Bas van Dijk schreef :
De Selden guide gebruikt om mijn wanten op spanning te zetten. Dat ging allemaal prima, de mast staat mooi recht.
Dat is in ieder geval een goed begin.
Bas van Dijk schreef :
Ik snap nog niet helemaal hoe ik de lengte van de voorstag precies bepaal. Ik weet dat de mast in principe iets naar achter moet 'vallen. Koko zijn Spirit (die goed loopt) heeft de mast eigenlijk gewoon rechtop als ik het goed begreep.
Is al eerder gezegd hier, de meeste masten hebben een 'rake', ofwel.. de mast valt ietwat achterover. Hoever, dat bepaalt het gedrag van de boot/zeilen. Of het humeur van de tuiger.. Er zijn wel heel veel vuistregels op dit gebied. En als je maar lang genoeg googled gaat de ene vuistregel de nader tegenspreken.. Of je vraagt het op een forum, zal de 1 de ander ook tegenspreken. Maar.. wat heb jij nu voor rake gemeten? Zonder meten en waardes blijft de discussie wazig voor mij. en hoe je mast staat zonder spanning op babystag, achterstag voorstag etc..dat doet er niet toe, als staat je mast dan giga krom en in een totale S-vorm.. het gaat er om hoe je mast onder (basis) spanning staat, goed getrimd.
Bas van Dijk schreef :
De voorstag was op dezelfde lengte gemaakt als de oude stag maar als ik langs de mast omhoog kijk, zonder de babystag vast te zetten dan buigt de mast iets naar voren, met aangespannen achterstag.
Het is niet dat de hele mast naar voren valt, maar hij gaat recht omhoog en de bovenste meter buigt net iets naar voren.
Antwoord geef je zelf al. Dat is niet wat je het liefst ziet. je mast wil je eigenlijk een mooie ronding meegeven, waarbij in pre-bend, de ronding egaal is. De ronding "wijst" naar voren uiteraard. Bijna recht is bij sommige boten - vooral met rechte zalingen - ook geen issue, tis altijd afhankelijk van je zeilen/type mast/tuigage. Jij hebt geen 10cm pre-bend nodig.. een echte lichte buiging ter hoogte van je zalingen is meestal voldoende (je mast kan die buiging makkelijk hebben uiteraard, je zeil zal er echter niet om vragen..). Je max bend, daar zijn je zeilen echt bepalend in (broadseam is over het algemeen weinig masttrim, luff curve is meestal veel mast trim.. wederom: jouw zeil zal niet heel veel luff curve hebben, gok ik.. dus makkelijke mast trim).
Zo doe ik het op de meeste schepen, en dat volstaat meestal. Hoeveel ronding/pre-bend, hoeveel rake, hoeveel % breeksterkte etc.. dat is allemaal trim en kan ik iig niet in vaste waardes aangeven. Al is het bij de meeste masthead en rechte zalingen niet zo spannend. Eerst de basis trim in de box, zodat je zeker weet dat mast recht staat en op spanning.. dan gaan zeilen en verder trimmen. Kijken en vooral voelen wat jouw boot en zeilen nodig hebben. Dat valt van achter een toetsenboord niet aan te geven. Dat is gewoon gaan zeilen en kijken en voelen. Laat je niet te gek maken met percentages van 25%, mastbend van 25cm of rake van 45cm.. kijk en voel zelf wat voor jou werkt. Geen boot is dezelfde.