Nu is mijn vraag naar jullie toe: nooit bootbezitter geweest zijnde, maar wel een heeeeel groot hart voor boten sinds mijn jeugd (ben nu 60+), en tot over mijn oren verliefd op dit schip :
- wat haal ik me concreet op de hals als ik deze houten boot naar Nederlandse wateren en lagelanden klimaat zou brengen ?
- wat zal het vergen aan handelingen, tijd en moeite om het hout van de boot (onder en boven en binnen) nog 5-10-15... jaar verder in deze sprankelende conditie te houden ? Dus uitgedrukt in uren tijd per dag/maand/jaar, in soorten technische handelingen.
- en voor dingen die een handige dhzelver niet kan, zijn er überhaupt werven in Zeeland die ervaring hebben met oude houten schepen ?
Wellicht moet je jezelf even goed achter de oren krabben als je nog nooit een boot heb gehad om hier aan te denken.
Om zo'n afgelikte houten lollie (ik val er inderdaad niet voor maar weet wel wat van werken aan een boot) in Nederland zo wilt houden zul je van goede huizen moeten komen. Het klimaat is hier al heel wat lak-vijandiger dan daarboven en dat ga je merken. Zonder perfecte voorzieningen om de boot te stallen en te onderhouden voor zie ik over twee of drie jaar al de eerste luchtblazen al zitten en verliest ieder normaal mens de moed om daar voor de zoveelste keer mee aan de slag te gaan nog maar niet gesproken over de vakkennis die je zult moeten verwerven om het ook goed te doen.
Dit soort bootjes eindigen vrijwel altijd binnen vijf jaar als een restauratie object.
Als je niks om varen geeft maar wel om poetsen, schuren en verven en daarbij dat hout min of meer dagdagelijk af te likken dan is dit je ding.
Misschien niet wat je wilt horen en sorry voor de directheid maar je vroeg wat je je op de hals ging halen