Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1 lijn reefsysteem

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 07:58 #1110822

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Minimale schijfgrootte is 6 maal lijndiameter.
Groter is beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 11:19 #1110878

holtere schreef :
Minimale schijfgrootte is 6 maal lijndiameter.
Groter is beter.

Is dat zo? Wie of wat bepaalt dat? Lfr's halen dat op geen stukken na en die rollen niet eens.
De schijfjes die ik in gieken zie zitten zijn zelden groter dan die van mij en in mijn oude giek zaten deze schijfjes ook. Werkten helemaal prima.

Komende week lekker klooien, experimenteren en juiste maten en configuratie vinden. Verheug me er op.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 11:37 #1110883

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Ja, dat is zo en dat bepaalt niemand maar gewoon de natuurkunde ;)
Daarbij vreten kleine blokken je lijnen op van binnen door frictie.

Wat titels voor de lange avonden:

Bijlage:

Bestandsnaam: Blockfriction-2.pdf
Bestandsgrootte:293 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 11:37 #1110884

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833

Bijlage:

Bestandsnaam: Blokboekde...ken”-2
Bestandsgrootte:3,072 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 11:40 #1110887

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Helaas kan ik andere Blokboeken niet toeveogen door beperkingen.
Zoek op internet naar Blokboek deel 1 t/m 4:
Blokboek deel 4 “Rekenen aan blokken”.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:05 #1110893

Dank! En leuk!
Ga ik komende dagen eens wat in snuffelen.
Ik zie overigens heel weinig natuurkunde en vooral veel empirische bevindingen.
Bij een eerste beschouwing lijkt bladzijde 3 van jouw eerste boekje te suggereren dat het vanaf 4 keer de diameter van het touw weinig meer uit maakt. Maar ik zal het eerst wat beter bekijken allemaal.

Gaat in alle gevallen niets meer uitmaken voor mijn ontwerp, maar toch leuk om te bekijken. Het betreft ook geen schoot of val, maar een reeflijn die vooral veel statisch gebruikt wordt.

Nogmaals dank
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:07 #1110894

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4149
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:16 #1110896

Bij het vierlopertje waarmee ik mijn dinghy uit het water haal zijn de schijfjes duidelijk kleiner dan die 6 x lijn diam.
Zodra het gewicht er aanhangt is daar een behoorlijke kracht voor nodig om het omhoog te halen.
Wanneer de lijn nat is, is het véél minder dan de helft, en komt de nodige handkracht heel dicht in de buurt van 1/4 van het bootgewicht.
Die lijn is over het hele verplaatsen van de dinghy belast met het gewicht daarvan.
het eerste stukje, om de dinghy recht onder de takel te krijgen loopt ook droog heel licht.
De lijn is al 40 jaar oud en 10 jaar in gebruik voor de dinghy. Maar sporen van slijtage zijn niet te zien.

Vergelijk ik dit met de reeflijn, van de zelfde rol gehaald, dan komt dat aardig overeen met wat ik daar ervaar; het onbelast doorhalen gaat heel soepel en zonder grote kracht, het laatste stukje moet echt met de lier, om voldoende voorspanning te krijgen, maar ook om die hoge weerstand tijdens de laatste 30 a 40 centimeter door te halen.
Ik zie niet echt een reden om de te kleine blokjes, die ik al had, te vervangen door grotere.
Maar zou wèl grotere genomen hebben wanneer ik ze nieuw aan moest schaffen.

Het is zeker niet verkeerd om dat mee te nemen in het plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:28 #1110899

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Ik zie overigens heel weinig natuurkunde en vooral veel empirische bevindingen.
Natuurkunde is ook maar een mening ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:34 #1110902

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:37 #1110903

holtere schreef :
Ik zie overigens heel weinig natuurkunde en vooral veel empirische bevindingen.
Natuurkunde is ook maar een mening ;)

Ja hoor :pinch: , maar natuurkunde beschrijft wel de werkelijkheid .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 12:40 #1110904

holtere schreef :
En nog gewoon te downloaden ook :woohoo:
De website waar dat op staat bevat trouwens nog meer leuks:
bosq.home.xs4all.nl/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 13:25 #1110913

Er staat een leuk plaatje in die PDF van wrijvingsverlies vs. schijfdiameter.
De kracht die op de schijf komt staat in de vertikale schaal en geldt kennelijk bij 99 kg trekkracht.
Grappig is ook dat het plaatje sterke overeenkomst vertoond met designparameters van een zogenaamde bandpers waarvan ik ooit een project heb gedaan voor de Twaron productie.
Daar wordt , bij dezelfde bandspanning de persdruk bepaald door de hoek waaronder de band over de rollen gaat.Steeds kleinere rollen geven zo steeds meer druk . Destijds stonden in de handleiding van dat ding net zulke plaatjes
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2019 13:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 16:08 #1110941

