Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1 lijn reefsysteem

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 10:24 #1110614

BK, beter lezen en proberen te BEGRIJPEN wat er staat, kan soms erg moeilijk zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 10:31 #1110615

TuuLeVi schreef :
Luister nou eens

Misschien helpt een plaatje wel ;-)

Zwarte pijl: 1000N (100 kg) voorspanning in de smeerreep door het rif erin te trekken.
Die spanning staat ook (vrijwel) vertikaal in de smeerreep tussen oog en bevestiging.
Kan ook wat meer zijn, afhankelijk van hoe je die lijn straktrekt.

Rode pijl: 6000N (600 kg), de kracht van mijn grootschoot bij 1 rif en windkracht 5 a 6 B.
Te berekenen met de Harken Calculator, of met mijn schoot: 1 op 16, 40 kg trekken.

Die 6000N moet ergens door worden opgevangen: het achterlijk, via de smeerreep.
Daar staat dus ineens na het aantrekken van de schoot 7000N in.
Die 7000N gaat via de schijf achterin door de giek naar het voorlijk, via het eenlijnssysteem.
Ineens staat er dus iets met 7000N aan je voorlijk naar beneden te trekken.
Dat doet iets: het rekt het zeil uit en de val ook. De zo verkregen ruimte (rek) gaat naar de plek waar het hardst getrokken wordt: de smeerreep achter. En voila, ineens staat je rif los, wordt je zeil bol en diep.

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 10:35 #1110617

Saeftinghe schreef :
BK, beter lezen en proberen te BEGRIJPEN wat er staat, kan soms erg moeilijk zijn

Als jij het geschreven hebt wel ja ;-)
Je bent de hele grootschoot vergeten in je verhaal.
De rest klopt maar is dus niet compleet en daarmee nutteloos.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 10:39 #1110618

Kan nogal wat verbeterd worden aan wat op de foto staatDde reeflijn verder naar achte rop de giek, een blokje aan het oog zodat de reeflijn niet langs het zeil schavielt, en de lijn aan één kant blijft.
Bij dd mast zullen dezelfde fouten te verwachtewn zijn.
Ja dan loopt alles een beetje minder soepel, logisch.
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 10:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 10:45 #1110619

Saeftinghe schreef :
Kan nogal wat verbeterd worden aan wat op de foto staatDde reeflijn verder naar achte rop de giek, een blokje aan het oog zodat de reeflijn niet langs het zeil schavielt, en de lijn aan één kant blijft.
Bij dd mast zullen dezelfde fouten te verwachtewn zijn.
Ja dan loopt alles een beetje minder soepel, logisch.

- reeflijn loopt recht naar achteren, meer kan niet ;-)
- blokje is nergens voor nodig en niet sterk genoeg, rammelt en klappert
- er schavielt niets want het staat strak en beweegt niets, geen millimeter
- de lijn aan 1 kant is nutteloos en zou schavielen op achterlijk
- bij de mast zitten reefhaken en geen blokjes, daar blijf ik ver van weg

Niet soepel? Vraag mijn bemanning hoe lang reven duurt ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 10:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 11:43 #1110627

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6494
Baasklusje schreef :
Saeftinghe schreef :
Kan nogal wat verbeterd worden aan wat op de foto staatDde reeflijn verder naar achte rop de giek, een blokje aan het oog zodat de reeflijn niet langs het zeil schavielt, en de lijn aan één kant blijft.
Bij dd mast zullen dezelfde fouten te verwachtewn zijn.
Ja dan loopt alles een beetje minder soepel, logisch.

- reeflijn loopt recht naar achteren, meer kan niet ;-)
- blokje is nergens voor nodig en niet sterk genoeg, rammelt en klappert
- er schavielt niets want het staat strak en beweegt niets, geen millimeter
- de lijn aan 1 kant is nutteloos en zou schavielen op achterlijk
- bij de mast zitten reefhaken en geen blokjes, daar blijf ik ver van weg

Niet soepel? Vraag mijn bemanning hoe lang reven duurt ;-)

Het is gewoon de schuld van de indoctrinatie van linkse media waardoor jij denkt dat je gelijk hebt. Die kracht meten is ook maar een mening.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 12:37 #1110637

3Noreen schreef :
Het is gewoon de schuld van de indoctrinatie van linkse media waardoor jij denkt dat je gelijk hebt.

Ik weet zonder media ook wel dat ik altijd gelijk heb ;-)
Dat is nu eenmaal al lang zo. Ik weet niet beter ;-)

Even terug OT:
waarom zouden echte 1-lijnssystemen een forse vertraging hebben in het deel dat naar het achterlijk gaat?
Vraag is al eerder langsgekomen maar genegeerd....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 12:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 12:45 #1110639

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9104
Misschien omdat dat wel een aardige aanvulling zou kunnen zijn?
Vraag me alleen af of je niet een hele lange giek zou moeten hebben.
Rif 1 gaat nog wel maar dan?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 13:52 #1110658

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 14:04 #1110660

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 678
Op mijn vorige boot heb ik ook een tijdje een een lijn systeem uitgeprobeerd, dat leek mij ook ideaal. Ik vond het niet prettig. Er zit vrij veel weerstand in de lijn en dat neemt toe als het stevig gaat waaien in een bui of zo. Als je die lengte dan op de lier moet binnen gaan draaien ben je wel even bezig. Toen ben ik toch weer terug gegaan naar inhaken bij de mast en een smeerreep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 15:54 #1110681

Nou goed. Ik heb wel voldoende informatie over mijn 1-lijn reefsysteem. Hartelijk dank ook voor de andere systemen, cq het andere systeem.
Ik ga mijn 1-lijn reefsysteem op mijn bootje maken. Ik denk dat het moet kunnen werken omdat er ook mensen zijn die toch echt duidelijk aangeven dat het prima kan werken, maar ook omdat ik denk dat ik oa het probleem dat BK aangeeft wel kan oplossen (staat al in een eerder postje van mij).
Dat andere draadje, waarin men zich af vroeg of je een 1-lijn- of 2-lijn reefsysteem moet gebruiken, vind ik nu, voor dit moment, niet zo interessant, want, zoals jullie kunnen lezen, heb ik al een keuze gemaakt. Eigenwijs wellicht, maar ik denk wel redelijk goed overdacht.
We gaan het zien. En als het anders is dan zal ik ook niet te beroerd zijn dat hier, in dit draadje, want hier mag ik dat en hinder ik verder niemand, vermelden.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 17:35 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 17:31 #1110708

Baasklusje schreef :
waarom zouden echte 1-lijnssystemen een forse vertraging hebben in het deel dat naar het achterlijk gaat?
Vraag is al eerder langsgekomen maar genegeerd....

Die vertraging is niet fors volgens mij. Uit een ander draadje:
Nachtvlinder schreef :
Wanneer je de krachten bekijkt, zien die er voor het Selden systeem ongeveer zo uit:


Met jouw systeem bereik je zelfde 2x vertraging: op het voorlijn staat de dubbele spanning van die in de reeflijn (iets minder door de grotere hoek...) en op de schoothoek idem.

Ik zie eigenlijk het voordeel niet van het Seldén systeem: krachten en hoeken zijn ongeveer gelijk (en die hoeken kun je tweaken...) en het Seldén systeem loopt over 6 rollen/glijogen en dat hele ding in de giek die vrij moet lopen. Bij jou over 5 blokken: Minder wrijving dus.

Voor het tweede rif moet bij het Seldén systeem de ruimte in de giek bovendien groter zijn dan de reefhoogte. Voor een HA zeil/derde rif past dat wellicht niet: de giek is simpelweg te kort.

Eigenschap van alle 1-lijns reefsystemen is in elk geval dat je met de valspanning óók de onderlijkspanning beïnvloedt. Met een slab-reef systeem zijn die onafhankelijk te trimmen. Da's wel handig voor een laminaat zeil dat je met minder voorlijkspanning vaart tov onderlijk dan een dacron zeil.

In de praktijk maakt het vast niet zoveel uit allemaal: zelfs onze wedstrijdzeiler BB werkt met dogbones, dat ook de positie van de gereefde halshoek op een andere plek legt dan de zeilmaker bedoeld heeft.
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 17:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 17:37 #1110713

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6494
steef ton schreef :
Nou goed. Ik heb wel voldoende informatie over mijn 1-lijn reefsysteem. Hartelijk dank ook voor de andere systemen, cq het andere systeem.
Ik ga mijn 1-lijn reefsysteem op mijn bootje maken. Ik denk dat het moet kunnen werken omdat er ook mensen zijn die toch echt duidelijk aangeven dat het prima kan werken, maar ook omdat ik denk dat ik oa het probleem dat BK aangeeft wel kan oplossen (staat al in een eerder postje van mij).
Dat andere draadje, waarin men zich af vroeg of je een 1-lijn- of 2-lijn reefsysteem moet gebruiken, vind ik nu, voor dit moment, niet zo interessant, want, zoals jullie kunnen lezen, heb ik al een keuze gemaakt. Eigenwijs wellicht, maar ik denk wel redelijk goed overdacht.
We gaan het zien. En als het anders is dan zal ik ook niet te beroerd zijn dat hier, in dit draadje, want hier mag ik dat en hinder ik verder niemand, vermelden.

Als jij vind dat het werkt is dat een overtuigend argument.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 18:32 #1110731

In de adbeelding van Nachtvlinder zit dat mechanisme om het achterlijk strakker te zetten dan de val.
Etap heeft dit korte tijd toegepast, maar het liep wel eens vast op een kink in een naastliggende lijn. De reden om terug te gaan naar het éénlijns zoals Steef het ongeveer tekende.
Het kon ook maar alleen voor het eerste rif meen ik.

Een andere spanning op het achterlijk was ook niet nodig, beide reefogen werden strak op de giek getrokken, dat voldeed prima.
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 18:33 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 19:01 #1110741

In het plaatje hebben achterlijk en voorlijk toch gelijke spanning (beide 200 “units”)?

Dat betekent dat wanneer je de schoot aantrekt, het voorlijk dezelfde schootspanning voor haar kiezen krijgt. Wil je dat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 19:42 #1110759

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2804
Saeftinghe schreef :
Kan nogal wat verbeterd worden aan wat op de foto staatDde reeflijn verder naar achte rop de giek, een blokje aan het oog zodat de reeflijn niet langs het zeil schavielt, en de lijn aan één kant blijft.
Bij dd mast zullen dezelfde fouten te verwachtewn zijn.
Ja dan loopt alles een beetje minder soepel, logisch.
Dat blokje brengt de lijn waarschijnlijk nog meer omlaag en verergert dan het schavielen nog meer.
Veel beter is grotere schijven in het eindbeslag op de giek (rollen ook nog makkelijker).
Nog nooit een dergelijke uitvoering gezien, altijd van die miezerige kleine schijfjes.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 19:47 #1110760

Ik zie daar geen bezwaar in, de val is sterk genoeg.
Ongereefd wil je de bolling in het zeil kunnen regelen, gereefd is een zo vlak mogelijk zeil te prefereren.
Beide schoothoeken worden in feite op de giek gefixeerd.

Ik heb nooit negatieve ervaring met m´n reven gehad, wel positieve, toen ik nog jong was en wedstrijden zeilde.
Wanneer het wat harder waaide had ik vele malen sneller een rif er in of eruit dan de anderen.
Ook de HA was net zo snel te reven. Anderen moesten zeil wisselen.

Ook bij stormachtige oversteken, met veel wisselende windkracht in de buien was het zeer comfortabel, er kon gewacht worden tot de wind daadwerkelijk te veel werd, binnen enkele seconden zat het rif erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 19:55 #1110762

Zeekraal,

Wanneer het eindpunt van de reeflijn wat verder naar achter op de giek zit, en beide parten door dat blokje aan dezelfde kant van het zeil, is het zeil niet meer tussen de beide parten van de reeflijn en maakt geen contact meer. Om die reden dient de reeflijn bij de mast ook naar voor te lopen, het zeil gaat naar de "vrije" zijde, waar geen reeflijn contact is.

Klein hoeft niet miezerig te zijn, diam. in verhouding tot lijndikte is van belang
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 19:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 19:57 #1110763

Saeftinghe schreef :
Beide schoothoeken worden in feite op de giek gefixeerd.

Goede opmerking: zolang de reeflijn voldoende rekvrij is in relatie met de spanning, wordt het hele “krachtenverhaal” niet relevant en blijven schoot- en halshoek gewoon op hun voorgedefinieerde plek!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 20:04 #1110766

Als de lijn rekvrij is en snaarstrak staat en dat allebei geen problemen oplevert met vieren/halen van de giek dan zou dat kunnen werken. NB je voegt wel veel kracht toe door de schoot! Daar moet het wel allemaal tegen kunnen!

MAAR TS wil de schoothoek (de achterste van beide schoothoeken, zeg maar ;-) ) kunnen vieren..... en dan gaat het hele verhaal niet meer op.

Is op zich een goede wens, de bolling in het onderlijk kunnen regelen, evenals de voorlijkspanning. Maar wel beide apart, niet "ongecontroleerd tegelijk". Dat is geen trimmen.... :woohoo:
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 20:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 20:10 #1110770

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2804
Baasklusje schreef :
TuuLeVi schreef :
Luister nou eens

Misschien helpt een plaatje wel ;-)

Zwarte pijl: 1000N (100 kg) voorspanning in de smeerreep door het rif erin te trekken.
Die spanning staat ook (vrijwel) vertikaal in de smeerreep tussen oog en bevestiging.
Kan ook wat meer zijn, afhankelijk van hoe je die lijn straktrekt.

Rode pijl: 6000N (600 kg), de kracht van mijn grootschoot bij 1 rif en windkracht 5 a 6 B.
Te berekenen met de Harken Calculator, of met mijn schoot: 1 op 16, 40 kg trekken.

Die 6000N moet ergens door worden opgevangen: het achterlijk, via de smeerreep.
Daar staat dus ineens na het aantrekken van de schoot 7000N in.
Die 7000N gaat via de schijf achterin door de giek naar het voorlijk, via het eenlijnssysteem.
Ineens staat er dus iets met 7000N aan je voorlijk naar beneden te trekken.
Dat doet iets: het rekt het zeil uit en de val ook. De zo verkregen ruimte (rek) gaat naar de plek waar het hardst getrokken wordt: de smeerreep achter. En voila, ineens staat je rif los, wordt je zeil bol en diep.

Toch een paar, tamelijk principiële, foutjes in dit verhaal, die overigens geen invloed hebben op de strekking er van dat de smeerreep juist werkelijk belast gaat worden als de schoot wordt aangetrokken.
- als je twee unsters aan elkaar hangt met aan de onderste 10 kilo wat geeft elke unster dan aan?
- niet alleen het achterlijk maar het hele zeil, volgens de werklijn die de hoek tussen de beide stukken reeflijn middendoor deelt. De kracht komt pas volledig op het achterlijk te staan als het, op de foto, horizontale stuk recht naar beneden zou lopen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 20:27 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 20:41 #1110777

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2804
Saeftinghe schreef :
Zeekraal,

Wanneer het eindpunt van de reeflijn wat verder naar achter op de giek zit, en beide parten door dat blokje aan dezelfde kant van het zeil, is het zeil niet meer tussen de beide parten van de reeflijn en maakt geen contact meer. Om die reden dient de reeflijn bij de mast ook naar voor te lopen, het zeil gaat naar de "vrije" zijde, waar geen reeflijn contact is.

Klein hoeft niet miezerig te zijn, diam. in verhouding tot lijndikte is van belang
Ach, miezirig is ook maar een woord natuurlijk maar de situatie op de foto wordt, als ik het goed inschat, niet opgelost door de smeerreep aan de zelfde kant te houden. Dan nog sleept ie over het zeil.

Ik zou liever lijndikte vervangen door trekkracht (in de lijn). We hebben het continu over wrijving. Hoe groter de schijf hoe minder trekkracht er door de wrijving verloren gaat.

Overigens heb ik een 2-lijns systeem. Werkt goed maar tipt bij lange na niet aan het reefsysteem aan mijn vorige houten) mast als het gaat om snelheid en benodigde kracht. Ik moest daar wel de kuip voor uit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 20:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 21:25 #1110791

Een 1 lijnsrif is vaak toegepast. Vroeger hadden de botters dat ook een soortgelijk iets. Niet echt 1 lijn maar wel minder werk dan anders.
Bij de mast wordt de haak een oog (22) verder zetten, daarna de smeerreep (25) strak doorgezet en de doorgaande reeflijn (23) aangetrokken. Klaar!

Laatst bewerkt: 19 dec 2019 21:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 19 dec 2019 21:36 #1110797

Ik denk goed te begrijpen wat je bedoelt, zie het niet als kritiek op het woord miezerig.
Zelf heb ik inderdaad miezerig kleinen blokjes, dit om reden dat die in de bak met onderdelen beschikbaar waren. Zouden ze daar niet gelegen hebben, dan had ik waarschijnlijk een maatje groter genomen.
De parten van de smeerrreep losten, bij mij het schavielen wel op, het zeil ging aan de andere kant van de giek hangen, bij mij in de lazy bag.
Met de lus wat verder naar achter op de giek is het zeil vrijwel direct vrij van de reeflijn, geen kans op schavielen meer.
Zolang er geen spanning op de reeflijn staat is de wrijving, zelfs met de kleine blokjes die ik heb, eigenlijk zelfs nooit opgemerkt, alleen het laatste stukje werd met de lier goed strak doorgezet.

De reeflijn is maar 8mm schootlijn, polyester denk ik. Voor mijn scheepjes, 30 en 32 voet, meer dan sterk genoeg, nooit sporen van slijtage waargenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 05:43 #1110813

Ik denk dat het vooral om de diameter van het asje gaat. Dus om het oppervlak waarover het schijfje draait.
Mijn giekkop (en straks het giek eind ook) heeft tufnol schijfjes van 30 mm. Dat zijn kleine schijfjes en dat is ook prima voor 6 mm lijn. Die passen mooi in de kop, raken zo niet makkelijk beschadigd en de lijn kan er niet naast lopen. Ik heb wel de gaatjes opgeboord tot 8mm. De asjes zijn dus 8mm dik, ipv de 6 mm die normaal in zulke schijfjes zitten.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl