Ilex schreef :
Ik vind de vergelijking auto - boot niet opgaan. [...] maar normaal is?
tja, hoe moderner de jachtbouw wordt, hoe meer slijtgevoelige systemen er op komen. electronica "slijt" heel hard, zeilen gaan een jaar of 10 mee, 15 voor de zwaardere zeilen waar goed op gepast wordt, en wellicht haalt een setje nog eens 20 jaar met weinig gebruik en goed onderhoud. De moderne interieuren zijn niet bepaald kwalitatief hoogwaardig, en zijn na een jaar of 15-20 ook uitgeleefd. Een dun teakdek slijt ook erg hard, en de verstaging moet van de verzekering ook elke 15 jaar vervangen worden. Tegen die tijd is de huik/lazyjack systeem vergaan, net als de buiskap, en heeft de fokroller ook een revisie nodig, net als de meeste blokken en lieren, en wellicht het rolzeil in de mast of giek. De motor haalt ook niet meer dan een paar 1000 uur op een zeilboot, want dat ding wordt niet eens warm.
Dus ja, dan heb je na een jaar of 20 een romp (met doffer wordende gelcoat, en haarscheurtjes omdat het brosser wordt, en bootjes tegenwoordig een stuk dunner gebouwd zijn) een mast die nieuwe verstaging, en zeiltjes nodig heeft, een goede kiel, een roer vol ex pur schuim, en een interieur wat schreeuwt om nieuwe kussens en lak.
Slopen zal in de toekomst steeds reëler worden, net als boten steeds meer gebruiksvoorwerpen worden.
Niks mis mee, meer 2e hands onderdelen, meer refits, meer nieuwbouw (modegevoeliger).
De oude klassiekers zullen wel blijven bestaan. Wellicht in iets mindere aantallen(hoeveel waarscheepjes verrotten, hoeveel sneekermeers verroesten?) en de klassieke schepen zijn nou eenmaal een stuk degelijker gebouwd, en vooral simpeler. Zolang die schepen een beetje ok onderhouden worden hebben die het eeuwige leven. De huidige tupperware vloot wordt gelukkig steeds vervangbaarder