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
steef ton schreef :
Ik denk dat het vooral om de diameter van het asje gaat. Dus om het oppervlak waarover het schijfje draait.
Nee, dat is niet zo. De wrijvingskracht is onafhankelijk van de oppervlakte.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 20 dec 2019 16:16 #1110942

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Bij gelijke schijfgrootte draait de dunste as met de minste weerstand :huh:
Laatst bewerkt: 20 dec 2019 16:17 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 10:15 #1111067

zeekraal schreef :
steef ton schreef :
Ik denk dat het vooral om de diameter van het asje gaat. Dus om het oppervlak waarover het schijfje draait.
Nee, dat is niet zo. De wrijvingskracht is onafhankelijk van de oppervlakte.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Domme denkkronkel van mij (en dan noem ik mij natuurkunde leraar. hmpff :blush: )
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 11:18 #1111085

steef ton schreef :
zeekraal schreef :
steef ton schreef :
Ik denk dat het vooral om de diameter van het asje gaat. Dus om het oppervlak waarover het schijfje draait.
Nee, dat is niet zo. De wrijvingskracht is onafhankelijk van de oppervlakte.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Domme denkkronkel van mij (en dan noem ik mij natuurkunde leraar. hmpff :blush: )

Inderdaad onafhankelijk van de oppervlakte maar wel afhankelijk van de omtrekstnelheid van het asje.
En die wordt minder naarmate het asje , bij dezelfde diameter schijf, dunner wordt .
Ga maar na , as een schijfje met een omtrek van 10cm in een seconde een keer ronddraait is dat dus 10cm/sec
In diezelfde seconde is dat voor een asje van 6mm maar 3,14*0,6=1,884 cm/sec , bij een 10mm asje daarentegen 3,14*1=3,14 cm/sec.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 12:27 #1111100

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 12:28 #1111101

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ben zelf ook een beetje aan het puzzelen hoe ik mijn vallen en reeflijnen naar de kuip krijg op mijn Amigo 27. De situatie is ongeveer gelijk aan die op de eerder gebruikte afbeelding. Een belangrijk verschil is misschien wel dat mijn grootzeilval op een vaste rol uit de zijkant van de mast komt. Op mijn kajuit heb ik een hoogte verschil dat moet worden overbrugt. Waar breng je welk type valgeleiders aan wanneer je een verhoging van mast naar kuip moet overbruggen (hoek van circa 30-35graden).


John


Laatst bewerkt: 21 dec 2019 12:34 door Johnson. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 12:31 #1111103

Even voor de goede orde. De door mij aangehaalde tekening en hierboven vermeld is niet precies de wijze dat ik het in gedachten heb. Ik zal straks even een tekening maken hoe ik het dan wel denk te gaan doen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 dec 2019 13:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 12:33 #1111104

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
omleidblok niet onderaan de mastvoet zetten maar wat hoger, tegen de mast aan zetten. Vandaar horizontaal uit naar het kajuitdak.
Ook mooi uitkijkpunt voor zwaluwen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 12:37 #1111106

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Jullie zijn rap mannen, had nog iets toegevoegd. Mijn grootzeilval gaat door de mast en eindigt op een een rol aan de zijkant van de maatvoet.

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 14:23 #1111118

Kijk, zo ben ik het van plan.





Aan de de kant van de mast wordt een blokje aan het halsoog bevestigd.
Als het blokje de hoogte van het blokje of het lfr op de mast bereikt heeft, kan het zeil niet verder naar beneden. Alle spanning die dan nog op de lijn gezet wordt gaat naar het schootoog.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 17:14 #1111186

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4149
Gevoelsmatig zou ik dan toch het bovenste blok aan de mast iets naar
beneden monteren. Zeg, ter hoogte van de giek.
Het tweede rif-blok daar iets boven.

Op de tekeningen van Harken en Pfeifer zitten ze nog lager, maar ik snap
waar je naar toe wil. Geen verschillende spanningen op de reeflijn,
zeilend over bak- of stuurboord.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 lijn reefsysteem 21 dec 2019 17:28 #1111190

En als we dat blokje op de giek nu eens gewoon weglaten:
- lijn uit de giek onder een schijf in de kop door, omhoog
- door het oog in het zeil
- en dan meteen naar de mastvoet, via blok 90 graden om, en naar achteren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl