Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin en onzin van Osmose preventie

Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 08:26 #360313

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Het valt me op dat er vlgs mij erg veel onzin wordt beweerd (en gesmeerd ;) ) onder de waterlijn.
Osmose bescherming,protectie, dampdichte lagen enz, enz. Gestimuleerd door de verfindustrie schuren, krabben en smeren we er lustig op los. Niets lijkt te gek om het "O...." Spook van boord te houden.
Verbaasd zie ik al jaren s' winters in de stallingen, hoe volstrekt keurig gebouwde polyester boten worden geschuurd, gestript, geschild, geplamuurd en met ontelbare lagen duur spul worden dichtgesmeerd. Een paar zichtbare blaasjes en gewapend met vochtmeters komen de selfmade experts al aanrennen......."tja, als U het goed wilt aanpakken (en wie wil dat niet??) kunt U maar beter ..............."
Nog interessanter wordt het als je eenzelfde boot jaren later, onder bewind van een nieuwe eigenaar, wederom kaal wordt gehaald "om het nu eens voor eens en altijd goed aan te pakken"
Het geeft wel veel gezelligheid op zo'n winterstalling en het is allicht een goede boost voor de economie........maar of het nu allemaal zo zinnig is????

Ik laat me al jaren leiden door een aantal uitspraken en beweringen van een paar oude rotten in het (polyester) vak:
*Als een polyester boot na 10-15 jaar geen osmose heeft, zal ie dat ook niet meer krijgen.
*Als je ellende wilt krijgen, moet je een vochtige boot dichtsmeren met een dampdichte laag.
*Een boot droogt nauwelijks in de winter, dan moet je hem minstens een hele zomer buiten hebben staan of in een verwarmde droge ruimte.
*Van een beetje osmose op een paar plekjes, valt een boot niet uit elkaar. Gewoon die plekjes repareren en lekker gaan varen.
*Niet elk blaasje is osmose.

Ik heb in de loop der jaren diverse polyester jachten gehad, soms vrij jong, maar meestal ouder.
Groot onderhoud onderwater bestond meestal uit grof schuren, verwijderen van eventueel losliggende lagen "osmose preventie" , eventueel een paar blaasjes openkrabben, nog eens grof schuren, een 1comp hechtlaagje (Primocon werkt vrij goed) en zo illegaal mogelijke AF (die werken tenminste) liefst uit de beroepsvaart. Daarna lekker varen en bij de opvolgende onderhoudsbeurt de boel bijhouden op vergelijkbare wijze.

Voor mij werkt dit prima, ik heb nog nooit een boot verloren aan osmose.....en hoeveel echte osmose boten (vol blazen en delaminatie) hebben we nu eigenlijk ooit zien liggen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 08:30 #360314

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Er zijn weinig onderwerpen waar meer over is geschreven, en die meer verdeeldheid oproepen dan osmose. Je kunt daar ook moeilijk in z'n algemeenheid uitspraken over doen, ieder geval staat op zichzelf : ontwerp, polyestersoort en-verwerking, vakmanschap, gebruik, vaargebied en ga zo maar door. Dus jouw ervaring zegt niets over andermans situatie.
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 08:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 08:41 #360317

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
och, daar gaan we weer.... weer een osmose expert.
Sorry, maar bovenstaande is net zoveel onzin als zovele osmose expert vaak uitkramen

als een boot na 15 jaar geen osmose heeft krijgt hij het ook niet meer ???
Nou die gelcoat wordt er echt niet beter op.
Haarscheurtjes, craquele, pinholes en beschadigingen

en waarop basseer je al die expertise, uitspraken van oude rotten in het vak ?
Die oude rotten kunnen soms érg goed zijn maar soms ook verdomd eigenwijs en kramen dan nog steeds dezelfde (onzin) uit als 40 jaar geleden

Anyway, spook of geen spook, maar die onderkant is wel ongeveer het belangrijkste stukje van je boot, je moet er immers op drijven.
Maar als ik het goed begrijp kan je beter voor een hoop geld nieuwe lieren, een mooi zeiltje of een paar dure klokkies kopen dan dat je je boot goed conserveerd

Nou ik ben blij dat ik het wél gedaan heb...

Een vraagje: hoeveel boten heb je bekeken die kaal gehaald waren/werden zodat je er ook (een beetje) kijk op hebt ?

Er wordt inderdaad veel onzin beweerd mbt osmose, maar ook door de zgn contra's
Duur is relatief, het hoeft al lang niet zo duur te zijn als vaak beweerd wordt, dat ligt geheel aan de mensen zelf
Wil je zelf ook (wat) doen, of wil je alles uitbesteden (en dan nog kan de prijs reuze meevallen)

Ps. over osmose en onzin, deze uitspraak valt ook onder onzin:

Een boot droogt nauwelijks in de winter, dan moet je hem minstens een hele zomer buiten hebben staan of in een verwarmde droge ruimte

Een boot buiten, in de kou, aan de wind, droogt heel goed !

Wat ik met bovenstaande wil zeggen dat ook jij je deel hebt geleverd aan het osmose spook, het spook ontstaat doordat iedereen maar wat roept.
Basseer je zelf op feiten en niet op wat je denkt, daar is niemand bij gebaad.
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 08:48 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 08:46 #360319

toch sluit ik mij helemaal aan bij watermaat
ik heb diverse boten gezien met een preventieve behandeling die vol met blaasjes zaten
nog sterker,onze vorige boot was gebouwd zonder gelcoat op de bodem(trintella IV)en had geen osmose
laat je niet gek maken :laugh:
Frank
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 08:48 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 08:52 #360321

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Hoe waren die behandeld
Waarmee waren die behandeld
Hoe droog/nat waren ze en hoe is dat vast gesteld

Preventief is iets anders dan echt een osmose behandeling.

het verschil is dat je met het ene echt een probleem te lijf gaat en met het ander hoop dat je het nooit krijgt.
Een niet geschilde boot droog niet (slecht) en is dus een preventieve behandeling heel lastig (blaasjes vaak als gevolg)
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 08:58 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 09:03 #360325

Toxiq schreef :
Hoe waren die behandeld
Waarmee waren die behandeld
Hoe droog/nat waren ze en hoe is dat vast gesteld

Preventief is iets anders dan echt een osmose behandeling.

het verschil is dat je met het ene echt een probleem te lijf gaat en met het ander hoop dat je het nooit krijgt.
Een niet geschilde boot droog niet (slecht) en is dus een preventieve behandeling heel lastig (blaasjes is het gevolg)

ik heb het alleen over preventieve behandelingen
als een boot echt osmose moet je er wel wat aan doen
maar dan moet het wel goed gebeuren
ik heb vroeger een boot gekocht met osmose(vastgesteld door een specialist ,prijs aangepast)toen de boot op de kant stond bleek er een vorige osmosebehandeling in vellen onder de boot te hangen

een osmosebehandeling per 5 jaar is goedkoper dan iedere winter op de kant

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 09:03 #360326

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
volgens mij hoeft het ook niet zo heel duur te zijn je boot te laten schillen.
Regelmatig staat er op MP een bedrijfje wat voor zeer schappelijke prijzen je boot schilt, met zo'n speciale schaafmachine.
Die rekenen als ik me herinner ook geen reiskosten.
Kan ze nu even niet vinden op MP

PBO pakt het probleem alleen lokaal aan, maar dan heb je al osmos.
Er staat een filmpje op jijbuis van PBO over osmose behandeling.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 09:46 #360344

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Ieder jaar met de winter berging op de wal of binnen.
Lekker laten drogen door de wind of binnen stallen.
Romp niet afsluiten met waterdichte lagen.
Immers zit er vocht in de romp kan het er ook niet meer uit.
Alleen nog aan de binnen kant.
Zorg dat er geen water in de bilge staat, ook dat kan osmose veroorzaken.
Het fabeltje dat een oudere boot geen osmose vertoont en het dan ook niet meer krijgt is de groots mogelijke onzin.

Waar baseer ik dit op?
Kijken en ervaring na 33 jaar zeilen en veel naar andere zeiljachten kijken en zien wat er aan de hand is.
En niet te vergeten heel veel klussen.
Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, maar er word wel heel veel verdiend aan het Osmose verschijnsel.
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 09:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 10:07 #360352

Sprokkie schreef :
volgens mij hoeft het ook niet zo heel duur te zijn je boot te laten schillen.
Regelmatig staat er op MP een bedrijfje wat voor zeer schappelijke prijzen je boot schilt, met zo'n speciale schaafmachine.
Die rekenen als ik me herinner ook geen reiskosten.
Kan ze nu even niet vinden op MP

Ja die ervaring heb ik ook. Mijn boot heb ik laten schillen, en nu heb ik er wel vertrouwen in dat het osmose vrij is. Met de opbouw ervan, wat een ramp. De schiller is langs geweest en er zaten mooie banen op het onderwaterschip, dat was schuren schuren schuren en nogmaals schuren. En dat was niet voldoende er moetst voor het mooie bergen met plamuur op om het weer mooi glad te krijgen. En bij nader inzien, waren die bobbeltjes nu echt zo erg. Ik weet het niet.

Wat ik wil aangeven dat je na het schillen toch wel met een gigantische klus zit om de happen en banen weg te weken. Bij mij werdt het schillen met een gelplane gedaan, dat blijven toch gewoon beitels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 11:24 #360375

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Watermaat schreef :
Het valt me op dat er vlgs mij erg veel onzin wordt beweerd (en gesmeerd ;) ) onder de waterlijn.
Osmose bescherming,protectie, dampdichte lagen enz, enz. Gestimuleerd door de verfindustrie schuren, krabben en smeren we er lustig op los. Niets lijkt te gek om het "O...." Spook van boord te houden.
Verbaasd zie ik al jaren s' winters in de stallingen, hoe volstrekt keurig gebouwde polyester boten worden geschuurd, gestript, geschild, geplamuurd en met ontelbare lagen duur spul worden dichtgesmeerd. Een paar zichtbare blaasjes en gewapend met vochtmeters komen de selfmade experts al aanrennen......."tja, als U het goed wilt aanpakken (en wie wil dat niet??) kunt U maar beter ..............."
Nog interessanter wordt het als je eenzelfde boot jaren later, onder bewind van een nieuwe eigenaar, wederom kaal wordt gehaald "om het nu eens voor eens en altijd goed aan te pakken"
Het geeft wel veel gezelligheid op zo'n winterstalling en het is allicht een goede boost voor de economie........maar of het nu allemaal zo zinnig is????

Ik laat me al jaren leiden door een aantal uitspraken en beweringen van een paar oude rotten in het (polyester) vak:
*Als een polyester boot na 10-15 jaar geen osmose heeft, zal ie dat ook niet meer krijgen.
*Als je ellende wilt krijgen, moet je een vochtige boot dichtsmeren met een dampdichte laag.
*Een boot droogt nauwelijks in de winter, dan moet je hem minstens een hele zomer buiten hebben staan of in een verwarmde droge ruimte.
*Van een beetje osmose op een paar plekjes, valt een boot niet uit elkaar. Gewoon die plekjes repareren en lekker gaan varen.
*Niet elk blaasje is osmose.

Ik heb in de loop der jaren diverse polyester jachten gehad, soms vrij jong, maar meestal ouder.
Groot onderhoud onderwater bestond meestal uit grof schuren, verwijderen van eventueel losliggende lagen "osmose preventie" , eventueel een paar blaasjes openkrabben, nog eens grof schuren, een 1comp hechtlaagje (Primocon werkt vrij goed) en zo illegaal mogelijke AF (die werken tenminste) liefst uit de beroepsvaart. Daarna lekker varen en bij de opvolgende onderhoudsbeurt de boel bijhouden op vergelijkbare wijze.

