Dank u voor het starten van deze inspraakprocedure. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar toch beter alle partijen gehoord.
Enfin. Indertijd heb ik me als jachtschipper inderdaad zorgen gemaakt over de invoering van deze wet. Om 2 redenen:
1: het onderliggend onderzoeksrapport is volstrekt eenzijdig,
2: er is voor veel booteigenaren geen redelijk alternatief.
3: incongruentie met beroepsvaart.
1: Het onderzoek is op zich netjes uitgevoerd, maar de onderzoeksopdracht is veel te klein. Er is gekeken naar de waterkwaliteit op een drukke plek, waar nauwelijks tot geen verversing is, op een warme dag, alleen in Friesland, de meting vond plaats tijdens het mestseizoen van de boeren. De normen voor waterkwaliteit zijn genomen als voor "zwemwater". Het is volstrekt logisch dat onder die omstandigheden een overschreiding van de normen plaatsvindt. Vervolgens worden deze bevindingen genomen, en uitgerold over alle schepen in heel Nederland. Terwijl het een uitermate beperkte situatie omvat. Als voorbeeld: Mijn persoonlijke vaarwater is de Zeeuwse delta en het Hollands Diep. Het is daar geen zwemwater, er is wel stroming, de concentratie schepen is veel lager dan in Friesland. Etc. Ook is in het rapport niet meegenomen wat de agrarische activiteiten zijn in de omgeving. Want, ja, een boer die zijn mest uitrijdt op een akker aan het water, veroorzaakt dezelfde bacteriele belasting van het zwemwater.
2: Geen realistisch alternatief: Mijn boot is 45 jaar uit. Gebouwd in 1978. Ter vergelijking: dat is de tijd van de DAF66. Er is geen ruimte gereserveerd voor een zwartwatertank. Die ruimte is er dus ook gewoon niet. Daar komt bij dat de uitzuiginstallaties in jachthavens in volkomen onbruik zijn. Ze zijn er niet of ze doen het niet. Ook is het nauwelijks mogelijk dit in te bouwen zonder dat de boot van binnen naar riool stinkt. Er werd beloofd dat "de industrie" wel een filter installatie zou ontwikkelen. Die zou dan 2500E moeten gaan kosten. Inclusief benodigde aansluitingen, werk, etc, ruim 3000. Als u op botenbank.nl of botentekoop kijkt, zult u zien dat dit een onrealistisch bedrag is. Het benaderd te vaak, en overtreft soms zelfs, de waarde van het schip. Dit is nog los van het energieverbruik: electrische energie is een schaars goed aan boord. Het komt uit een accu. Die wordt geladen met walstroom, een zonnepaneel (lang niet altijd, want ook weer duur) of de motor.
3: De beroepsvaart is niet gehouden aan deze regel. Dit is gewoon rechtstreeks onrechtvaardig. Vorige week vond ik een bericht in het Dagblad van het Noorden dat de riviercruises daar hun zwarte water niet meer gingen lozen. Let op: Op mijn jacht vaar ik alleen, of met een enkel bemanningslid, die tijdens de vaart dusdanig bezig zijn, dat een toilet bezoek nauwelijks voorkomt. Maar een riviercruis, met 300 ontspannen mensen aan boord... Het werd gepresenteerd als een hoera-bericht, maar serieus???
Een redelijk alternatief wat ik persoonlijk zou overwegen: Een filter, niet groter dan 3 liter, kosten max 500E (wordt toch nog wel 1000 voor hij er in zit en werkt) met een maximaal energiebeslag van 6Wh per "grote boodschap", en mogelijkheid tot regeneren op groot water, kan op zoet en zout water gebruikt worden.