Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 11:11 #1443361

lijkt wel of ze erg langzaam gaan, en ze voortdurend opgelopen worden door de golven. Ik denk deze boot niet, maar als het onderwaterschip vlak is van achteren, zouden ze best wat meer snelheid kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 11:20 #1443363

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
ik herken dit goed, Bij mijn winner 9,50 rolde ik ruimewinds .
Op mijn de Ridder heb ik daar nauwelijks last van, (tenzij ik te weinig zeil opzet idd) Ook de stabiliteit neemt enorm toe als ik begin te glijden (zeg >10knopen). wordt zo mooi rustig. een genot om te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 11:26 #1443364

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
lijkt wel of ze erg langzaam gaan, en ze voortdurend opgelopen worden door de golven. Ik denk deze boot niet, maar als het onderwaterschip vlak is van achteren, zouden ze best wat meer snelheid kunnen maken.

"BEAVER is Beneteau Oceanis 40 built in 2010".
Volgens mij is dit ongeveer het archetype van de boot waar je in de openingspost op doelde, toch?

sailboatdata.com/sailboat/oceanis-40-beneteau

Ik kan alleen het "we just did a boom-dip and it looks like a bomb went off inside" nog niet helemaal rijmen met de 'dynamische rol-demping tot de derde macht van de snelheid'. (dynamische 'stabiliteit' is volgens mij een misnomer)

PS Zo'n serie 2008 Beneteau Oceanis 40 heeft een SA/D van 15,8. Kan dat planeren? Kan dat nog steeds planeren met een dinghy, zonnepanelen, bimini en accessoire-boog aan dek en in (waarschijnlijk) ongeveer 'loaded arrival condition'?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 11:55 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 11:45 #1443371

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik begrijp dat dynamische stabilteit een belangrijke factor is. Dat had ik al in de gaten toen ik nog Laser zeilde.Ik vraag me echter af hoe deze schepen zich in een storm met hoge golven gedragen als ze noodgedwongen langzaam varen en er dus geen dynamische stabiteit is?
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 12:23 #1443380

Volgens mij is dit ongeveer het archetype van de boot waar je in de openingspost op doelde, toch?

nee, niet echt. De boten van nu zijn echt anders dan die van 2010. Veel breder, breder verder naar achteren, platter en dubbele roeren.
Ik kan alleen het "we just did a boom-dip and it looks like a bomb went off inside" nog niet helemaal rijmen met de 'dynamische rol-demping tot de derde macht van de snelheid'.


Ik ook niet, tenzij ze even dwars kwamen te liggen, en een golf met hun aan de haal ging.....
(dynamische 'stabiliteit' is volgens mij een misnomer)

Dat het bestaat is een natuurkundige realiteit (zoals bij fietsen), maar wanneer het een rol speelt bij zeilen ligt genuanceerder. Bij een boot die glijdt gaat het denk ik zeker een rol spelen.
PS Zo'n serie 2008 Beneteau Oceanis 40 heeft een SA/D van 15,8. Kan dat planeren? Kan dat nog steeds planeren met een dinghy, zonnepanelen, bimini en accessoire-boog aan dek en in (waarschijnlijk) ongeveer 'loaded arrival condition'?

Kan alleen als ie van een golf afglijdt.... probleem is in de golfdalen: dan houdt de surf op, en valt de wind weg. Je boot valt stil en de volgende golf komt al aanrollen. Pleit er ook voor om wat meer zeil te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 12:33 #1443387

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
ik herken heel goed dat snelheid belangrijk is in de stabiliteit en comfort beleving. Mijn Winner 9.50 rolde ruime wind. Mijn De ridder 36 doet dat niet of nauwelijks, en zeker als ze begint te glijden (>9,5 knoop) voel je de stabiliteit toenemen. Voor mijn vrouw is onze nieuwe boot, ondanks het feit dat het een licht gebakje is veel fijner dan de winner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 12:44 #1443391

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
(dynamische 'stabiliteit' is volgens mij een misnomer)

Dat het bestaat is een natuurkundige realiteit (zoals bij fietsen), maar ...

Ehh, nee.
Dat fietswielen stabieler iets minder labiel worden als ze sneller gaan draaien komt doordat ze zich gaan gedragen als een gyroscoop (rotatie) en niet omdat ze zich sneller voortbewegen. (translatie)

Zolang we het niet hebben over glijden wordt "dynamische demping" veroorzaakt door het opwekken van lift door de (HA) vinkiel tegen de rolrichting van het schip in, doordat de snelheid van het rollen resulteert in een "angle of attack" ten aanzien van de kiel als vleugelprofiel. En daarmee een tegengesteld moment.
Als niet glijden (planeren) kun je vwb de dynamische demping heel prima heel langzaam helemaal plat, hoe groot de voorwaartse snelheid van het schip ook is. Daar helpt dan nog steeds alleen de (statische) stabiliteit tegen.
(kijk voor de grap van het laatste filmpje dat Erik postte even de laatste 2 seconden voor de aftiteling begint)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 17:28 door JotM. Reden: fiets(wiel)en zijn niet stabiel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 13:00 #1443395

Fietsen zijn niet stabiel door de draaiende wielen. Anders zouden steps met kleine wielen niet stabiel zijn omdat het gyroscopisch effect daarvan nihil is.

Fietsen en steps zijn stabiel doordat het stuur stabiliserend werkt (die knik in de vork) en de bestuurder corrigeert. daarvoor moet de fiets wel rollen om met het voorwiel het draaipunt in verticale richting in balans te houden (dus beetjes naar links en rechts sturen). Fixeer maar eens het stuur van een fiets en probeer te fietsen, dat gaat pijn doen.

Met een gyroscopisch effect een fiets met bestuurder recht houden vereist veel kinetische energie, dus grote/zware wielen en/of hoge toerentallen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 13:04 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 13:06 #1443400

sorry voor het fiets-voorbeeld, was misschien niet zo'n goede analogie, daar komt iets meer bij kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 13:09 #1443401

Zolang we het niet hebben over glijden wordt "dynamische demping" veroorzaakt door het opwekken van lift door de (HA) vinkiel tegen de rolrichting van het schip in, doordat de snelheid van het rollen resulteert in een "angle of attack" ten aanzien van de kiel als vleugelprofiel. En daarmee een tegengesteld moment.


Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar is dat wat Erik bedoelt met "Dynamische stabiliteit"? Of is er nog een effect?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 13:12 #1443403

Als niet glijden (planeren) kun je vwb de dynamische demping heel prima heel langzaam helemaal plat, hoe groot de voorwaartse snelheid van het schip ook is. Daar helpt dan nog steeds alleen de (statische) stabiliteit tegen.
(kijk voor de grap van het laatste filmpje dat Erik postte even de laatste 2 seconden voor de aftiteling begint)

ja, al snap ik dat dit kan terwijl er toch "dynamische stabiliteit" aan het werk is: beetje te veel opsturen (of door een golf uit koers gebracht), en je boot begint uit het roer te lopen, je zeilen pakken meer wind, en je broacht, puur door winddruk. Daar helpt geen dynamische stabiliteit meer tegen. Gewoon te veel zeil voor een koers die niet meer downwind is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 13:40 #1443413

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Erikdejong schreef :
Hier een voorbeeldje met wat er gebeurt als je boot niet voldoende snelheid maakt, een onjuiste gewichtsverdeling heeft en te veel volume in de boeg
Deze boot is vergelijkbaar met de mijne. Ben toch benieuwd hoe hij zich op zee zal gedragen (mijn vorige boot, een Hanse 301, was op zee een dartele spring in het veld, maar gaan deed hij, niet dit soort gestuiter).

Alle boten waarmee ik op zee gevaren heb van een Waarschip 1/4 ton tot een Voyager 35 voelen zich veel prettiger als het ruw is met een knikje in de schoot en veel zeil-pk's. Op de foto lijken ze maximaal hoog aan de wind te varen. Kan je dat met moderne rompen wel doen onder deze omstandigheden?

Gewichtsverdeling is toch een ding op een toerboot. Mijn achterschip is vrij leeg, tanks in de kiel. Reddingvlot op de kajuit, hoog, maar centraal. Maar ik heb dit jaar 50 meter nieuwe 8 mm ketting in de ankerbak laten zakken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 15:45 #1443446

Kan je dat met moderne rompen wel doen onder deze omstandigheden?

hangt van de golflengte af. Mijn boot gaat onherroepelijk paaltje pikken bij te korte golven. Iets afvallen gaat dan veel lekkerder, komt gelijk een knoop snelheid bij. Maar op de oceaan zijn de golven lang genoeg, heel ander verhaal dan ik op de MED gewend ben denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 09 dec 2022 22:22 #1443535

Zeilvis schreef :
Ik begrijp dat dynamische stabilteit een belangrijke factor is. Dat had ik al in de gaten toen ik nog Laser zeilde.Ik vraag me echter af hoe deze schepen zich in een storm met hoge golven gedragen als ze noodgedwongen langzaam varen en er dus geen dynamische stabiteit is?

Dat is het hele idee. Er is niet zoiets als noodgedwongen langzaam varen. Goed tuig er op en gang is alles.

Nogmaals, ik ben niet ervaren, maar er is geen enkele reden om op de oceaan, waar de hevigheid van een storm geen dagen duurt, een koers te varen die je prima de storm door helpt. Zoals andre aangeeft. Als het 50 knopen rond je oren waait moet je je afvragen of je op wil kruisen. Val wat af, maak jezelf bestuurbaar en wendbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 09:38 #1443575

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
boarderbas schreef :
Het slag zeilers dat "toerzeilen" als geuzennaam gebruikt wil altijd graag wedstrijdzeilen op armlengte houden omdat de romantiek bubbel fragiel is.
Zat deze opmerking nog even te herkauwen. Persoonlijk ben ik niet tegen wedstrijdzeilen. Harder gaan dan een ander, winnen, of hard gaan tout court interesseert me gewoon niet. Maar ik heb zeker al geleerd van opmerkingen van wedstrijdzeilers over trim. Gewoon om de boot goed te laten varen, sturen en door de golven te komen.

Oceaanzeiler zal ik niet meer worden, maar van dit draadje heb ik ook bijgeleerd over zeewaardigheid. Die genua gaat toch eens uit de zak komen. Misschien moet ik nadenken over een genua en een wegneembaar voorstag met een reefbare Solent fok voor op zee. In plaats van de werkfok. De romp van mijn kuilengraver kan ik niet veranderen. En voor zo'n nieuwe HR ben ik niet rijk genoeg :) Is niet erg.

Er zijn natuurlijk ook wedstrijdzeilers die hun neus ophalen voor verstokte toerzeilers. Ik generaliseer niet hoor ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 10:18 #1443583

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Doejong schreef :
boarderbas schreef :
Het slag zeilers dat "toerzeilen" als geuzennaam gebruikt wil altijd graag wedstrijdzeilen op armlengte houden omdat de romantiek bubbel fragiel is.
Zat deze opmerking nog even te herkauwen. Persoonlijk ben ik niet tegen wedstrijdzeilen. Harder gaan dan een ander, winnen, of hard gaan tout court interesseert me gewoon niet. Maar ik heb zeker al geleerd van opmerkingen van wedstrijdzeilers over trim. Gewoon om de boot goed te laten varen, sturen en door de golven te komen.

Oceaanzeiler zal ik niet meer worden, maar van dit draadje heb ik ook bijgeleerd over zeewaardigheid. Die genua gaat toch eens uit de zak komen. Misschien moet ik nadenken over een genua en een wegneembaar voorstag met een reefbare Solent fok voor op zee. In plaats van de werkfok. De romp van mijn kuilengraver kan ik niet veranderen. En voor zo'n nieuwe HR ben ik niet rijk genoeg :) Is niet erg.

Er zijn natuurlijk ook wedstrijdzeilers die hun neus ophalen voor verstokte toerzeilers. Ik generaliseer niet hoor ;)

Zelf ben ik non-competitive by nature maar je kunt het ook gewoon omschrijven als liever lui dan moe. Door af en toe mee te doen aan wedstrijden leer je je boot beter hanteren. Terwijl je toer zeilt kun je snel denken dat je het allemaal prima doet. Maar in een wedstrijd merk je snel dat de manier waarop anderen het doen toch een stuk handigere is. En je verlegt je grenzen. Bijvoorbeeld een beetje meer wind aan kunnen dan je zelf denkt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 10:58 #1443590

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
AndreAzuree schreef :
Kan je dat met moderne rompen wel doen onder deze omstandigheden?

hangt van de golflengte af. Mijn boot gaat onherroepelijk paaltje pikken bij te korte golven. Iets afvallen gaat dan veel lekkerder, komt gelijk een knoop snelheid bij. Maar op de oceaan zijn de golven lang genoeg, heel ander verhaal dan ik op de MED gewend ben denk ik.
Maar over die lange deining lopen toch nog heel venijnige korte golven die je het leven ook goed zuur kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 11:33 #1443595

Dat geloof ik best. Ik heb zelf geen ervaring met oceaan-zeilen, behalve een kort oversteekje naar de Scillies en terug, maar dat mag geen naam hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 11:46 #1443598

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2287
AndreAzuree schreef :
Dat geloof ik best. Ik heb zelf geen ervaring met oceaan-zeilen, behalve een kort oversteekje naar de Scillies en terug, maar dat mag geen naam hebben

Naar Scillies geweest? Gaaf staat ook nog op ons lijstje.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 12:45 #1443613

3Noreen schreef :
Doejong schreef :
boarderbas schreef :
Het slag zeilers dat "toerzeilen" als geuzennaam gebruikt wil altijd graag wedstrijdzeilen op armlengte houden omdat de romantiek bubbel fragiel is.
Zat deze opmerking nog even te herkauwen. Persoonlijk ben ik niet tegen wedstrijdzeilen. Harder gaan dan een ander, winnen, of hard gaan tout court interesseert me gewoon niet. Maar ik heb zeker al geleerd van opmerkingen van wedstrijdzeilers over trim. Gewoon om de boot goed te laten varen, sturen en door de golven te komen.

Oceaanzeiler zal ik niet meer worden, maar van dit draadje heb ik ook bijgeleerd over zeewaardigheid. Die genua gaat toch eens uit de zak komen. Misschien moet ik nadenken over een genua en een wegneembaar voorstag met een reefbare Solent fok voor op zee. In plaats van de werkfok. De romp van mijn kuilengraver kan ik niet veranderen. En voor zo'n nieuwe HR ben ik niet rijk genoeg :) Is niet erg.

Er zijn natuurlijk ook wedstrijdzeilers die hun neus ophalen voor verstokte toerzeilers. Ik generaliseer niet hoor ;)

Zelf ben ik non-competitive by nature maar je kunt het ook gewoon omschrijven als liever lui dan moe. Door af en toe mee te doen aan wedstrijden leer je je boot beter hanteren. Terwijl je toer zeilt kun je snel denken dat je het allemaal prima doet. Maar in een wedstrijd merk je snel dat de manier waarop anderen het doen toch een stuk handigere is. En je verlegt je grenzen. Bijvoorbeeld een beetje meer wind aan kunnen dan je zelf denkt.

Dat is natuurlijk het verschil. Een wedstrijdzeiler heeft meer bereidheid zich te bekwamen en meer bereidheid de boot aan te passen zodat alles makkelijker gaat.

Iemand die goed kan spinnakeren en zijn boot daar voor uitgerust heeft zal ook in toermodus er niet over peinzen een gennaker te zetten op een waterverplaatser.

Wil je niks aanpassen en heb je geen zin om wat te leren, dan is een toerzeiler beter uit met een gennaker en zal de beperkingen daar van voor lief nemen. Tijd op het water is vaak schaars en bedoeld om te genieten. En dan kan ik me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om een natte spi uit het water te zeulen om het te leren.

Maar dat laat onverlet dat het doel van beide vrijwel altijd identiek is. Van helling, stampen of klapperen ga je niet harder.
Laatst bewerkt: 10 dec 2022 13:56 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 12:48 #1443616

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
AndreAzuree schreef :
Dat geloof ik best. Ik heb zelf geen ervaring met oceaan-zeilen, behalve een kort oversteekje naar de Scillies en terug, maar dat mag geen naam hebben

Verder weg van een kust. 100-150 mijl wordt het alleen maar onrustiger. Deining en golven komen van alle kanten. Zodra je dichter bij een kust merk je dat uit die richting geen deining meer komt. Zo wisten ontdekkingsreizigers dat ze nog onbekend land naderden. Zo is het paaseiland ontdekt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 17:21 #1443693

3Noreen schreef :
Verder weg van een kust. 100-150 mijl wordt het alleen maar onrustiger.
Deze mening deel ik niet. Uiteraard komt het wel eens voor, maar ik zou zeggen dat 9 van de 10 keer het verder op zee toch echt rustiger is met deinig en golven die juist meer uit een richting komen dan dichter bij land.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 17:24 #1443696

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Verder weg van een kust. 100-150 mijl wordt het alleen maar onrustiger.
Deze mening deel ik niet. Uiteraard komt het wel eens voor, maar ik zou zeggen dat 9 van de 10 keer het verder op zee toch echt rustiger is met deinig en golven die juist meer uit een richting komen dan dichter bij land.

dat klopt wat Erik zegt
Laatst bewerkt: 10 dec 2022 17:24 door Ber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 17:52 #1443704

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Ber schreef :

dat klopt wat Erik zegt

Nauw dan zijn we er uit. Wat Erik zegt is waar. Geen punt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 dec 2022 21:09 #1443736

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
boarderbas schreef :
Wil je niks aanpassen en heb je geen zin om wat te leren, dan is een toerzeiler beter uit met een gennaker en zal de beperkingen daar van voor lief nemen. Tijd op het water is vaak schaars en bedoeld om te genieten. En dan kan ik me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om een natte spi uit het water te zeulen om het te leren.
Ik heb zojuist een Parasailor op mijn verlanglijstje gezet. Onder de Solent fok met een rif :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl