Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Enquete: Betrouwbaarheid digitale navigatie

Nog nooit problemen mee gehad 51 82.3%
Een probleem na meer dan 10000NM zonder problemen 3 4.8%
Een probleem na meer dan 1000NM zonder problemen 4 6.5%
Eigenlijk constant getob. 4 6.5%
Totaal aantal stemmers: 62 ( cav, PS86, minimarcos, BlauweLucht, kodroogers ) Lees verder
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.

Onderwerp: Betrouwbaarheid digitale navigatie

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 12:18 #1611671

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15577
Baasklusje schreef :
Veel ZFers zullen geen enkele ervaring hebben met navigatie zonder GPS.
Zo voor 1985, zeg maar.

Ik wel. Papierkaart, log en kompas. Geen GPS, geen Decca, niets.
Stroom kavelen in de kaart, elk uur.
Gegist bestek bijwerken, elk uur.
In de kaart tekenen, elk uur.
Geen idee of je al in de Shipping Lane zit, en welke van de twee.
Geen AIS natuurlijk.
Zoeken naar een vuurtoren op de wal terwijl het boven die wal flitst van het onweer.

En dan tenslotte zo'n 5 mijl verkeerd uitkomen na een tochtje van 100 mijl.
Op zoek naar een boei om te kijken waar je nu weer terecht bent gekomen.

Het was afschuwelijk, dat soort navigeren.

Ach zo erg was het toch niet. Je moest toch een behoorlijk rund zijn als je bij een oversteekje naar Engeland vice versa het land miste. Als je het extra slim deed zorgde je er voor dat je wist of je afwijking naar het zuiden of het noorden was en naar welke kant je dus moest gaan als je land bereikte om het gat te vinden waar je in moest.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 12:26 #1611674

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15577
Nachtvlinder schreef :
Ondanks 3 pagina's meningen van een aantal trouwe reageerders hebben slechts 34 personen gestemd. Kan ik daaruit concluderen dat "betrouwbaarheid" voor de meeste meelezende ZF'fers geen issue is; het werkt blijkbaar gewoon en dit onderwerp is totaal oninteressant verder voor al die mensen die níet gereageerd hebben?

Wat mij betreft. Ik heb niet "gestemd" omdat er volgens mij een behoorlijke bias in de vraag zit. Betrouwbaar wordt behoorlijk eenzijdig gedefineerd als MTBF. Maar betrouwbaar is op zijn minst een vier dimensionale waarde tussen MTBF, precisie, snelheid en kunde van de gebruiker.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 12:39 #1611679

Maak je de vraag dan niet breder dan TS bedoelt? Hij heeft het over "technisch genoeg zijn om op te lossen". Ik lees dit als dat de vraagstelling betrekking heeft over de bedrijfszekerheid van de techniek, niet over hoe de gebruiker zijn/haar systeem gebruikt. Ik heb zelf geantwoord alsof dit een "MTBF" vraag is...

rooiedirk schreef :
Eigen ervaring is dat er iets fout gaat met minder dan 1000NM op de teller, maar ben zelf gelukkig technisch genoeg om dit op te lossen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 12:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 12:40 #1611680

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
Noballast schreef :
Het is maar comfort hè. Als het kritisch zou kunnen zijn ben je verkeerd bezig.

Natuurlijk.

Maar ook dan geldt: teveel comfort leidt tot constipatie en verveling.

Dan wordt het tijd om je ambities bij te stellen.

Hahaha.. Moet je net tegen mij zeggen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 12:53 #1611682

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Eclips schreef :
Wat de invulling betreft zal ik je een voorbeeld geven: ik maak er op het Wad een sport van om de meest afgelegen plekjes op te zoeken. Ieder geultje intrigeert me, zeker voor het vinden van iets als een overnachtingsplek. Om mij heen zie ik alleen water, op mijn scherm krijg ik ook een indruk van hoe de bodem er ongeveer uit ziet.

Dat gaat me normaal kaartmateriaal maar in beperkte mate. Alleen de diepere geulen, die bij LW niet volledig droogvallen staat en herkenbaar op. Op de RWS kaarten staan zoveel diepte-meetpunten, dat soms, door daarnaar te kijken een ondieper geultje kan herkennen en verder zijn er nog de plaatjes van Nautin c.q. It Paradyske (luchtfoto's, c.q. bathymetrie) waarop ook wel wat te zien is en die al underlay op kaart kan gebruiken.
Maar als het geultje in kwestie een scherpe bocht maakt kan ik vastzitten voor ik dat wil. En dus gebruik ik alle input om mijn weg te vinden. Om me heen kijken, het water lezen, de data checken, anticiperen, bijsturen, heerlijk. Eigenlijk wil ik de boot ook wel bij kunnen sturen terwijl ik zelf bij de preekstoel sta of op het voordek zit. Het is mijn hobby, hè? Anderen varen wedstrijden.

Nou, van dat laatste gaat niks af, natuurlijk. Het zal je hobby (netwerken) maar zijn, denk ik dan maar.
Maar dat soort geultjes varen doe je in de praktijk toch voor een groot deel op de tast en meer dan een gevoelige dieptemeter heb je niet nodig.
Ik weet dat omdat dat geultjesvaren ook een liefhebberij van mij is. Maar geke genoeg heb ik nog nooit gedacht: had ik nou maar een netwerk waarop ik alle aan boord gegenereerde data kan zien. M'n eigen hand aan de helmstok en de dieptemeter (zit dicht bij de helmstok) is alles wat ik nodig heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:03 #1611685

Wadloper schreef :
M'n eigen hand aan de helmstok en de dieptemeter (zit dicht bij de helmstok) is alles wat ik nodig heb

Prima toch!?
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:08 #1611687

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15577
Nachtvlinder schreef :
Maak je de vraag dan niet breder dan TS bedoelt? Hij heeft het over "technisch genoeg zijn om op te lossen". Ik lees dit als dat de vraagstelling betrekking heeft over de bedrijfszekerheid van de techniek, niet over hoe de gebruiker zijn/haar systeem gebruikt. Ik heb zelf geantwoord alsof dit een "MTBF" vraag is...

rooiedirk schreef :
Eigen ervaring is dat er iets fout gaat met minder dan 1000NM op de teller, maar ben zelf gelukkig technisch genoeg om dit op te lossen.

Ok. Ik vaar nu 19 jaar met een plotter of iets vergelijkbaar, zoals een boordcomputer aan boord.
Gemiddeld minstens 3000 mijl per jaar. Tot nu toe geen fout IN DE HARDWARE die merkbaar de navigatie verstoorde. Twee maal meegemaakt dat er een schrijffout in een log bestand zich voordeed. Dat blijkt dan achteraf. Zeer waarschijnlijk door hardware fout omdat de temperatuur te hoog was.

Welk vakje moet ik dan aanvinken ?

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:12 #1611689

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8882
Bovenste
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:14 #1611691

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Baasklusje schreef :
Veel ZFers zullen geen enkele ervaring hebben met navigatie zonder GPS.
Zo voor 1985, zeg maar.

In 1985 was de Philips AP-navigator (Decca) nog top of the bill. De eerste GPS-en voor amateur-gebruik kwamen pas in 1989 (Magella
Ik wel. Papierkaart, log en kompas. Geen GPS, geen Decca, niets.
Stroom kavelen in de kaart, elk uur.
Gegist bestek bijwerken, elk uur.
In de kaart tekenen, elk uur.
Geen idee of je al in de Shipping Lane zit, en welke van de twee.

Nou.. Als je inderdaad uiteindelijk maar 5 mijl mis bleek te zitten zoals je hieronder schrijft, dan moet je wel degelijk een idee hebben gehad of de Shipping Lane in de buurt was. Die shipping Lane is sowieso de nodige mijlen breed.
Het was afschuwelijk, dat soort navigeren.

Ben je er daarom mee gestopt?
Want volgens mij vaar je tegenwoordig niet meer dan een paar trimclinics, een paar wedstrijden op het IJsselmeer en zo af en toe een tochtje naar Texel..
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:18 #1611694

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Zeilprutser schreef :
De communicatie tussen ons en Stentec is ook niet op het helpdesk niveau, er is nog niets klaar.

Vanzelf. Professionals onder elkaar, hè..
Ze willen o.a. ook de IMU data gebruiken om verstoring van GPS en/of Kompas te detecteren en stelden me ook vragen over INS systemen (Inertial Navigation Systems) het woord gegist bestek is niet gevallen maar daar ben je dan eigenlijk ook beland.

Het zou aardig zijn als je dat dan even zou uitleggen. Want de link die presenteerde verklaart voor mij nog niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:24 #1611696

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Ilex schreef :
Baasklusje schreef :
Veel ZFers zullen geen enkele ervaring hebben met navigatie zonder GPS.

Het was afschuwelijk, dat soort navigeren.

Ik lees dat alsof het ironisch bedoeld is, maar weet ik veel: heb nooit zo genavigeerd.

Was er dan geen euforisch momentje als alle puzzelstukjes op de juiste plaats vielen?
En je had tenminste iets te doen B)

Baasklusje zit gewoon te dramatiseren.
Ik heb ook nog op die manier genavigeerd, maar als je na een oversteek van 100 mijl slechts 5 mijl van de plek zit, waar je je gegist bestek beweert dat je bent, dan ben je aardig spekkoper.
En stroomkavelen wordt pas ècht ingewikkeld als er tegelijkertijd ook slagen werden gemaakt. Voor een rit die hoofdzakelijk uit één koers bestaat, valt het allemaal nog wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:27 #1611699

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
3Noreen schreef :
Ach zo erg was het toch niet. Je moest toch een behoorlijk rund zijn als je bij een oversteekje naar Engeland vice versa het land miste.

Hans Vandersmissen vond naar Engeland zeilen ook makkelijk zat. Als je na enige tijd een Eskimo in een kajak tegenkwam, dan had je wel èrg noordelijk aangehouden. Gebeurde dat niet, dan moest je het uiteindelijk altijd tegenkomen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:28 #1611700

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6841
Nachtvlinder schreef :
Ondanks 3 pagina's meningen van een aantal trouwe reageerders hebben slechts 34 personen gestemd. Kan ik daaruit concluderen dat "betrouwbaarheid" voor de meeste meelezende ZF'fers geen issue is; het werkt blijkbaar gewoon en dit onderwerp is totaal oninteressant verder voor al die mensen die níet gereageerd hebben?

Ik heb niet gestemd omdat er voor mij geen passend antwoord bij stond.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:30 #1611701

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
M'n eigen hand aan de helmstok en de dieptemeter (zit dicht bij de helmstok) is alles wat ik nodig heb

Prima toch!?

Ja. Maar ik beschik niet over boven-menselijke gaven, of zo.
Het is, in de gegeven omstandigheden (je hebt wel èrg veel geknipt), eigenlijk voor iedereen voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:31 #1611702

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6841
Wadloper schreef :
...en verder zijn er nog de plaatjes van Nautin c.q. It Paradyske (luchtfoto's, c.q. bathymetrie) waarop ook wel wat te zien is en die al underlay op kaart kan gebruiken...
Die gebruik ik tijdens dat soort exercities.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:37 #1611707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28229
Eclips schreef :
Wadloper schreef :
...en verder zijn er nog de plaatjes van Nautin c.q. It Paradyske (luchtfoto's, c.q. bathymetrie) waarop ook wel wat te zien is en die al underlay op kaart kan gebruiken...
Die gebruik ik tijdens dat soort exercities.

Heb ik ook wel eens gedaan, al is dat wel een paar jaar geleden. Het geeft wat inzicht, maar het is ook niet het middel dat aan alle onzekerheden een eind maakt.

De basisregels voor pielen in geultje blijven:
- begin er zo vroeg mogelijk in het opkomende tij mee; je ziet dan vaak de rand van de geul nog.
- stop er voor HW mee.
- doe het niet rond HW springtij.

Binnen deze regels kun je langzaam varend lekker op de tast prutsen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:45 #1611710

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
Noballast schreef :
Yep schreef :
Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel van de papieren reaguurders bereid zijn om € 2.000 in kaarten te steken voor een retourtje Noordkaap....

Daar heb je geen kaart voor nodig. Tussen de eilandjes/rotsen blijven en noord aanhouden ;)

Dan weet je zeker dat je in no time een rots raakt.
Met kaarten hier navigeren is al een hele klus.
Je zal wel snel herkennen waar je bent maar de ondieptes vermijden is geen doen.
Lang leve 'Autoroute' en Navionics.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:46 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:46 #1611711

Baasklusje schreef :
Veel ZFers zullen geen enkele ervaring hebben met navigatie zonder GPS.
Zo voor 1985, zeg maar.

Ik wel. Papierkaart, log en kompas. Geen GPS, geen Decca, niets.
Stroom kavelen in de kaart, elk uur.
Gegist bestek bijwerken, elk uur.
In de kaart tekenen, elk uur.
Geen idee of je al in de Shipping Lane zit, en welke van de twee.
Geen AIS natuurlijk.
Zoeken naar een vuurtoren op de wal terwijl het boven die wal flitst van het onweer.

En dan tenslotte zo'n 5 mijl verkeerd uitkomen na een tochtje van 100 mijl.
Op zoek naar een boei om te kijken waar je nu weer terecht bent gekomen.

Het was afschuwelijk, dat soort navigeren.

ik ook.
en hoe leuk was/is dat?
varen op gegist bestek en als je dan een boei tegen kwam, of de golven , diepte veranderde en je zat boven een bankje of naast een platform. dan maakte je je positie beter.

maar belangrijker je vroeg je af waarom je volgens je gis niet naast die boei, platform of boven het bankje zou moeten liggen (als dat niet zo was).
log niet goed gecalibreerd? , stroming anders dan verwacht? , eerder gekenterd?, tijd vd Reeds niet verrekend naar boord tijd?, stuurman die bij elk vlaagje oploeft enz ? kan van alles zijn

kortom je was/ bent veel meer betrokken en meer voldoening bij een veilige aankomst.

en bij een wat lastiger zichtbare aanloop navigeerde je nooit direkt naar je bestemming.
kans was dan groot dat je daar niet voorlag als je land zag, dus inderdaad noord of zuid vd bestemming. meestal afhankelijk van de verwachte stroming. daarna kust volgen

bij zeilscholen, althans die ik ken, wordt er nog steeds zo getraind, hoewel ze steeds meer digitaal toevoegen. binnenkort zelfs , digital first. en dat is ook een goede ontwikkeling
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 17:30 door bobdejager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 13:50 #1611713

Voor mij is het geen issue dus heb ik ook niet gestemd. Doet-ie-t-niet dan herstel ik het. Helpt dat niet dan zijn er alternatieven, vroeger de kaart en/of pilot, onmisbaar in de vroege digitale navigatie, tegenwoordig -maar nog niet meegemaakt- de tablet/telefoon. Foute fix ? zie mijn eerder geposte foto. Ook niet echt een probleem.
100% afhankelijk moeten zijn van digitale navigatie lijkt mij trouwens ook geen goed idee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 15:04 #1611726

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6904
Één ding is me wel duidelijk, ik ga niet in de hardware handel. GPS is nu pak'm beet 40 jaar in gebruik en blijkbaar doet bij iedereen z'n eerste aankoop het nog steeds zoals in de folder stond.
Denk dat ik gewoon pech heb dat ik al m'n 3e bijna versleten heb. :)
Schermen die niet aftelezen zijn in zonlicht of door warmte kompleet uitvallen?
Een tablet/laptop die het nodig vindt een update te doen, en dan niet meer werkt?
(Wifi)Netwerk dat uitvalt??
Van die dingen, die toch regelmatig voorbij komen op ZF. Of word dat als normaal en niet als onbetrouwbaar?

Nee ik pleit niet voor terug naar papier, maar wel voor een kritische houding t.o.v. dat 'getalletje' op een scherm. En als backup kan je (m.i.) met 3 papieren kaarten volstaan. (Van Brest Tot Elbe) Dan heb je genoeg om een alternatieve haven te kiezen, die gemakkelijk is aan te lopen.
En een keertje oefenen voor het geval dat, kan geen kwaad natuurlijk.

PS Persoonlijk vraag ik mij af of je falende techiek moet oplossen door méér techniek (alles 2 of 3 dubbel) of door ook zonder die techniek te kunnen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 15:09 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 15:13 #1611730

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8423
Barre Skik schreef :
Die software doet niet aan gegist bestek. Een plotter of app zal aan blijven geven dat hij geen gps fix heeft en doet dus verder ook niks.

Best interessant trouwens, software die wel gegist bestek zou willen uitrekenen. Zeker in het kader van het risico dat GPS signalen even misleidt worden.
Als ik een handige Harry was, dan zou ik het willen ontwikkelen.

Seaclear doet dat. Maar is inmiddels ook obsolete. OpenCPN heeft wel tools om het te doen, maar niet heel chique.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 15:14 #1611731

Doel je op de Dead Reckoning plugin van OpenCPN, Joop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 16:19 #1611740

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
bobdejager schreef :
wat gebeurt er eigenlijk met je digitale kaarten als het gps signaal wegvalt?

gaat het systeem dan over op een gis positie? mbv koers door water, snelheid en stroomgegevens (indien aanwezig).

ik ga dat binnenkort eens proberen.

Hangt er denk ik ook wel vanaf wat voor een apparaat je gebruikt en hoe dicht je nog 'onder de mensen' bent. Telefoons gebruiken bijvoorbeeld ook zendmasten en wifi signalen om de plaats te bepalen. Als je dus nog dicht in de bewoonde wereld bent kun je gewoon een plaatsbepaling krijgen zonder GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 16:29 #1611741

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6841
Ik snap je punt, Dirk. Ik heb ook al wat apparaten versleten. Vorig jaar nog een in daglicht afleesbare tablet omdat op een ochtend bij het oppakken het scherm op de navigatietafel bleef liggen. Maar toen was ik niet onderweg. En wifi viel wel eens weg, maar dat was een kwestie van turning it off and on again en dan kwam het altijd terug. Voor mij valt dat niet onder "onbetrouwbaar". Alles is relatief.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid digitale navigatie 13 feb 2025 16:31 #1611743

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15577
K-NO schreef :
Hangt er denk ik ook wel vanaf wat voor een apparaat je gebruikt en hoe dicht je nog 'onder de mensen' bent. Telefoons gebruiken bijvoorbeeld ook zendmasten en wifi signalen om de plaats te bepalen. Als je dus nog dicht in de bewoonde wereld bent kun je gewoon een plaatsbepaling krijgen zonder GPS.

Doet me denken aan een verhaal van iemand die zijn GPS testte en heel trots melde dat die zelfs in zijn kelderbox een fix had. Tot iemand anders opmerkte dat als je een GPS nodig had om in je eigen kelderbox te weten waar je was je probleem van een andere aard was.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl