Het valt me op dat er vlgs mij erg veel onzin wordt beweerd (en gesmeerd
) onder de waterlijn.
Osmose bescherming,protectie, dampdichte lagen enz, enz. Gestimuleerd door de verfindustrie schuren, krabben en smeren we er lustig op los. Niets lijkt te gek om het "O...." Spook van boord te houden.
Verbaasd zie ik al jaren s' winters in de stallingen, hoe volstrekt keurig gebouwde polyester boten worden geschuurd, gestript, geschild, geplamuurd en met ontelbare lagen duur spul worden dichtgesmeerd. Een paar zichtbare blaasjes en gewapend met vochtmeters komen de selfmade experts al aanrennen......."tja, als U het goed wilt aanpakken (en wie wil dat niet??) kunt U maar beter ..............."
Nog interessanter wordt het als je eenzelfde boot jaren later, onder bewind van een nieuwe eigenaar, wederom kaal wordt gehaald "om het nu eens voor eens en altijd goed aan te pakken"
Het geeft wel veel gezelligheid op zo'n winterstalling en het is allicht een goede boost voor de economie........maar of het nu allemaal zo zinnig is????
Ik laat me al jaren leiden door een aantal uitspraken en beweringen van een paar oude rotten in het (polyester) vak:
*Als een polyester boot na 10-15 jaar geen osmose heeft, zal ie dat ook niet meer krijgen.
*Als je ellende wilt krijgen, moet je een vochtige boot dichtsmeren met een dampdichte laag.
*Een boot droogt nauwelijks in de winter, dan moet je hem minstens een hele zomer buiten hebben staan of in een verwarmde droge ruimte.
*Van een beetje osmose op een paar plekjes, valt een boot niet uit elkaar. Gewoon die plekjes repareren en lekker gaan varen.
*Niet elk blaasje is osmose.
Ik heb in de loop der jaren diverse polyester jachten gehad, soms vrij jong, maar meestal ouder.
Groot onderhoud onderwater bestond meestal uit grof schuren, verwijderen van eventueel losliggende lagen "osmose preventie" , eventueel een paar blaasjes openkrabben, nog eens grof schuren, een 1comp hechtlaagje (Primocon werkt vrij goed) en zo illegaal mogelijke AF (die werken tenminste) liefst uit de beroepsvaart. Daarna lekker varen en bij de opvolgende onderhoudsbeurt de boel bijhouden op vergelijkbare wijze.
Voor mij werkt dit prima, ik heb nog nooit een boot verloren aan osmose.....en hoeveel echte osmose boten (vol blazen en delaminatie) hebben we nu eigenlijk ooit zien liggen??
Voor alle duidelijkheid; ik heb het over osmose preventie en niet over de behandeling van overduidelijke osmose.
Ik ben geen expert, beweer ik ook niet. Ik geloof simpelweg niet dat alle polyester boten, zonder duur gesmeer na 30-40-50 jaar uiteenvallen. Daarvoor zijn geen bewijzen en dat kunnen we allemaal zelf concluderen als we naar de vele oudjes kijken die in al dan niet kennelijke staat ronddrijven......soms van alles mis, maar geen gedelamineerd wrak.
Iedereen mag weten waar hij zijn geld aan uit geeft en waar hij in geloofd, maar ik maak bezwaar tegen het feit dat iedere beginnende leek met een polyester boot bakken geld uit zijn zak wordt "geadviseerd" voor nauwelijks bewezen onzin.