AndreAzuree schreef :
Wat bedoel je hiermee?
-dunne huid?
-afvallende kielen?
-losrakende spanten/bukheads/frames?
Tegenwoordig bestaat er de wettelijke verplichting om te ontwerpen volgens de ISO standaard. Die ISO standaard is zo opgezet dat men er vanuit gaat dat 99% van de stormen die niet in de categorie 'tropische storm' vallen overleefbaar zijn. Er zijn dus hele knappe koppen aan het rekenen geweest om voorwaarden op te stellen waar ontwerpers mee moeten rekenen. Voor het dek moet er bijvoorbeeld een bepaalde statische waterdruk schadevrij doorstaan kunnen worden. Alle referenties zijn terug gebracht naar statische belastingen. Ontwerpers kijken vervolgens naar wat minimaal vereist is en gebruiken dat als rekenmethode. Zie het als halverwege je opleiding een 5.5 als cijfer te hebben. Je bent onderweg om te slagen daarmee, maar er is absoluut geen ruimte voor fouten en er hoeft maar iets te gebeuren wat niet helemaal gaat zoals gepland en het gaat niet meer lukken. Dat is met het opzoeken van minimale grenzen bij het ontwerpen van boten niet anders.
De ISO stelt niet verplicht dat er gerekend word aan grondberoering. Dus als een boot met 0.2 knoop snelheid aan de grond loopt is er al een belasting situatie die niet voorzien is. Doe dat nu eens met 6 knopen. De bouwer van de boot gaat er vanuit dat je de boot uit het water haalt als zoiets gebeurt, maar wat nu als je midden op de oceaan tegen een walvis aanvaart me de kiel? Gaan we dan ook gelijk even uit het water?
Een ander aspect wat heel erg weinig aandacht krijgt is natuurlijke veroudering van materialen. Als de boot nieuw is zal het hopelijk allemaal wel kloppen, maar wat als de boot 40 jaar oud is? Polyester word zwakker en minder stijf over tijd. Metalen hebben last van vermoeidheid. Ze kunnen slechts een beperkt aantal malen tot een bepaald percentage belast worden voor ze het begeven (denk aan het buigen van een paper clip). Hoe dichter je de grens van het toelaatbare op gaat zoeken hoe minder vaak een onderdeel belast kan worden voor het begeeft.
Hoe meer de grens opgezocht word van wat de materialen nog aankunnen, hoe mee ronderhoud en hoe meer inspecties nodig zijn, maar ook hoe korter de levensduur is en hoe kleiner de ruimte voor fouten is. Zowel tijdens de bouw als tijdens gebruik.
Neem bijvoorbeeld afvallende kielen. Er vallen soms doden bij. Dat heeft dan weer als gevolg dat er een rapport opgesteld word om uit te vinden wat er fout is gegaan en om daar van te leren. Als ontwerper vind ik het razend interessant om dit soort rapporten te lezen. (Ik lees ook de rapporten over ongevallen met commerciele boten omdat ik dat interessant vind). Verassend vaak blijkt en kielconstructie ontworpen en berekend aan de hand van de ISO methode. Bijvoorbeeld een veiligheidsfactor van 5 op de kielbouten. Als het ontwerp terug gerekend word dan komen de onderzoekers tot de conclusie dat de ontwerp veiligheidsfactor op 5.05 of 5.1 of wat dan ook zit. Dus echt het absolute minimum waar je wettelijk nog mee weg kunt komen. Als de bouwer dan het draadeind 2mm te ver naar binnen zet om wat voor reden dan ook, dan word de bout zwaarder belast en zit je opeens onder de 5 en dus onder het wettelijke minimum. Er is geen ruimte voor foutjes tijdens de bouw. Gaat die kiel dan vervolgens een keer aan de grond zonder dat de eigenaar daarna de boel laat inspecteren, dan gaat bij de vogende zware belasting opeens de kiel eraf.
Als ontwerper zijnde, waarom reken je het niet uit en gaat dan een maatje groter zitten? Neem een M24 draadeind en moer in plaats van de M20 die je hebt uitgerekend. Opeens is de veiligheidsfactor geen 4.9 of 5.1 meer, maar 20 of nog meer. Voor de kosten hoe je het niet te laten, een M24 moer kost een euro meer als een M20.
Bovenstaande slechts als situatie schets/als voorbeeld.
Dit is het enige waar ik me zorgen om maak bij moderne ontwerpen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe zeerailingen gemonteerd zijn of hoe ankerbeslag gemaalt en bevestigd is, dan weet ik dat zowel de werf als de ontwerper het 'zeezeilen' danwel 'cruisen' niet serieus neemt of er niet bekend mee is. Ook moderne raampartijen ben ik niet heel erg van onder de indruk als het op zeewaardigheid aankomt.