Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 06:33 #1360391

freek1970 schreef :
ouwe diesels moet je eigenlijk niet uit elkaar halen ook al roken ze iets. Ze gaan daarna namelijk vrijwel altijd stuk. Tenzij je echt alles reviseert maar zelfs dan gaat het vaak mis

Waarom is dat zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 10:25 #1360482

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Waarom is dat zo?

Ja weet ik niet exact maar ik zie het zo vaak gebeuren dat zo'n oude tor het na zo'n demontage of cilinderkop revisie het begeeft dat ik afraad m zo ver te openen, uiteraard wel gewoon onderhoud doen en defecte verstuivers of defecte brandstofpomp desnoods nog een keer, vervangen. Ik denk dat er verschillende redenen zijn er word mogelijk een foutje in de montage gemaakt of iets moet toch weer opnieuw op elkaar inlopen. Hier bijv. die "plok" die Thijs noemt bij hogere toerentallen. Ik hoop voor hem dat het mee valt maar het blijkt lastig ze wat op te frissen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 15:06 #1360579

  • Moto1
  • Moto1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Erg fijn draadje dit. Ik heb in mijn boot ook een Yanmar 1GM10 (bjr 1992) liggen waarvan ik (als leek) het reguliere onderhoud tot nu toe redelijk succesvol zelf heb gedaan (vervangen impeller, olie, filters, V-snaar enz). De laatste tijd ben bezig geweest met voor mij wat serieuzer werk zoals inspectie mixing elbow, vervangen brandstofleidingen, keerringen waterpomp, schoonmaken thermosstaat en alle als gevolg hiervan bijkomende onvoorziene werkzaamheden...Al met al leer ik de motor steeds beter kennen waarbij info zoals gedeeld op dit forum erg nuttig is.

Dit weekend viel mij op dat er water lekte, druppelend onder de motor. Na wat speurwerk blijkt het te gaan om de verbinding waarop de slang komend vanaf de impeller is aangesloten. Ik kan hier weinig over vinden en vermoed dat dit onderdeel het blok wordt ingedraaid (sporen van teflon(?) tape doet dit vermoeden). Mijn vraag is dan ook of dit onderdeel inderdaad direct in het blok wordt gedraaid? En welk materiaal gebruikt kan worden om lekkage te voorkomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 16:01 #1360604

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
Laten we dan maar hopen dat ik geen pech heb, een bbm voel ik niets voor.

Voor hoop koop je niets, maar zo'n oerdegelijke Yanmar krijg je zeker weer aan de praat. Kwestie van systematisch mogelijke problemen nalopen, oplossen of afvinken !

edit : dieselklop zie hier www.dedieseldokter.nl/c-4226627/dieselklop/

Zou in deze nieuw gemonteerde toestand de compressie nog eens meten.

Ja dat is misschien nog wel een optie, omdat te kunnen doen moet toch de verstuiver uit elkaar.
Het verhaal over de klop kan dus goed de verstuiver zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 16:34 #1360613

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4451
Moto1 schreef :
Dit weekend viel mij op dat er water lekte, druppelend onder de motor. Na wat speurwerk blijkt het te gaan om de verbinding waarop de slang komend vanaf de impeller is aangesloten. Ik kan hier weinig over vinden en vermoed dat dit onderdeel het blok wordt ingedraaid (sporen van teflon(?) tape doet dit vermoeden). Mijn vraag is dan ook of dit onderdeel inderdaad direct in het blok wordt gedraaid? En welk materiaal gebruikt kan worden om lekkage te voorkomen?

Het onderdeel dat je bedoelt, gaat rechtstreeks het blok in, met een aftakking naar boven, het thermostaathuis. Als de toestand van dat T-stuk nog in orde is, kun je het opnieuw met loctite thread sealant (bv. 542) of teflon tape monteren.
Zie bijgaande afbeeldingen, het betreffende onderdeel is met nr 19 aangegeven.







Laatst bewerkt: 17 jan 2022 17:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 16:49 #1360619

Voor het monteren van het T stuk zou ik geen teflon tape gebruiken maar loctite 55 of een vloeibare dichting. Tape is niet zo geschikt voor trillende en rammelende dingen zoals motoren, loctite 55 is dan steviger zeker nadat het nat word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 17:13 #1360628

  • Moto1
  • Moto1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Zeer nuttige info en tips, dank! Hier kan ik verder mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 19:32 #1360661

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Thijsnoord schreef
dat is misschien nog wel een optie, omdat te kunnen doen moet toch de verstuiver uit elkaar.
Het verhaal over de klop kan dus goed de verstuiver zijn.

Nou dan eerst morgenavond als de PostNL geweest is de verstuiver er maar in!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 jan 2022 19:53 #1360666

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wel ff het huis en onderdelen goed reinigen anders heef het plaatsen van een nieuwe nozzel geen zin.

Als bij het monteren van de nieuwe verstuiver de onderdelen niet goed zijn gereinigd zal een nieuwe verstuiver meteen schade kunnen oplopen bij de zitting van de naald

Zie ook ff mijn site

www.dedieseldokter.nl/c-4226604/revisie-verstuiver/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 jan 2022 07:57 #1360741

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4451
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 11:09 #1362110

Inmiddels is de nieuwe Nozle geplaatst, de rest van de verstuiver heeft een poos in de ultrasoonreiniger gelegen.
Na montage het systeem weer ontlucht en de uitlaat en koelslang aangesloten en natuurlijk de accu.
Het leek er heel even op alsof hij bij de eerste poging gelijk aan zou slaan maar er was een tweede poging nodig om hem stationair te laten draaien.


Stationair toerental.



En volgas

Volgas is natuurlijk volledig onbelast het is de volledig kale motor zelfs zonder alternator.

Ik denk dat de missie geslaagd is, het starten gaat nu vlot en ik kon geen grijze of blauwe rook meer zien nadat de motor enige tijd gedraaid had en ik hem volgas liet draaien.
Dit heb ik enkele keren geprobeerd en het lijkt opgelost.
De praktijk zal het verder moeten uitwijzen. Ik wil de motor verder niet langere tijd op de bok zonder belasting laten draaien.
Helaas ben ik vergeten nog een keer de compressie te meten maar gezien hoe hij nu start en loopt heb ik daar vertrouwen in.
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 11:10 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 11:23 #1362115

Dat geeft je idd veel vertrouwen. Van harte gefeliciteerd!
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 11:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 12:33 #1362136

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4451
De aanhouder wint ! Gefeliciteerd met het resultaat van een al met al flinke ingreep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 15:15 #1362179

Bedankt, ik heb er weer een hoop van geleerd.
Vooral dat je je niet moet laten afschrikken door allerlei verhalen maar gewoon moet beginnen en vragen moet stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 15:16 #1362181

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3082
Vlot starten = goede compressie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 17:23 #1362225

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Klinkt heel goed zo, lekker inbouwen en genieten!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 18:12 #1362241

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fijn dat het gelukt is met het groot onderhoud

Goed gedaan hoor :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 18:13 #1362242

Inbouwen hoop ik aankomende week of weekend te doen.
Wat ik vooral erg prettig vind is dat ik nu wat meer vertrouwd ben met de motor en ook de membranen van de saildrive heb kunnen controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 18:15 #1362244

Fer schreef :
Fijn dat het gelukt is met het groot onderhoud

Goed gedaan hoor :)

Daar heb jij net zoals Cees en Madoc en nog een aantal anderen een aandeel in dus allemaal nogmaals dank voor het meedenken en de adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 18:24 #1362245

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gefeliciteerd! Mooi dat die verstuiver de Plok veroorzaakte, de rook kon ik er wel aan toedichten. Top dit. Kun je lekker de Etap afbouwen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 jan 2022 19:21 #1362269

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Ah gefeliciteerd man, dat heb je toch mooi weer geflikt, en dadelijk is het werk vergeten en geniet je van de motor en het gebruik ervan.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 feb 2022 13:07 #1368063

  • Moto1
  • Moto1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Hier nog geen witte rook na het zelf gedane onderhoud. Overigens in letterlijke zin wel… bij de startpogingen komt er rook uit de luchtinlaat. Ik heb al gelezen dat dit mogelijk met de afstelling van de kleppen te maken kan hebben of scheur in blok enz. Maar zou de verstuiver hier ook de oorzaak van kunnen zijn? Bij het vervangen van de retourleiding heb ik deze gedemonteerd en weer teruggeplaatst met als gevolg een slecht startende motor. Voordat ik een monteur inschakel wil ik eerst kijken of ik het zelf kan oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 feb 2022 14:13 #1368075

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
mooi dat ie het weer doet, was een leerzaam draadje en geeft vertrouwen dat als mijn motor te ver versleten raakt ik veel zelf kan aanpakken.

ondertussen het waterschoepje vervangen voor een nieuwe, de oude zat er ruim 5 jaar in en zag er eigelik als nieuw uit, kon niet zien dat ie was gebruikt of versleten, maar toch een nieuw exemplaar erin gezet.
volgende week maar een uittesten of alles lekvrij is en dan de laaste klusje de anode vervangen.
dan moet mijn motortje er weer een tijdje tegen kunnen.


,ik eenThijsnoort schreef :
Inmiddels is de nieuwe Nozle geplaatst, de rest van de verstuiver heeft een poos in de ultrasoonreiniger gelegen.
Na montage het systeem weer ontlucht en de uitlaat en koelslang aangesloten en natuurlijk de accu.
Het leek er heel even op alsof hij bij de eerste poging gelijk aan zou slaan maar er was een tweede poging nodig om hem stationair te laten draaien.


Stationair toerental.



En volgas

Volgas is natuurlijk volledig onbelast het is de volledig kale motor zelfs zonder alternator.

Ik denk dat de missie geslaagd is, het starten gaat nu vlot en ik kon geen grijze of blauwe rook meer zien nadat de motor enige tijd gedraaid had en ik hem volgas liet draaien.
Dit heb ik enkele keren geprobeerd en het lijkt opgelost.
De praktijk zal het verder moeten uitwijzen. Ik wil de motor verder niet langere tijd op de bok zonder belasting laten draaien.
Helaas ben ik vergeten nog een keer de compressie te meten maar gezien hoe hij nu start en loopt heb ik daar vertrouwen in.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 14:39 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 feb 2022 18:39 #1368134

Moto1 schreef :
Hier nog geen witte rook na het zelf gedane onderhoud. Overigens in letterlijke zin wel… bij de startpogingen komt er rook uit de luchtinlaat. Ik heb al gelezen dat dit mogelijk met de afstelling van de kleppen te maken kan hebben of scheur in blok enz. Maar zou de verstuiver hier ook de oorzaak van kunnen zijn? Bij het vervangen van de retourleiding heb ik deze gedemonteerd en weer teruggeplaatst met als gevolg een slecht startende motor. Voordat ik een monteur inschakel wil ik eerst kijken of ik het zelf kan oplossen.

Ik zou inderdaad de verstuiver even nazien. Toen de mijne niet goed was kwam er ook rook via de inlaat naar buiten en wou hij zelfs achteruit slaan alsof hij een arbeidsslag maakte.
Rook via de inlaatklep naar buiten kan alleen als de klep open zou blijven staan maar dan zou je ook geen compressie hebben.
Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 feb 2022 12:22 #1368334

  • Moto1
  • Moto1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bij het vervangen van de brandstofleidingen brak de bout op de verstuiver van de retour. Ik heb toen de verstuiver gedemonteerd (bekeken maar niet schoongemaakt oid) en weer terug geplaatst. Bij het ontluchten bleek de ontluchtingsbout op het filterhuis dol te zijn en te lekken. In de hoop/verwachting dat dat de oorzaak zou zijn heb ik gisteren een nieuw filterhuis gemonteerd, maar dat loste het startprobleem niet op. Wel viel toen de rook uit de luchtinlaat op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl