Beauty schreef :
De vraag is dan of we zonder spinaker op het zelfde rondje 4,5 - 5,0 mijl minder gevaren zouden hebben.
Dank, Michel, dat je onze in spanning afwachtende fans vast een antwoord hebt gegeven
Vorig jaar was het makkelijk uit te rekenen.
De gevaren mijlen nemen, de rating met spi ipv zonder spi erop loslaten, en voilá.
Dat leverde een 2e plek op in elk van de ORC-klassen, ook in onze eigen ORC3. De 5e plek overall.
Maar dat was geflatteerd, want de helft van de boten bleef hangen in de windstiltes.
Dus eigenlijk meer een 4e plek, want ook snellere schepen lagen toen stil....
Helaas kregen we nix, wegens een stijfkoppige organisatie en iets met een sticker.
Dit jaar is lastiger.
Hoeveel mijl meer vaar je dankzij de spi....
En kan je dezelfde baan zonder spi varen en toch finishen zonder straftijd?
Feit is dat de spi er tussen de 25 en 27 mijl op heeft gestaan (soms niet een volledig rak).
Met een gemiddelde snelheid van 158,4 / 23,75 = 6,67 kts moet dat dus maximaal 4 uur zijn geweest. Spi gaat harder dan het gemiddelde, dus het zal iets minder tijd geweest zijn.
Nemen we 4 uur. Als we 4 uur lang 0,75 kts harder hebben gevaren moeten we 3 mijl van onze 158,4 mijl aftrekken en rekenen met de non-spi rating. Komt uit een PF van 1,2575, ruim 1e in de non-spi klasse. Maar de vraag is of we straf gehad zouden hebben.... 4 uur 0,75 kts langzamer, is 25 minuten achter op het schema....
We hadden nu 12 minuten over, dus 13 minuten te laat zonder spi. Dat is 2,36 strafmijlen.
De PF wordt dan 1,2227..... de winnaar heeft PF 1,2228..... close call, 0,0001verschil, dat is 23 meter, 2 bootlengtes na 24 uur varen.....