koko schreef :
Die artikelen kende ik nog niet. Maar resultaten zijn wel verouderd, beperkt tot 1 enkel retrofit LED peertje en de marifoon impact zou je eigenlijk in een EMC test (?) moeten meten of deze aan de eisen voldoet. Maar ik begrijp dat dat enorm lastig is
De genomen foto's snap ik niet helemaal. Het lijkt erop dat bij de gloeilampen de focus van de camera bij een aantal foto's gewoon niet goed is. Enkele foto's verder zie je wat meer donkere foto's van de Dr LED met een prima sectorscheiding en zelfs details van het glas. Duidelijk verschil van focus met daarmee ook mogelijk lichtmenging in de foto's.
Gezien de tekst in de test staat de camera manueel ingesteld, zou ik zeggen dat de camera voor het vergelijken van de lichtopbrengst goed is ingesteld, maar juist niet om sector scheiding/bleeding vast te stellen. Daarvoor zou je de camera moeten instellen met de juiste lichtgevoeligheid (onderbelichten) zodat de details op het glas voor iedere lamp helder worden.
3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Een witte LED is zo fel puur wit ....
Die is goed
"goed" wit licht bestaat uit alle kleuren van de regenboog. Dit is ook waarom regenbogen voorkomen. De waterdruppels in de regen splitst het witte licht uit in de verschillende kleuren waaruit het witte licht bestaat.
Maar met witte leds worden we gefobt. Een led geeft bepaald niet alle kleuren van de regenboog. Sterker nog een witte led bestaat slechts uit een zeer beperkt aantal kleuren.
Ja duh, maar ik neem aan dat je wel weet wat ik bedoel... Een witte LED is veel witter dan een scheeps gloeilamp kan realiseren. Het is zó wit dat het gekleurde glas ervoor niet genoeg kan weg filteren en teveel foute kleuren doorlaat.
Berghout-2 schreef :
[...]
Huh??????
Boordlichtgloeilampen hebben altijd helder glas.
Bij nadere inspectie (ben in de haven nu) zie ik dat sommige boordlichten een helder stuk in het midden hebben, maar altijd voor een groot deel een lens erin hebben verwerkt om het licht nog beter horizontaal naar buiten te richten ipv verticaal verloren te gaan richting vliegtuigen. Middenstuk kan soms vrij helder zijn lijkt het, maar dat geldt dan zeker niet voor het gehele glas.
Calidris schreef :
dehler31abc schreef :
koko schreef :
Die ZF test met led lampen is bijna 10 jaar oud. De LED lampen van nu zoals bijvoorbeeld de gekleurde van nauticled zijn niet vergelijkbaar met het geteste led lampje in de ZF test uit 2014. Tenminste dat is wat een medewerker van een goede watersport zaak ( en ZF sponsor) me vertelde. Is er een recente objectieve test ? Ik kan het niet vinden op internet maar misschien zoek ik niet goed.
De getoonde lampen hebben nog steeds geen lichtbron in het centrum waardoor een parallax ontstaat m.b.t. de secorscheiding.
Dat heet natuurkunde, hetgeen ik niet direct verwacht bij elke winkel verkoopert.
Gewoon niet doen dus.
Caldris, als het zo belangrijk is, dan zou er toch een soort van certificering/normen/standaarden moeten zijn om die peertjes te maken? Tenminste hoe kan een niets vermoedende watersporter dit nu constateren? Hoe weten fabrikanten hoe ze die peertjes moeten maken en aan welke eisen ze moeten voldoen?
Deze TRICOMBO NAVIGATION BAY15D beweert zelfs aan de normen "EN14744 & EN60945 ( No AIS inteerference )" te voldoen en boven de COLREG 72 eisen uit te komen? (de prijs hebben we het even niet over
)