Voor mij werkt dit prima, ik heb nog nooit een boot verloren aan osmose.....en hoeveel echte osmose boten (vol blazen en delaminatie) hebben we nu eigenlijk ooit zien liggen??

Voor alle duidelijkheid; ik heb het over osmose preventie en niet over de behandeling van overduidelijke osmose.
Ik ben geen expert, beweer ik ook niet. Ik geloof simpelweg niet dat alle polyester boten, zonder duur gesmeer na 30-40-50 jaar uiteenvallen. Daarvoor zijn geen bewijzen en dat kunnen we allemaal zelf concluderen als we naar de vele oudjes kijken die in al dan niet kennelijke staat ronddrijven......soms van alles mis, maar geen gedelamineerd wrak.
Iedereen mag weten waar hij zijn geld aan uit geeft en waar hij in geloofd, maar ik maak bezwaar tegen het feit dat iedere beginnende leek met een polyester boot bakken geld uit zijn zak wordt "geadviseerd" voor nauwelijks bewezen onzin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 11:50 #360380

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Er is mij verteld dat osmose helemaal geen kwaad kan en je het rustig kan laten zitten.

Het enige is dat je onderwater schip wat lelijker wordt door die blaasjes, maar je boot zinkt niet!

Dat klinkt goed voor low budget kopers, worden de polyester schepen met osmose dan ook goedkoop aangeboden neem ik aan.

Is dat waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 12:11 #360385

  • Joop
  • Joop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Oh Geweldig. De Osmose discussie.

Laten we beginnen met een paar prikkelende stellingen:

Er is nog nooit een boot gezonken door osmose.
Het is een puur cosmetisch verschijnsel.
We weten met zijn allen niet precies wat de oorzaak is.
Het is vooral een probleem als je je boot wilt verkopen.
Als je een boot gaat kopen, is het een onderhandelingspunt.
We weten helemaal niet wat de levensduur van een polyester boot beperkt. Daarop heeft er nog niet een gefaald.

Mijn vorige boot had het. Ik heb hem toen rigoreus kaal gemaakt, en in de epoxy gezet.


Nodig? Ik zou het nu niet meer doen. Plekjes bijwerken. Evt. En de groeten verder.

Wel stoer als het in de verkooponderhandelingen kunt zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 12:44 #360390

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Wat is osmose?
Osmose is een degeneratie proces in glasvezellaminaat ( polyester ) dat word veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en stoffen in de scheepsromp. Het water kan onder de volgende omstandigheden in de romp komen :
Er moet een zekere waterdruk aanwezig zijn
De waterdichtheid van de huid moet onvoldoende zijn
Er moet een ruimte in of achter de huid aanwezig zijn om het water op te vangen Als er water door de huid heen gekomen is reageert het met de chemische stoffen in het laminaat tot een zuur. Deze zuren bouwen onderhuids een druk op waardoor blazen en op den duur ook barsten ontstaan. Door deze barsten wordt vervolgens weer meer water door het laminaat opgenomen.
Wanneer treedt osmose op?
De romp van een polyester schip wordt opgebouwd uit verschillende lagen met glasvezel versterkte polyesterhars. De beschermings- en afwerklaag aan de buitenzijde is een op kleur gebrachte polyesterlaag. Dit wordt de gelcoat genoemd. De gelcoat bezit een goede weerstand tegen veroudering en chemische invloeden en is goed waterbestendig. Hij biedt echter geen 100% weerstand tegen het water. Het is een semi-permeabel membraan. Moleculen zijn hierin voortdurend in beweging. Voor watermoleculen vormt de gelcoat geen probleem. Gelcoat kan afhankelijk van het type polyester ongeveer 1-2% water opnemen. Bij afwezigheid van lucht insluitingen blijft de hoeveelheid water in de gelcoat constant doordat er even veel water uit het laminaat verdwijnt dan dat er inkomt. Als er wel lucht kamers direct achter de gelcoat zitten zal het water op die plaatsen door de gelcoat heen dringen. De in de luchtkamer achter gebleven Chemische stoffen lossen dan op in het water. Door concentratie van chemische stoffen in het water worden steeds meer watermoleculen aangetrokken. Er komen hierdoor meer watermoleculen binnen dan dat er uitgaan met als gevolg een toenemende spanning in de luchtkamer achter de gelcoat. Door deze spanning ontstaan blaasjes op de gelcoat. Deze blaasjes zullen na verloop van tijd openbarsten waardoor water in het laminaat kan trekken. Wanneer 's winters de huid bevriest zet dit water uit waardoor de laminaten van elkaar gedrukt worden. Osmose komt niet alleen voor tussen laminaat en gelcoat, maar kan ook voorkomen tussen verschillende gelcoat- of laminaatlagen. In dit laatste geval zullen door de druk van het water de verschillende lagen van elkaar barsten. Hierdoor wordt de sterkte van de huid veel minder.

Amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 13:13 #360397

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
dehler schreef :
Wat is osmose?
Als er water door de huid heen gekomen is reageert het met de chemische stoffen in het laminaat tot een zuur.

Amen.

Zeg dat wel, nooit geweten dat als een chemische stof met water reageert en er dan een zuur wordt gevormd.B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 14:07 #360418

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
dehler schreef :
Wat is osmose?
Osmose is een degeneratie proces in glasvezellaminaat ( polyester ) dat word veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en stoffen in de scheepsromp. Het water kan onder de volgende omstandigheden in de romp komen :
Er moet een zekere waterdruk aanwezig zijn
De waterdichtheid van de huid moet onvoldoende zijn
Er moet een ruimte in of achter de huid aanwezig zijn om het water op te vangen Als er water door de huid heen gekomen is reageert het met de chemische stoffen in het laminaat tot een zuur. Deze zuren bouwen onderhuids een druk op waardoor blazen en op den duur ook barsten ontstaan. Door deze barsten wordt vervolgens weer meer water door het laminaat opgenomen.
Wanneer treedt osmose op?
De romp van een polyester schip wordt opgebouwd uit verschillende lagen met glasvezel versterkte polyesterhars. De beschermings- en afwerklaag aan de buitenzijde is een op kleur gebrachte polyesterlaag. Dit wordt de gelcoat genoemd. De gelcoat bezit een goede weerstand tegen veroudering en chemische invloeden en is goed waterbestendig. Hij biedt echter geen 100% weerstand tegen het water. Het is een semi-permeabel membraan. Moleculen zijn hierin voortdurend in beweging. Voor watermoleculen vormt de gelcoat geen probleem. Gelcoat kan afhankelijk van het type polyester ongeveer 1-2% water opnemen. Bij afwezigheid van lucht insluitingen blijft de hoeveelheid water in de gelcoat constant doordat er even veel water uit het laminaat verdwijnt dan dat er inkomt. Als er wel lucht kamers direct achter de gelcoat zitten zal het water op die plaatsen door de gelcoat heen dringen. De in de luchtkamer achter gebleven Chemische stoffen lossen dan op in het water. Door concentratie van chemische stoffen in het water worden steeds meer watermoleculen aangetrokken. Er komen hierdoor meer watermoleculen binnen dan dat er uitgaan met als gevolg een toenemende spanning in de luchtkamer achter de gelcoat. Door deze spanning ontstaan blaasjes op de gelcoat. Deze blaasjes zullen na verloop van tijd openbarsten waardoor water in het laminaat kan trekken. Wanneer 's winters de huid bevriest zet dit water uit waardoor de laminaten van elkaar gedrukt worden. Osmose komt niet alleen voor tussen laminaat en gelcoat, maar kan ook voorkomen tussen verschillende gelcoat- of laminaatlagen. In dit laatste geval zullen door de druk van het water de verschillende lagen van elkaar barsten. Hierdoor wordt de sterkte van de huid veel minder.

Amen.

Hoe snel gaat dit proces?
Hoe diep gaat dit proces?
Hoeveel minder wordt de sterkte van de huid dan na 20-30-40 jaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 14:34 #360426

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
@ Watermaat

Volgens mij is dit afhankelijk van heel veel factoren.
Om een paar te noemen:
Tijdens productie schip
Polyester kwalitiet
Temperatuur
vochtigheid
secuur werken
lucht restanten in het aangebrachte product
Het zout gehalte waar de romp in ligt.
ouderdom gelcoat romp

Problemen met het vakmanschap
Onvoldoende uitgeharde, zachte gelcoat gebruikt als gevolg van te zwakke
katalysator.
Broze gelcoat als gevolg van overdreven hoeveelheid katalysator, wat vaak
blijkt uit sterscheurtjes.
Beluchte gelcoat of een gelcoat met kratervormige blaasjes die de effectieve
laagdikte verminderen.
Gelcoat niet gebonden aan het laminaat omdat de gelcoat veel te lang heeft
kunnen drogen voordat is begonnen met het lamineren.
Glasmat achter de gelcoat is niet voldoende 'benat' met hars en dat geeft vocht
de gelegenheid om in de vezel en vervolgens in het laminaat binnen te dringen.
Losgeraakte glasvezels drukken door de gelcoat heen, waardoor de effectieve
laagdikte wordt verminderd.
Onvoldoende 'benatting' van glasmatten op de binnenzijde van de romp
waardoor water binnen kan komen via de bilge.
Hars-glasvezelverhouding: gewoonlijk geeft de fabrikant een beschrijving van
de hars-glasvezelverhouding voor een bepaald soort laminaat. Als het
percentage hars te laag wordt, levert dat een droog en poreus laminaat als
eindresultaat op.
Slechte binding van hars-glasvezel als gevolg van mat type of bindmiddel dat is gebruikt in het productieproces van het laminaat.
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 14:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 16:10 #360474

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Gelcoat en laminaat zijn per definitie poreus. Je smeert toch niet toevallig epoxy onder de waterlijn om eea waterdicht te maken. Komt door de capilaire werking van de glasvezel zo is mij verteld. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 18:32 #360539

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
dehler schreef :
Wat is osmose?
Osmose is een degeneratie proces in glasvezellaminaat ( polyester ) dat word veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en stoffen in de scheepsromp. Het water kan onder de volgende omstandigheden in de romp komen :

Kijk aub in je natuurkunde/scheikundeboek van de middelbare school na wat osmose is, ook in biologie boeken staat het vaak goed beschreven. Er komt echt totaal geen chemische reactie bij kijken. Wikipedia geeft glasheldere uitleg!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 18:50 door ErikSnel. Reden: Teveel vanuit emotie opgeschreven, nu meer feitelijk weergegeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 18:51 #360558

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Ik zal het iets anders neer zetten.

Een polyesterhars wordt gevormd door een polymerisatie reactie tussen alcoholen en zuren. Hierdoor ontstaan ester-groepen en komt water vrij. Dit water wordt bij de productie van de polyesterhars uit de hars verwijderd. Deze vorm van polymerisatie of ester reactie is een reversibel of omkeerbaar proces. De tegengestelde reactie, verzeping of hydrolyse, vindt plaats onder invloed van water. Een polyester laminaat waarin water gemakkelijk toegang heeft kan verzepen of hydrolyseren in azijnzuur en glycolen. Daarom ruikt het vocht in het blaasje zuur.
Dus een soort azijn lucht.

Is dit genoeg natuurkunde.scheikunde of biologie?

Ik krijg zo langzamerhand tabak van dit soort opmerkingen door en tegen wie dan ook en dit gaat steeds meer de overhand nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 18:57 #360565

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12523
osmose als zodanig is dus het verkeerde woord, of op zijn minst onvolledig om het proces te beschrijven!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 19:02 #360570

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
dehler schreef :
@ Watermaat

Volgens mij is dit afhankelijk van heel veel factoren.
Om een paar te noemen:
Tijdens productie schip
Polyester kwalitiet
Temperatuur
vochtigheid
secuur werken
lucht restanten in het aangebrachte product
Het zout gehalte waar de romp in ligt.
ouderdom gelcoat romp

Problemen met het vakmanschap
Onvoldoende uitgeharde, zachte gelcoat gebruikt als gevolg van te zwakke
katalysator.
Broze gelcoat als gevolg van overdreven hoeveelheid katalysator, wat vaak
blijkt uit sterscheurtjes.
Beluchte gelcoat of een gelcoat met kratervormige blaasjes die de effectieve
laagdikte verminderen.
Gelcoat niet gebonden aan het laminaat omdat de gelcoat veel te lang heeft
kunnen drogen voordat is begonnen met het lamineren.
Glasmat achter de gelcoat is niet voldoende 'benat' met hars en dat geeft vocht
de gelegenheid om in de vezel en vervolgens in het laminaat binnen te dringen.
Losgeraakte glasvezels drukken door de gelcoat heen, waardoor de effectieve
laagdikte wordt verminderd.
Onvoldoende 'benatting' van glasmatten op de binnenzijde van de romp
waardoor water binnen kan komen via de bilge.
Hars-glasvezelverhouding: gewoonlijk geeft de fabrikant een beschrijving van
de hars-glasvezelverhouding voor een bepaald soort laminaat. Als het
percentage hars te laag wordt, levert dat een droog en poreus laminaat als
eindresultaat op.
Slechte binding van hars-glasvezel als gevolg van mat type of bindmiddel dat is gebruikt in het productieproces van het laminaat.

Bedankt voor je uitvoerige uitleg, maar mijn vraag blijft:
Hoe vaak is dit proces er verantwoordelijk voor dat een laminaat binnen de normale levensduur van een polyester jacht dusdanig wordt aangetast dat de constructie ernstig wordt verzwakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 19:03 #360573

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Tjonge ben ik even blij dat ik een houten boot had, dan heb je al die zorgen over osmose allemaal niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 19:10 #360581

Watermaat schreef :


Bedankt voor je uitvoerige uitleg, maar mijn vraag blijft:
Hoe vaak is dit proces er verantwoordelijk voor dat een laminaat binnen de normale levensduur van een polyester jacht dusdanig wordt aangetast dat de constructie ernstig wordt verzwakt?

goed poeieren he, je krijgt geen antwoord op je vraag, anti osmose is heel goed voor de schiller, de leverancier van epoxy , slecht voor je armen en nog wat onderdelen. als er maar genoeg op je ingepraat wordt in de jacht klub en op de haven en je doet het , slaap je ook beter. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 19:13 #360584

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Piepschuim schreef :
Tjonge ben ik even blij dat ik een houten boot had, dan heb je al die zorgen over osmose allemaal niet ;)
Maar een houten boot rot, lekt, trekt krom, droogt uit boven water...........wat je daar niet allemaal voor duur spul moet opsmeren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van Osmose preventie 23 jan 2013 19:30 #360601

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
dehler schreef :
Ik krijg zo langzamerhand tabak van dit soort opmerkingen door en tegen wie dan ook en dit gaat steeds meer de overhand nemen.

Dehler, sorry, ik had het al aangepast maar kennelijk nog niet genoeg. Ik kan me voorstellen dat je je aangesproken voelt.
Ik word zo nu en dan niet goed van de totaal niet correcte inhoud van berichten van sommige mensen en jij was daar nu even het slachtoffer van. Uit je volgende post blijkt duidelijk dat je wel weet hoe het zit. Als we op die manier informatie uitwisselen gaan we naar meer inzicht toe inplaats van meer verwarring, en dat kan ik alleen maar toejuigen, dat is wat mij betreft een belangrijke functie van ons forum!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 19:31 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl