Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 feb 2022 18:38 #1368483

Nou niet gelijk dingen waardoor er echt iets veranderd zou zijn. Ik zou toch de verstuiver laten nazien en als je hem er dan toch uit hebt controleer dan even of je brandplaatje en ringen er nog allemaal zijn en nog heel. Anders gelijk even een nieuw setje mee bestellen als je je verstuiver laat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 feb 2022 11:37 #1368896

Ik heb zelf nog een vraagje aan de techneuten hier; het uitlaatsysteem op onze etap heb ik schematisch getekend.
De vraag is wat de meerwaarde van de laatste bocht in de slang?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 feb 2022 15:27 #1368958

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Ik heb zelf nog een vraagje aan de techneuten hier; het uitlaatsysteem op onze etap heb ik schematisch getekend.
De vraag is wat de meerwaarde van de laatste bocht in de slang?

Zie hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...en-zwanenhals#180007

In jouw geval functioneert de hoge bocht als zwanenhals, is een prima oplossing.

Laatst bewerkt: 15 feb 2022 16:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 feb 2022 16:45 #1369000

Hoi Cees,

Ja alleen heb ik een beetje het idee dat het wat dubbel is de uitgaande pijp van de waterlock is ook ruim 50cm hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 feb 2022 17:59 #1369014

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Hoi Cees,

Ja alleen heb ik een beetje het idee dat het wat dubbel is de uitgaande pijp van de waterlock is ook ruim 50cm hoog.

Ja dat zie ik, daar heb je gelijk in. Dan kun je de extra bocht achterin wel achterwege laten, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 feb 2022 19:44 #1369059

Mooi. Dat maakt het leven een heel stuk eenvoudiger die stugge slang zo de bocht om klieren was een heel gedoe geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 feb 2022 22:34 #1371495

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Anode vervangen, was wel nodig zeg maar, vervangen viel erg mee.
De hele motor is nu in onderhoud geweest, was voor de eerste keer en volgende keer doe ik het zeker 5x zo snel.

begin hem aardig te kennen




Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 feb 2022 22:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 feb 2022 19:43 #1371899

Wat is dat voor een bruin snot wat er aan zit Peter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 feb 2022 22:14 #1371915

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
roestkleur met water, was er zo af te vegen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 mrt 2022 17:07 #1375068

  • Moto1
  • Moto1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Thijsnoort schreef :
Nou niet gelijk dingen waardoor er echt iets veranderd zou zijn. Ik zou toch de verstuiver laten nazien en als je hem er dan toch uit hebt controleer dan even of je brandplaatje en ringen er nog allemaal zijn en nog heel. Anders gelijk even een nieuw setje mee bestellen als je je verstuiver laat doen.

Vanmiddag een nieuwe verstuiver geplaatst inclusief nieuw brandplaatje met succes! De motor startte zo goed als direct en loopt mooi. In plaats van verstuiver na laten kijken een nieuwe aangeschaft voor de zekerheid. Blij dat ik alle klussen (incl collateral damage...) aan de motor kan afvinken en me kan richten op het eerste zeiltochtje van dit jaar.

Ben uiteindelijk wel blij dat ik niet te snel een monteur heb ingeschakeld. Met de tips en adviezen op het forum en het internet als naslagwerk kom je zelf een heel eind heb ik gemerkt. Met name het feit dat ik het motortje op deze manier beter heb leren kennen geeft vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 mrt 2022 17:09 #1375069

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
dat is natuurlijk goud waard ergens.. zeker voor de zelfredzaamheid onderweg op het water waar niet zo maar een monteur voor handen is
Ben uiteindelijk wel blij dat ik niet te snel een monteur heb ingeschakeld. Met de tips en adviezen op het forum en het internet als naslagwerk kom je zelf een heel eind heb ik gemerkt. Met name het feit dat ik het motortje op deze manier beter heb leren kennen geeft vertrouwen.
[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2022 17:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 juli 2022 09:51 #1405645

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Beetje diesellekkage na uren varen.
Dacht eerst het opvoerpompje maar deze was droog.

Het brandstof opvoerpompje ? geeft dat een lichte overdruk op het fijnfilter ? blijkbaar werkt dat hele systeem in 2 fases, voor het brandstofopvoerpomje is het een zuigende werking,waarbij dus ook lucht aan gezogen kan worden, en na het pompje is het een lichte overdruk, waarbij er dus geen kans is op luchtlek maar wel diesel lekkage, klopt mijn beredenering ?.

Dat is voornamelijk voor mij het belangrijkste om te weten , voor storingen onderweg want het lijkt erop dat dit brandstofsysteem best gevoelig is qua monteurswerk....voor de rest loopt het motortje wel, al zal er over een 4-5 jaar wel een revisie aan komen qua vermogen en compressie....met warm weer start en loopt ie prima, met kouder weer start ie ook goed maar moet wat warm lopen voor dat ie in bedrijf gezet kan worden, dan moet de zaak zich even zetten.

Nu meerdere malen 4-7 uur op de motor te hebben gevaren levert ie best wel zijn vermogen, ook wind tegen gaat het prima met 2 ton aan gewicht.

ik ben nu weer aan het checken en de behuizing van het fijnfiler is wat nat, dus de rubber ring die ik he gebruikt en het het bakje kwam zal niet goed afdichten, deze ga ik vervangen.
les 1 neem nieuwe en zeker de juiste ringen, nu was ie niet nieuw en mischien niet juist.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 juli 2022 21:49 #1405817

Dat je redenering klopt had je zelf natuurlijk ook al verzonnen.
En ja alle werk wat je aan een motor doet is kritisch, altijd zorgen dat je de juiste pakkingen gebruikt en nieuwe koperen ringen.
Als je ze op tijd besteld is het ook geen probleem denk ik. Mijn ervaring is dat ik als ik niet iets nieuw heb liggen uit ongeduld het oude hergebruik om verder te kunnen en daarna word het als het functioneerd weer vergeten.
Je brandstofsysteem is zeker kritisch, één lullig klein luchtlekje en je hebt een probleem.
Als je er behoefte aan hebt mag je mijn compressie meter wel lenen. Wel zal je zelf een adapter moeten maken of de behuizing van je injector gebruiken. Je weet dan iig hoe de zuigerveren en of kleppen er aan toe zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 juli 2022 13:34 #1405968

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Dank je voor je aanbod, maar op dit moment niet nodig, en ja ik had al zelf verzonnen of het een logische beredenering was.

Maar dat kritische dwingt mij wel tot monteursnivo , dat scheelt.
begin de motor beter te snappen.

Over ontluchten gesproken, is het normaal dat je soms moet doen ?
verleden week gaf ik gas en toen wilde hij niet harder lopen, hij bleef lopen op en vrij laag toerental en met 3kts naar de box gevaren.
in de box laten laten lopen en een beetje ontlucht en het lijkt wel weer goed te zijn, maar nog geen proefvaart gemaakt, dat is voor het eerst dat ik dat had in zeg 50 motor uren.

Echt probleemloos is de motor nog niet, al blijft ie wel lopen, maar dit seizoen 2x maal wat gehad.
1 x koppeling los op brandstofpompje en nu een beetje lucht ( hoop ik) maar ik heb al best probleemloos afstanden gevaren op de motor en soms 6 uur lang.

ben nog niet klaar met het fenomeen dieselmotor in een boot




Thijsnoort schreef :
Dat je redenering klopt had je zelf natuurlijk ook al verzonnen.
En ja alle werk wat je aan een motor doet is kritisch, altijd zorgen dat je de juiste pakkingen gebruikt en nieuwe koperen ringen.
Als je ze op tijd besteld is het ook geen probleem denk ik. Mijn ervaring is dat ik als ik niet iets nieuw heb liggen uit ongeduld het oude hergebruik om verder te kunnen en daarna word het als het functioneerd weer vergeten.
Je brandstofsysteem is zeker kritisch, één lullig klein luchtlekje en je hebt een probleem.
Als je er behoefte aan hebt mag je mijn compressie meter wel lenen. Wel zal je zelf een adapter moeten maken of de behuizing van je injector gebruiken. Je weet dan iig hoe de zuigerveren en of kleppen er aan toe zijn.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 juli 2022 13:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 juli 2022 14:03 #1405978

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Peter1. Normaal gesproken hoef je de motor niet meer te ontluchten. Je hebt dus ergens nog een luchtlekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 juli 2022 20:17 #1406025

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja snap het .madoc schreef :
Peter1. Normaal gesproken hoef je de motor niet meer te ontluchten. Je hebt dus ergens nog een luchtlekje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 juli 2022 22:38 #1406040

Als er koppelingen lostrillen dan is het te overwegen om en klein beetje blauwe loctite op de schroefdraad te doen. Dit borgt prima maar is ook eenvoudig weer los te draaien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 juli 2022 10:21 #1406106

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ja goed idee, ga het doen.


Thijsnoort schreef :
Als er koppelingen lostrillen dan is het te overwegen om en klein beetje blauwe loctite op de schroefdraad te doen. Dit borgt prima maar is ook eenvoudig weer los te draaien
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 juli 2022 11:16 #1406112

Waarom zouden goed vastgezette koppelingen lostrillen? Fabrikanten schrijven Loctite toch niet voor, voor dit soort koppelingen?

Ik vermoed dat er iets niet goed vastgezet is, verkeerd is gemonteerd (pasvlak vies of beschadigd…) of een scheurtje, slangklem oid niet helemaal lekker zit. Lastig zoeken!
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 11:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 juli 2022 00:09 #1406186

Nachtvlinder schreef :
Waarom zouden goed vastgezette koppelingen lostrillen? Fabrikanten schrijven Loctite toch niet voor, voor dit soort koppelingen?

Ik vermoed dat er iets niet goed vastgezet is, verkeerd is gemonteerd (pasvlak vies of beschadigd…) of een scheurtje, slangklem oid niet helemaal lekker zit. Lastig zoeken!


Je hebt waarschijnlijk gelijk maar voor het zoeken maakt het een stuk eenvoudiger als je koppelingen kunt uitsluiten omdat je er zeker van bent dat ze vast zitten.
Het is natuurlijk van belang dat wartels een snijringen goed zijn en schoon anders helpt loctite je niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 juli 2022 15:10 #1406529

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ik ga zo een vacuum manometerje op het delphi filter zetten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 juli 2022 09:02 #1406685

  • Happinez
  • Happinez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ik heb van Yanmar ringen voor de banjo's met een rubber seal gezien.

Ik vermoed dat deze beter afsluiten en blijven afsluiten dan de traditionele koperen ringen.
Je brandstofslangen kunnen ook poreus zijn.
Ik heb na een jaar problemen slangen, slangklemmen, opvoerpomp en banjo-ringen vervangen. Geen enkel probleem meer met valse lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 juli 2022 18:15 #1406814

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Happinez schreef :
Ik heb van Yanmar ringen voor de banjo's met een rubber seal gezien.

Ik vermoed dat deze beter afsluiten en blijven afsluiten dan de traditionele koperen ringen. (...)

Mijn nieuwe 1GM10 is destijds met uitsluitend koperen ringen als afdichting op de banjokoppelingen geleverd. Daar is niets mis mee, bij hermontage altijd nieuwe (uitgegloeide) koperen ringen gebruiken. Zorg dat de afdichtvlakken brandschoon zijn, en gebruik het juiste aanhaalmoment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 juli 2022 20:12 #1406835

+ 1
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 20:13 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 juli 2022 21:31 #1407173

Ik heb ook alleen nieuwe koperen ringen gebruikt.
Zorgen dat je dichtvlakken netjes schoon en zuiver zijn helpt ook heel veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl