Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 aug 2018 10:11 #974365

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5981
motor staat er nu 16 maanden in met bijna 300 uren op de klok....
2 liter / uur, iets van 60 euro meer dan normale diesel. Bijna 1,60 laatste keer...

Niet schrikbarend maar toch wel geld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 sept 2018 13:21 #974649

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 389
Aad77 schreef :
Dacht dat het nog niet in het lijstje stond, maar Van Ast in Brouwershaven heeft enige tijd terug de dieseltank schoongemaakt en verkoopt nu ook GTL (bij de mastenkraan, aan het water)
Toegevoegd, dank, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 sept 2018 07:19 #974985

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6366
brambo schreef :
Mijn Volvo MD7A met een CAV brandstofpomp heeft nu ook een lekkage. Lijkt een mengsel van wat smeerolie en brandstof.

Motor draait al geruime tijd op uitsluitend GTL.

Moet de pomp nog demonteren en laten onderzoeken bij een gespecialiseerd bedrijf. Een brandstofpomp is geen zaak die men zelf kan uitvoeren.

Wil wel weten wat nu de oorzaak van de lekkage is.

Bram

Inmiddels met veel moeite de brandstofpomp gedemonteerd en weer gemonteerd. Is met de motor op de wal geen probleem. Echter in de diepte onderin de boot is het een bijzonder lastig karwei.

Gespecialiseerd bedrijf heeft de pomp nagekeken en uitvoerig getest. Er bleek een pakking te lekken en er was een lek bij de toerenregeling en daaraan verbonden de koudstart. De laatste heb ik nog nooit gebruikt.

Voor de koudstart afdichting was er geen onderdeel beschikbaar. Deze kan eenvoudig verwijderd worden en vervangen door een afdichtings plug.

Voor de overige pakkingen en afdichting zijn er nog volop onderdelen te krijgen. De mechanische CAV DPA pomp was erg populair, kom je tegen op tractoren, Peugeot motoren, Perkins, etc. Op YouTube is er een uitvoerige video te vinden hoe de pomp kan worden nagekeken.

De pakking bekeken en overlegd met het revisie bedrijf. Er zijn geen aanwijzingen bij het bedrijf dat de pakkingen zijn gaan lekken door GTL.

Motor is van 1980. Volgens het bedrijf verliezen de afdichtingen op den duur hun veerkacht en verharden. Dit heeft meer te maken met de hoge leeftijd.

Ik heb nog een tweede MD7A. Die heeft echter een Bosch injectiepomp en een andere bevestiging.

Motor laat nu weer zijn bekende plof horen en dankzij GTL zonder rook.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 sept 2018 21:42 #975617

Beste Bram,

Je schrijft:
"Voor de koudstart afdichting was er geen onderdeel beschikbaar. Deze kan eenvoudig verwijderd worden en vervangen door een afdichtings plug."

De koudstart gebruik ik niet en lekt bij mij een beetje diesel. Welke afdichtingsplug heb jij gebruikt? En welke onderdelen zijn verwijderd? Bijgaand de pomp met genummerde onderdelen.

Dank alvast!


Laatst bewerkt: 04 sept 2018 21:44 door RickyBalboa. Reden: Plaatje zat er niet bij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 sept 2018 06:56 #975648

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6366
Beste RB,

ik heb de pomp na laten kijken testen bij een gespecialiseerd bedrijf. De koudstart is onderdeel 101.

Daarvoor heeft men kennelijk een stop voor beschikbaar. Juist onderaan op het hefboompje treedt de lekkage op. Dat onderdeel is niet meer beschikbaar. De koudstart heb nog nooit gebruikt, dus die kan eenvoudig gemist worden.

Ook het deel daarboven had een lekkende afdichting (96).

Aangezien het een bijzonder lastig karwein is om in de boot de pomp te demonteren en weer terug te plaatsen. Heb de gehele controle en test laten uitvoeren door een specialistisch bedrijf.

Kan je per PB wel een paar adressen geven. Je kunt plug mogelijk eenvoudig aanbrengen.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2018 15:05 #976264

@Bram Je schrijft: De pakking bekeken en overlegd met het revisie bedrijf. Er zijn geen aanwijzingen bij het bedrijf dat de pakkingen zijn gaan lekken door GTL. Motor is van 1980. Volgens het bedrijf verliezen de afdichtingen op den duur hun veerkacht en verharden. Dit heeft meer te maken met de hoge leeftijd.

Zo heb ik juist van een monteur vernomen dat de "oude diesel" door een additief juist er voor zorgt dat pakkingen soepel blijven, i.g. bij oude motoren. Ik tank zelf ook al jaren GTL en wacht eigenlijk gewoon af of er iets gaat lekken. Dat is nu al 3 jaar niet het geval. Ik heb een MD5A. Geen lekkage, niet van diesel, niet van olie. IK hoop dat het zo blijft, want GTL bevalt mij uitstekend. Motor start direct en loopt erg soepel.

Met bio-diesel is dat wel een punt: daar wordt uitdrukkelijk aangegeven dat oudere diesels onvoldoende smering zullen krijgen bij gebruik, hetgeen kan leiden tot verminderde afdichting van de pakkingen.

Overigens komt uit mijn zelfde bron dat je geen synthetische motorolie moet gebruiken voor oude diesels, maar alleen minerale. Om dezelfde reden.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2018 15:18 #976270

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3132
bertilbeumer schreef :
Overigens komt uit mijn zelfde bron dat je geen synthetische motorolie moet gebruiken voor oude diesels, maar alleen minerale. Om dezelfde reden.

Klopt, werd mij ook aangeraden door een dieselspecialist wb mijn Sabb 8pk
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2018 05:56 #976465

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4287
bertilbeumer schreef :
@Bram Je schrijft: De pakking bekeken en overlegd met het revisie bedrijf. Er zijn geen aanwijzingen bij het bedrijf dat de pakkingen zijn gaan lekken door GTL. Motor is van 1980. Volgens het bedrijf verliezen de afdichtingen op den duur hun veerkacht en verharden. Dit heeft meer te maken met de hoge leeftijd.

Zo heb ik juist van een monteur vernomen dat de "oude diesel" door een additief juist er voor zorgt dat pakkingen soepel blijven, i.g. bij oude motoren. Ik tank zelf ook al jaren GTL en wacht eigenlijk gewoon af of er iets gaat lekken. Dat is nu al 3 jaar niet het geval. Ik heb een MD5A. Geen lekkage, niet van diesel, niet van olie. IK hoop dat het zo blijft, want GTL bevalt mij uitstekend. Motor start direct en loopt erg soepel.

Met bio-diesel is dat wel een punt: daar wordt uitdrukkelijk aangegeven dat oudere diesels onvoldoende smering zullen krijgen bij gebruik, hetgeen kan leiden tot verminderde afdichting van de pakkingen.

Overigens komt uit mijn zelfde bron dat je geen synthetische motorolie moet gebruiken voor oude diesels, maar alleen minerale. Om dezelfde reden.

Een gevalletje schoenmaker houd je bij je leest. Meneer monteur slaat met z'n college de plank flink mis hier.

In minerale diesel zit geen additief dat pakkingen soepel houdt. Een belangrijk deel van minerale diesel bestaat uit aromaten, die veel slechte eigenschappen van diesel veroorzaken. Onder andere het zwellen van rubber in afdichtingen. GTL is aromatenvrij, en laat bij overschakelen vanaf minerale diesel de afdichtingen weer krimpen tot hun originele formaat. Dat kan eventueel tot lekkages leiden, als de gezwollen afdichtingen door de zwelling ingesleten zijn.

Smering van oude diesels : als hij met 'biodiesel' de huidige EN590 standaard diesel bedoelt, daar zit geen zwavel meer in. In geen enkele dieselsoort zit nog zwavel om milieuredenen. De smerende werking van zwavel wordt nu door additieven overgenomen. De specificatie van de smerende werking staat keurig vermeld en gespecificeerd in de normen voor EN590 diesel en GTL (EN15940).

De derde misvatting : synthetische olie geeft geen verminderde smering met als gevolg lekkage. De reden dat synthetische motorolie wordt ontraden voor diesels die altijd met minerale motorolie hebben gedraaid, is het oplossend vermogen voor vuil. Als je in een vervuilde motor plotseling synthetische olie gaat gebruiken, bestaat de mogelijkheid dat vuil wordt losgeweekt en voor verstoppingen zorgt. Of afdichtingen gaan lekken. Maar op zich heeft synthetische olie superieure eigenschappen ten opzichte van minerale olie.(bijvoorbeeld thermisch bereik, binding van water, veroudering)
In nieuwe of gereviseerde motoren van 'ouderwets' ontwerp voldoet (semi)synthetische olie prima als je die vanaf eerste ingebruikname toepast.
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 06:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2018 16:54 #976695

Ja, dus?
Dan klopt het toch dat je geen synthetische olie moet gaan gebruiken in een oude diesel als die eerst met minerale olie draaide?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 16:57 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2018 17:58 #976709

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4287
bertilbeumer schreef :
Ja, dus?
Dan klopt het toch dat je geen synthetische olie moet gaan gebruiken in een oude diesel als die eerst met minerale olie draaide?

Zoals je het hebt opgeschreven ('om dezelfde reden'), werd de suggestie gewekt dat synthetische motorolie oude diesels slechter zou smeren dan minerale motorolie, en dat is onjuist. Je hebt ook oude diesels die nooit op minerale olie gedraaid hebben, zoals in mijn geval. En die draait prima op synthetische olie.
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 18:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2018 06:26 #977037

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4287
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2018 07:17 #977044

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 23200
CeesS schreef :
bertilbeumer schreef :
Ja, dus?
Dan klopt het toch dat je geen synthetische olie moet gaan gebruiken in een oude diesel als die eerst met minerale olie draaide?

Zoals je het hebt opgeschreven ('om dezelfde reden'), werd de suggestie gewekt dat synthetische motorolie oude diesels slechter zou smeren dan minerale motorolie, en dat is onjuist. Je hebt ook oude diesels die nooit op minerale olie gedraaid hebben, zoals in mijn geval. En die draait prima op synthetische olie.

Maar is je eerdere verhaal over synthetische vs. Minerale smeerolie nu compleet?

Al in nl.sport.varen is er een discussie aan gewijd en toen was de aanleiding een stukje in PBO, waarin werd betoogd dat minerale olie beter was, omdat scheepsdiesels relatief laag en en op een vrij constant toerental worden belast en synthetische olie juist was afgestemd op wisselende en veel hogere belasting. Juist bij synthetische olie in een ouderwetse, laagtoerige scheepsdiesel zou een afzetting op de cilinderwanden ontstaan, de zogenaamde 'bore glazing'

Klopt dat laatste verhaal niet?
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 07:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2018 07:20 #977046

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 23200
CeesS schreef :
Het gaat in deze link over auto's. Zie mijn pots hierboven. Geldt voor scheepsmotoren onverkort hetzelfde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2018 07:37 #977052

Goede morgen allemaal

Van af deze week zijn ze ook gestart in de batavia haven te lelystad met gtl. mijn ervaring is zeer positief schoner en minder stank olie word minder snel zwart prijs,was 1.50 de liter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2018 08:04 #977065

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4287
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
bertilbeumer schreef :
Ja, dus?
Dan klopt het toch dat je geen synthetische olie moet gaan gebruiken in een oude diesel als die eerst met minerale olie draaide?

Zoals je het hebt opgeschreven ('om dezelfde reden'), werd de suggestie gewekt dat synthetische motorolie oude diesels slechter zou smeren dan minerale motorolie, en dat is onjuist. Je hebt ook oude diesels die nooit op minerale olie gedraaid hebben, zoals in mijn geval. En die draait prima op synthetische olie.

Maar is je eerdere verhaal over synthetische vs. Minerale smeerolie nu compleet?

Al in nl.sport.varen is er een discussie aan gewijd en toen was de aanleiding een stukje in PBO, waarin werd betoogd dat minerale olie beter was, omdat scheepsdiesels relatief laag en en op een vrij constant toerental worden belast en synthetische olie juist was afgestemd op wisselende en veel hogere belasting. Juist bij synthetische olie in een ouderwetse, laagtoerige scheepsdiesel zou een afzetting op de cilinderwanden ontstaan, de zogenaamde 'bore glazing'

Klopt dat laatste verhaal niet?

Nee dat verhaal klopt niet. Maar ik geloof niet dat we dit GTL draadje moeten vervuilen met een smeeroliediscussie. Lees eerst eens de oude discussie uit 2011

zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#219311

coxeng.co.uk/engine/bore-glazi...g-in-diesel-engines/

en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_problems

blog.boattrader.com/2012/02/ma...or-conventional.html
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 10:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:32 #1012544

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Is het nu nog steeds nergens te koop in de regio Leiden?

Heb het nodig voor mijn heftruck en mijn zibro kachel, voorraad is op. Maar nu moet ik dus weer ver weg voor wat schone brandstof...weet je hoeveel diesel ik daar weer voor moet oprijden??? Goed voor het milieu, maar niet heus.

Klimaatakkoord zus, klimaatakkoord zo, gezeik hier gezeik daar. Maar zorgen dat GTL nu voor iedereen makkelijk beschikbaar komt, ho maar. De motoren worden er zoveel schoner van, maar het is net alsof het in plaats van gestimuleerd wordt, het tegengehouden wordt (zo moeilijk mogelijk) dat we schonere brandstof gaan gebruiken. Wat is dit toch??????????!!

GTL zou nu standaard bij bijna ieder tankstation beschikbaar moeten zijn... dat is het begin van vergroening.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 18:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:35 #1012546

Gtl is niet groener...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:37 #1012547

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3132
It Paradyske schreef :
Gtl is niet groener...

de uitstoot wel
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:39 #1012549

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
O nee? Toen mijn heftruck nog op gewone diesel reed, moesten alle deuren open voor 5 minuten werk en stonk ik alsnog de tent uit, m'n kleding rook naar dieseluitstoot, alles...

En nu heb ik daar bijna geen last meer van..
Toch wel opmerkelijk. Volgens mij is een brandstof dan toch schoner?

Ook stook ik de zibro kachel er perfect mee, je ruikt helemaal niets...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 18:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:43 #1012551

It Paradyske schreef :
Gtl is niet groener...

Weet je het zeker?
Iets met minder C erin levert minder CO2 bij verbranding.
Nu weet ik niet wat precies de formule van GTL is vergeleken met diesel, maar het ligt in de verwachting dat het kortere ketens C zijn, toch? Ad, help ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:51 #1012556

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6366
Fly-Tour schreef :
O nee? Toen mijn heftruck nog op gewone diesel reed, moesten alle deuren open voor 5 minuten werk en stonk ik alsnog de tent uit, m'n kleding rook naar dieseluitstoot, alles...

En nu heb ik daar bijna geen last meer van..
Toch wel opmerkelijk. Volgens mij is een brandstof dan toch schoner?

Ook stook ik de zibro kachel er perfect mee, je ruikt helemaal niets...

Even zoeken op internet. In Warmond is er GTL pomp langs de waterkant volgens de beschrijving.

In feite gebruik je omgezet aardgas. Niet uit Groningen maar uit Quatar. BTL is natuurlijk nog groener.

Rij er nu meer dan een jaar op met mijn dieselauto. Er komt geen enkele rook uit de uitlaat en roetmeting bij APK is perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 18:57 #1012563

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Langs de waterkant zijn ze wel duur... $$$$$$€€€ :evil:
Bij de wegpomp verschilt het niet bijzonder veel. Echter moet ik daarvoor naar den haag. Die pomp is nu overgenomen door BP en volgens mij verkopen ze het niet meer nu, ik stond er gisteren en de nachtservice werkte niet. Ook staat ie niet meer vermeld op de gtl site.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 19:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 19:25 #1012577

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21663
lodewijk stegman schreef :
Maar is je eerdere verhaal over synthetische vs. Minerale smeerolie nu compleet?

Al in nl.sport.varen is er een discussie aan gewijd en toen was de aanleiding een stukje in PBO, waarin werd betoogd dat minerale olie beter was, omdat scheepsdiesels relatief laag en en op een vrij constant toerental worden belast en synthetische olie juist was afgestemd op wisselende en veel hogere belasting. Juist bij synthetische olie in een ouderwetse, laagtoerige scheepsdiesel zou een afzetting op de cilinderwanden ontstaan, de zogenaamde 'bore glazing'

Klopt dat laatste verhaal niet?

Dag Hans,

Als 1 van de laatste "echte vrienden" van nl.sport.varen bewaar je natuurlijk alles voor het nageslacht als collectief geheugen. Daarom heb ik het HTML bestand van weleer (bestaat niet meer)op PDF gezet. ;)

Bijlage:

Bestandsnaam: Bore-Glazi...ines.pdf
Bestandsgrootte:94 KB
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 19:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 19:30 #1012581

Fly-Tour schreef :
O nee? Toen mijn heftruck nog op gewone diesel reed, moesten alle deuren open voor 5 minuten werk en stonk ik alsnog de tent uit, m'n kleding rook naar dieseluitstoot, alles...

En nu heb ik daar bijna geen last meer van..
Toch wel opmerkelijk. Volgens mij is een brandstof dan toch schoner?

Ook stook ik de zibro kachel er perfect mee, je ruikt helemaal niets...

Niet groener.
Hooguit minder zwart.

Er wordt aardig wat energie verstookt om van aardgas paraffine te maken, en daarvan weer diesel/gtl.

Maar het motortje loopt er wel mooier op.
En minder zwart.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 jan 2019 20:12 #1012602

Minder roet en ook minder polycyclische aromaten dus beter voor de longen en het milieu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.718 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl