om slijtage aan de loop te voorkomen of om de glijweerstand nog meer te verkleinen? Of allebei? Leuk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 okt 2017 14:06 #881233

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
ilCigno schreef :
Wat nog meer opvalt is dat de LFR niet rechtstreeks om de Dyneema loop draait. Tussen de LFR en de loop bevindt zich nog een tussenstukje (de 'MB bearing'). Zou dit zijn om slijtage aan de loop te voorkomen of om de glijweerstand nog meer te verkleinen? Of allebei? Leuk!
Eerlijk gezegd denk ik allebei niet, ik denk eerder integendeel... :(
De eerder gepubliceerde versies hadden het lager nog niet.
Mogelijk om virtuele pantent conflicten en distributiestrijd te voorkomen denk ik.

Ik overweeg om een stukje vette pannenkoek als lager tussen de loop en de LFR te stoppen. Is mogelijk wel patenteerbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 10:06 #881915

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
De Ropeye U-blocks staan op de Harken site.
www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=8843
Lekkere prijzen he? Moet ik toch wel wat goedkoper kunnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 10:10 #881916

het dyneema is PTFE gecoat. En dan nog: Use for static loads such as sheet lines, runners or mastbase halyard blocks where only minor adjustments are needed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 10:34 #881921

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Heb je een punt BB? Natuurlijk ptfe “gecoat”, wat een impregenering is met ptfe deeltjes emulsie.
Denk je dat harken, met al z’n dure ouderwetse gelagerde blokken hier ook de ruimere gebruiksmogelijkheden zou gaan propageren?
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 10:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 12:07 #881938

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Sunday schreef :
De Ropeye U-blocks staan op de Harken site.
Lekkere prijzen he?
Allemensen, ze weten het wel te vragen. Ik denk dat de calculatieafdeling van Harken over de grond rolt van het lachten met zulke marges. Of van RopeEye natuurlijk, als het contract wat zij met Harken hebben afgesloten zo royaal is. Hoe dan ook, inmiddels is ruimschoots aangetoond dat de DIY maaksels net zo goed presteren.

@Bas: mijn loops zijn ook van 'PTFE-coated Dyneema'. Ingespoten met Sailkote :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 12:12 #881939

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Top dat Harken ze ook in de etalage zet. Kun je zien als een teken van deugdelijkheid volgens mij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 12:23 #881941

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Wat mij ook opvalt aan de Ropeye blokken is dat de loop volledig tegen de LFR aan lijkt te liggen. In de RAB's van Holtere en Sunday heeft de loop meer een V-vorm en raakt de LFR over een kleiner oppervlak. Dit zou (althans theoretisch) minder wrijvingsweerstand geven dan in de blokken van Ropeye.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 12:34 #881946

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Mijn idee is dat Ropeye dit doet om het huis te fixeren. Met zo'n lange loop wil dat immers omhoog. De loop wil het liefst de vorm van een wiebertje aannemen onder belasting, het breedste punt in het midden.
Een strak passende opening voor de loop, schuin en hoog geplaatst, maakt dat het huis geblokkeerd wordt naar boven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 13:43 #881964

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ach ja, het zullen de marges wel weer zijn.
Prijs komt voornamelijk uit ontwikkelen, testen, laag volume en benodigde marketing, want niche product binnen de markt.

Want weet je, ik en velen met mij hebben geen toegevoegde waarde met dit soort blokken. Het idee van sterkte en gewicht voegt niets toe op het bestaande aanbod.
Reden dat we dit soort dingen ruim 10 jaar geleden zelf knutselden is budget. Een stukje dyneema en lfr los gekocht is simpel goedkoper dan een blok.
Laat je het produceren en ontwikkelen, wordt het juist duurder. Logisch, want zelf doen bespaart meer kosten dan alleen productietijd.

Als je vergelijkt met Kohlhof:






Als eerder gezegd, het product is niet uniek! (equiplite, kohlhoff, ropeye, inorope, kntlight)




Maar concurreren op prijs kan altijd natuurlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 16:00 #881985

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Jedre:
1. kun jij jou visie over marges, onderbouwd met voorbeeld cijfers, eens geven?
2. Jij blijft steeds maar met blokken komen die niets met Rab te maken hebben: kohlhoff, Equiplite. Waarom doe je dat?

Die kntlite is intrigerend!
www.kntlight.com/en-news
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 16:25 #881994

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
"Coming soon"...
Het zijn wel zeker prototypes aan de afwerking te zien. Trouwens ook aan de opbouw van het laminaat. Dat gaat nooit zo op de markt komen lijkt me..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 16:47 #882000

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@ Sunday,
1. ik denk niet dat we het hierover kostprijs berekeningen te hebben denk ik. Ik had de indruk dat hij ook wel weer hoe een prijs opgebouwd wordt en wat het effect is van een niche product in een niche markt?
2. Omdat het idee allemaal van uit dezelfde gedachte is ontstaan en principes minimaal verschillen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 13 okt 2017 17:09 #882003

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Beetje last van dikke vingers op een klein toetsenbordje : -)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 okt 2017 18:24 #884491

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier plaatje van mijn Rab60 en Rab100 en link naar 3D render: a360.co/2ym91uc
Binnenkort maak ik foto’s van groot deel van de serie: RAB45/50/60/80/100. Als grap heb ik nog de rab160 in tekening, maar die is eng groot..

Binnenkort wil ik met jullie de kostprijscalculatie eens doornemen met van daaruit afgeleid een verkoopprijs.
Als start voor het denken daarover misschien eens inventariseren wat de verkoopprijs van soortgelijke componenten is?
- Een soortgelijke loop samengesteld uit dunnere Dyneema lijn met een chave-sleeve mantel kost wel 40 tot 60 euro
- een LFR kost 10 tot 30 euro voor de Antal’s? colligo maakt grotere lfr’s die tot 45 USD gaan



Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 19:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 okt 2017 19:28 #884530

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik was afgelopen lang weekend klussen in de Bourgogne. Leuk.
Daar kwam ik dit blok tegen; bewijs dat het allemaal hetzelfde is en al eeuwen eerder bedacht is!
En nog snatch ook!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 19:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 24 okt 2017 07:29 #884651

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Kostprijs is interessant voor je eigen marge. De vraag is welke usp's de RABs hebben tov van zijn conculegea. Daarmee voeg je meer waarde toe aan je product wat de prijs opdrijft. Dit is geredeneerd vanuit lage productie grote meer waarde grote marge. Daar tegenover staat lage marge grote afzet. Dus waar wil jij je positioneren daar ga je advies prijs op baseren. High end high price veel usp's lage oplage veel advieskosten die je terug moet verdienen met je hoge prijs. Mid range low price hoge oplage lage marge maar netto misschien meer winst ivm volume en beperkte overhead kosten.

@USP ik zie dat de meeste blokjes echt bedoelt zijn voor de wat fanatiekere zeilers (al dan niet wedstrijd) dus softloops en kunnen splitsen is geen probleem. De boot is ingericht op het gebruik van dit soort blokken. In mijn optiek zou het 1 op 1 vervangen van de oude blokken een sterke usp zijn. Zie ook de giekblokjes van Il Cigno prachtige blokjes en loops maar dat harpje is toch dood zonde.

Vraag 1 is waar wil jij de RAB's positioneren? Welke latente behoefte wil jij kunnen vervullen. In mijn optiek: Het kunnen toepassen van blokken soortgelijk als op de racers op mijn eigen zeilboot met een mooie look en betere werking. Met als streven papa/opa/mama/oom piet wil graag een RAB60 voor sinterklaas ipv weer 5 paar sokken ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 24 okt 2017 08:10 #884661

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
FKZ schreef :
Zie ook de giekblokjes van Il Cigno prachtige blokjes en loops maar dat harpje is toch dood zonde.
Het is misschien goed om nog even toe te lichten wat de reden is dat ik deze blokjes toepas. De il Cigno, een Compromis 888, behoort niet echt tot het soort boten waarbij het toepassen van RAB's echt tot zijn recht komt. Het is een toerboot waarop nou niet bepaald gelet wordt op gewicht, zeker niet als het om blokjes gaat. Ik vind de RAB's echter wel een hele interessante ontwikkeling. Ze zijn echter nog met veel vragen omgeven: Draaien ze echt zo soepel? Slijt de loop die de 'as' vormt niet te snel? Blijven ze heel? Zijn ze ook geschikt voor schoten? Dat soort vragen.

Omdat ik toch de bovenblokken van mijn grootschoot wilde vervangen en ik de mogelijkheid kreeg om de fraaie RAB's van Holtere te kopen heb ik deze bij wijze van test gemonteerd. Niets is zo waardevol als spullen gewoon testen in de praktijk.

Om nu even terug te komen op die harpjes: RAB's zijn gemaakt om gemonteerd te worden met behulp van lashings, soft shackles, loops en dergelijke. Dat is voor echte racers inmiddels wel gemeengoed, maar voor de meeste cruiser/racers en zeker op toerboten is dat voor de meesten nieuw. Veelal moet de layout van de boothardware hier ook op aangepast zijn. Bij mij bleek al snel dat het toepassen van soft shackles, ondanks dat ik daar best een fan van ben en we ze ook in diverse maten voorhanden hadden, niet zo praktisch was. Ik zeg niet dat het onmogelijk was, maar gezien mijn focus op de RAB's zelf en niet op de gewichtsbesparing was het toepassen van eenvoudige D-sluitingen in mijn geval veruit de beste oplossing.

En laten we wel zijn: er is op zich ook niets mis mee. Een RAB met een D-sluiting is nog steeds aanzienlijk lichter dan een traditioneel gelagerd blok met dezelfde SWL (die aan datzelfde harpje hangt). De montage met 'softe' middelen is geen doel op zich natuurlijk.

Kortom, de term 'doodzonde' is in mijn geval toch niet helemaal van toepassing. Ik ben het wel met je eens dat je op boten waar deze RAB's écht tot hun recht komen de hele keten moet proberen te optimaliseren en dan ligt de combinatie RAB-harpje minder voor de hand.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 08:11 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 24 okt 2017 08:41 #884669

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
ilCigno schreef :
De montage met 'softe' middelen is geen doel op zich natuurlijk.

Kortom, de term 'doodzonde' is in mijn geval toch niet helemaal van toepassing. Ik ben het wel met je eens dat je op boten waar deze RAB's écht tot hun recht komen de hele keten moet proberen te optimaliseren en dan ligt de combinatie RAB-harpje minder voor de hand.

Wat ik bedoel aan te geven is dat een integrale oplossing voor het "probleem"oude interface zoals op de meeste tour boten een belangrijke usp zou zijn om de RAB te kiezen. Ipv de blokken engineered for racing yachts met dito prijzen. Als dat een keuze is zit je qua price range compleet anders dan in de eerste sector. Dan moet je het opnemen tegen een Higload blokken of het hogere segment schoot blokken.

Wellicht was doodzonde wat overdreven maar daar ligt wel een kans. Om uniek te zijn tov andere. Voor de NL'er is prijs natuurlijk altijd het belangenrijkste punt ;-)


PS USP is unique selling point scheelt de lezers weer googlen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 09:05 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.872 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl