Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 aug 2022 19:02 #1419403

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Yellow Boat schreef :
taan schreef :
canuma schreef :
Maar de thermostaat moet er wel uit.

Waarom wil je toch die thermostaat eruit halen als je het zo ingewikkeld vindt?
Dat hoeft toch niet.
Zorg dat je motor goed warm gedraaid is (voelen aan het geloosde koelwater) en voeg dan de antivries toe.

Leuk maar je motor zal alleen echt zo warm worden dat de thermostaat helemaal open gaat als je volgas geeft en daarbij ook inderdaad de schroef in zijn werk zet.Als de thermostaat überhaupt tenminste ooit helemaal open gaat want dan zou de hoeveelheid koelwater maar net groot genoeg zijn en dat is normaliter zeker niet zo, al helemaal niet als het buitenwater zo koud is als nu. Zonder ook daadwerkelijk de schroef aan te drijven hoeft de motor vrijwel geen vermogen te leveren en wordt dus nooit echt warm. Vandaar ook dat zoiets slecht voor een motor is, al helemaal voor een dieselmotor.
Ad

‘Koelwater aftappen’ ipv thermostaat eruit is dat ook een goede manier om antivries in de motor te krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 aug 2022 23:44 #1419477

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(...)‘Koelwater aftappen’ ipv thermostaat eruit is dat ook een goede manier om antivries in de motor te krijgen?

Als je het koelwater volledig aftapt uit de motor, is er geen kans op kapotvriezen van je motor. In die zin een alternatief voor antivries. Je mist bij volledig aftappen wel de bescherming die de meeste koelvloeistoffen bieden tegen inwendige roestvorming.
Als je bedoelt dat na volledig aftappen, het opnieuw vullen van het koelsysteem met antivries een manier is om te garanderen dat er uitsluitend antivries in de motor zit, heb je gelijk. Je moet er dan wel zeker van zijn dat de aftap volledig is. Of dat mogelijk is zonder de thermostaat te verwijderen, heb ik nooit zelf getest.
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 23:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 31 aug 2022 17:34 #1419680

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Zonder van de hoed en de rand te weten: ik las het als voorkeursoptie in een overigens zeer heldere hand-out van Jur Pels over onderhoud van Yanmar 1GM10.
Of ik dan bescherming tegen inwendige roestvorming mis van antivries?
Of hoe het directe koelsysteem met antivries gevuld kan worden?
Of ik er zeker van kan zijn dat de koelwateraftap volledig zal zijn op deze manier?
Geen idee en daar gaat genoemde hand-out ook verder niet op in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 sept 2022 06:04 #1419777

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
Zonder van de hoed en de rand te weten: ik las het als voorkeursoptie in een overigens zeer heldere hand-out van Jur Pels over onderhoud van Yanmar 1GM10.
Of ik dan bescherming tegen inwendige roestvorming mis van antivries?
Of hoe het directe koelsysteem met antivries gevuld kan worden?
Of ik er zeker van kan zijn dat de koelwateraftap volledig zal zijn op deze manier?
Geen idee en daar gaat genoemde hand-out ook verder niet op in.




Lees de disclaimer eens op de eerste pagina van z'n presentatie. Er staan een paar zaken in die volstrekte onzin zijn, bijvoorbeeld het bij de winterbeurt ontluchten van de verstuiver via de retourleiding. Het openen van het fijnfilter met een waterpomptang? Niet doen. Het volledig vullen van de brandstoftank bij de onderhoudsbeurtin het najaar. Je tankt dan nog zomerdiesel, die bij vorst kan uitvlokken in de tank en voor verstopping van de brandstofsysteem zorgt. De brandstof passeert aan het einde van de winterse stillig periode z'n officiele houdbaarheidsdatum van 6 maanden.
De simpelste methode voor het vullen van antivries of koelvloeistof is via het wierfilter, als de thermostaat verwijderd is. Het is dan niet nodig het koelwater van tevoren af te tappen.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 06:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 07:20 #1420053

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Bijgaand een paar plaatjes (die in 2020 ook al eens voorbijkwamen) met details van de plaats en de (de-)montage van de thermostaat van een direkt gekoelde 1GM10. Het ronde plaatje met het kleine gaatje dient als klep, en komt naar voren bij het oplopen van de koelwatertemperatuur. Het kleine gaatje is bedoeld om enige circulatie toe te laten, en zo opgewarmd koelwater bij de thermostaat te laten komen, en ook als ontluchting.
Als je de thermostaat na verwijdering weer terugplaatst, let er dan op dat het kleine gaatje in de klep aan de bovenzijde zit.
Bij de GM serie werkt de thermostaat in samenwerking met de vormgeving van de behuizing als driewegklep. In koude toestand is de thermostaat ingetrokken, en blokkeert zo de koelwaterstroom door het blok en de cilinderkop (via een T-stuk is de koelwaterstroom ook aangesloten op het blok). Bij het bereiken van de werktemperatuur opent de thermostaat en geeft de doorstroming, en daarmee de koeling van blok en kop vrij.

Laatst bewerkt: 02 sept 2022 07:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 10:15 #1420094

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Hoe weet ik bij de pomp of ik (ergens in oktober) winterdiesel tank om de boot winterklaar te maken? En wat te doen met de zomerdiesel die nog in de tank van de boot zit? Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle inboard motor bezitters de zomerdiesel uit de tank halen en waar dan ook naar toe brengen. En aan het einde van het vaarseizoen met een bijna lege tank varen lijkt mij ook geen goede optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 11:32 #1420103

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Er is tegenwoordig in Nederland aan de pomp langs de weg geen verschil meer tussen zomer en winterdiesel. Ik heb dit zojuist nog geverifieerd bij de technische dienst van Shell. Voor professionele afnemers zoals boeren en aannemers is dit verschil er nog wel, omdat die zelf diesel bewaren in doorgaans bovengrondse tanks.

GTL en HVO100 kennen sowieso geen onderscheid tussen zomer en winter, maar 'gewone' diesel (zowel de standaard als de premium diesel) aan de pomp dus ook niet meer. Ze konden mij niet zeggen wanneer dit onderscheid was komen te vervallen maar dit was al geruime tijd geleden geweest.

Kortom, je hoeft hier als botenbezitter ook geen rekening meer mee te houden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 sept 2022 11:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 13:11 #1420120

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ilCigno schreef :
Er is tegenwoordig in Nederland aan de pomp langs de weg geen verschil meer tussen zomer en winterdiesel. Ik heb dit zojuist nog geverifieerd bij de technische dienst van Shell. Voor professionele afnemers zoals boeren en aannemers is dit verschil er nog wel, omdat die zelf diesel bewaren in doorgaans bovengrondse tanks.

GTL en HVO100 kennen sowieso geen onderscheid tussen zomer en winter, maar 'gewone' diesel (zowel de standaard als de premium diesel) aan de pomp dus ook niet meer. Ze konden mij niet zeggen wanneer dit onderscheid was komen te vervallen maar dit was al geruime tijd geleden geweest.

Kortom, je hoeft hier als botenbezitter ook geen rekening meer mee te houden.

Zie www.wegenwiki.nl/Winterdiesel#Winterdiesel

Het risico van flinke vorst wordt kennelijk op dit moment voor de autobezitters lager ingeschat dan voor de professionele gebruikers.
Maar leg eens uit waarom je de tank in het najaar zou vullen, als de boot in het winterseizoen niet gebruikt wordt, en de houdbaarheid van de nu verkrijgbare diesel beperkt is. In het verleden werd het vullen van de tank aangeraden omdat er vrees bestond voor condensatie in de tank. Die discussies zijn hier op het forum nog wel terug te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 14:15 #1420126

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Dus niet (bij)vullen voor dat boot oo de kant gaat? En wat er op het einde van het vaarseizoen inzit laten zitten? Eventueel er ‘plannen’ om zo min mogelijk in de tank over te houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 14:58 #1420132

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
Dus niet (bij)vullen voor dat boot oo de kant gaat? En wat er op het einde van het vaarseizoen inzit laten zitten? Eventueel er ‘plannen’ om zo min mogelijk in de tank over te houden?

Dat lijkt mij een voor de hand liggende conclusie. Mijn vraag was welke argumenten heb je om het anders te (willen) doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 15:50 #1420137

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Om op je vraag in te gaan: enerzijds wil ik ook in het najaar liever niet met een (te) beperkte tankinhoud het water op; anderzijds is het dieselverbruik als het goed zeilen is (gelukkig) beperkt. Dit impliceert wel dat op het moment dat het seizoen over is er altijd nog wel een aantal liters in de tank zitten bij het op de kant zetten van de boot. Ik was in de (niet zelf bedachte) veronderstelling dat het beter is om de tank helemaal vol te maken vóór de winterstalling. Ik begrijp nu dat het beter is om dat juist niet te doen. Praktisch betekent dat dat de boot dan toch met een kwart gevulde tank op de kant gaat. Mijn vraag is dan of dat de beste optie is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 17:44 #1420151

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(..) Praktisch betekent dat dat de boot dan toch met een kwart gevulde tank op de kant gaat. Mijn vraag is dan of dat de beste optie is?

Is in ieder geval een praktische oplossing zonder veel problemen. Als je een goede tankmeter hebt, en je kent het verbruik (onze GM10 1-1,5 l/h) hoef je niet zo zenuwachtig te doen over voldoende brandstof in de tank. Wij hebben een kunststof 10 liter reservetankje met GTL als reserve aan boord, daar kun je de halve NL kust mee overbruggen. Overblijvende brandstof voorzie je van een dosis Acticide of Grotamar, en in het voorjaar check je de toestand in je tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 18:16 #1420162

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
kan wel zijn, maar als je de tank teveel leegvaart, zit er lucht in het systeem, dan kan je wel een reservetankje hebben, maar als de motor afslaat vanwege te weinig brandstof dan zal je in het gunstigste geval even voor anker kunnen om bij te tanken en alles te ontluchten.

op het Noordzeekanaal in de drukte wordt het lulliger


CeesS schreef :
huho schreef :
(..) Praktisch betekent dat dat de boot dan toch met een kwart gevulde tank op de kant gaat. Mijn vraag is dan of dat de beste optie is?

Is in ieder geval een praktische oplossing zonder veel problemen. Als je een goede tankmeter hebt, en je kent het verbruik (onze GM10 1-1,5 l/h) hoef je niet zo zenuwachtig te doen over voldoende brandstof in de tank. Wij hebben een kunststof 10 liter reservetankje met GTL als reserve aan boord, daar kun je de halve NL kust mee overbruggen. Overblijvende brandstof voorzie je van een dosis Acticide of Grotamar, en in het voorjaar check je de toestand in je tank.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 19:08 #1420181

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
CeesS schreef :
Maar leg eens uit waarom je de tank in het najaar zou vullen, als de boot in het winterseizoen niet gebruikt wordt, en de houdbaarheid van de nu verkrijgbare diesel beperkt is.
Omdat ik alleen GTL gebruik. Met gewone diesel zou ik de tank liefst zo leeg mogelijk hebben in de winter. Maar zo gemakkelijk het is om het seizoen te eindigen met een volle tank, zo ingewikkeld is het om te eindigen met een vrijwel lege.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 sept 2022 23:21 #1420230

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ilCigno schreef :
(...) Maar zo gemakkelijk het is om het seizoen te eindigen met een volle tank, zo ingewikkeld is het om te eindigen met een vrijwel lege.

Mijn opmerking was gericht op de door forumlid huho aangehaalde handout, waarin aangeraden wordt om, voor de winterstop, bij de winterbeurt de tank vol te gooien. Daarvoor ontgaat mij de logica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 04:33 #1420233

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
GTL, weer een nieuw begrip voor mij als aspirant inboarder. Lost dat de dieselproblemen op waarover het hiervoor gaat? Ik veronderstel dat GTL geen additief nodig heeft? Kan ik daar zo op overstappen of zijn toch eerst motoraanpassingen nodig? Ik zie dat op het forum daarover eea te lezen is, maar een paar ‘richtingwijzers’ zijn zeer behulpzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 06:26 #1420243

Je kunt zo overstappen op GTL, zou voor de motor geen probleem moeten zijn (wellicht een beetje afhankelijk van type en leeftijd). GTL kun je mengen met gewone diesel dus je kunt het er zo bij gooien. Ik doe er alsnog een (beetje) additief bij, of dat veel zin heeft... don't know.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe snel je na het overstappen van je oude diesel uit je tank af bent.

Zeg, uitgangssituatie is 50/50 diesel/GTL. Je vaart je tank half leef. Is er dan nog 25/25 over? En na opnieuw vullen, is het dan 25/75? Theoretisch kun je zo best een tijd last blijven houden van het restje ordinaire diesel in je tank.
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 06:27 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 06:31 #1420244

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
GTL, weer een nieuw begrip voor mij als aspirant inboarder. Lost dat de dieselproblemen op waarover het hiervoor gaat? Ik veronderstel dat GTL geen additief nodig heeft? Kan ik daar zo op overstappen of zijn toch eerst motoraanpassingen nodig? Ik zie dat op het forum daarover eea te lezen is, maar een paar ‘richtingwijzers’ zijn zeer behulpzaam.

Traditionele diesel die je aan de pomp tankt, is van minerale oorsprong, en bestaat uit fracties die door destillatie uit ruwe olie wordt gewonnen. Er zit een groot aantal componenten in, en kan zeer wisselend van samenstelling zijn. Tegenwoordig moet in Europa dieselolie voldoen aan de EN590 norm. Daarin is ook vastgelegd dat diesel 7% FAME moet bevatten, dat is een component van biologische oorsprong, met eigenschappen die voor bootbezitters desastreus zijn. Het is instabiel, tast veelgebruikte materialen aan, en is beperkt houdbaar.
GTL is een synthetische diesel die uit aardgas wordt gemaakt, en veel kwalijke eigenschappen van minerale diesel mist. Het stinkt niet, je Yanmar start vlotter, loopt rustiger en roet minder. GTL maakt tegenwoordig deel uit van een familie synthetische diesels onder de verzamelnaam XTL.

Zie o.a. zeilersforum.nl/index.php/foru...native-fuels#1417848

zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1150#1313080

zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1065919
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 07:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 06:45 #1420246

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
@CeesS: je geeft deze info in aanvulling op hetgeen Sunshine 36 zegt betreffende het ‘zo’ kunnen overstappen op GTL? Dan lijkt het mij een goed idee om daar in het voorjaar mee te beginnen met een lege tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 06:52 #1420248

Als je de tank leeg kunt krijgen zal dat altijd beter zijn dan mengen, waarvan je (denk ik?) niet weet hoe lang het duurt voordat de oude minerale diesel echt weg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 07:06 #1420251

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Het zal bij elke keer dat je tankt vanzelf een stuk minder worden, en het bijt elkaar ook niet.
en anders een klein beetje additief erbij, ik maak mij er niet druk om en tank nu ook GTL.

Sunshine 36 schreef :
Als je de tank leeg kunt krijgen zal dat altijd beter zijn dan mengen, waarvan je (denk ik?) niet weet hoe lang het duurt voordat de oude minerale diesel echt weg is.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 07:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 08:51 #1420264

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Je kunt hier praktisch mee omgaan, ik tank bij voorkeur GTL of HVO, maar als het zo uitkomt ook wel eens tussendoor minerale diesel. Op langere reizen is de verkrijgbaarheid van GTL niet overal vanzelfsprekend.
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 09:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2022 10:20 #1420269

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Dank voor alle info, weer een stuk vaarwijzer geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 13:37 #1420407

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
Dat uitsteeksel heb ik gezien alleen het krukje is er af.
Waar komt jouw wierpot vandaan, ik vind dat een hele sjieke maar kan die alleen vinden met één zij en één onder aansluiting.

Er zijn veel problemen met die afsluiter, vandaar de switch naar een kogelkraan, met de eerder genoemde aandachtspunten. De aansluiting is G 1/2 ".

Die wierpot heb ik jaren terug bij Allpa gekocht, maar is denk ik niet meer in het assortiment. Waar de in- en uitlaat zit is niet zo relevant. Let wel goed op de stromingsrichting.

Zo’n oorspronkelijke afsluiter ( dus geen kogelkraan) heb ik ook. Hij staat (gelukkig) open maar is ( met de hand) niet dicht te draaien. Zijn dat oa de problemen waar je op doelt? En is de remedie dan vervangen door kogelkraan?
Wat mij nog niet duidelijk is, is of die ene kraan zowel de motor als de saildrive van koelwater voorziet, dus één KWS of dat er 2 kranen voor 2 systemen zijn. Ik vermoed het eerste omdat ik nog geen tweede kraan heb ontdekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 19:21 #1420430

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Die afsluiters zijn berucht, na verloop van tijd zijn ze niet meer te bedienen. In de meeste gevallen worden ze vervangen door een kogelkraan. Problemen van kogelkranen zijn het materiaal (meestal messing met een verchroomde kogel) en de vorstbestendigheid. Messing is gevoelig voor ontzinking, vooral op zout water. Kies liefst een bronzen exemplaar of ontzinkings bestendig messing (CR of DZR aanduiding). 's Winters op de wal kogelkranen half open zetten, om kapotvriezen te voorkomen.

De koeling van de saildrive door het aangezogen koelwater is niet echt nodig, de hele saildrive zit onder water en heeft voldoende oppervlak voor de koeling. Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-saildrive#839693

Ontzinking : zie www.zeilen.nl/aan-boord/onderh...ntruste-keurmeester/

kapotvriezen kogelkraan : zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ren-afsluiter#784764

bds.home.xs4all.nl/info_artike...ters_info_20m-35.pdf
Laatst bewerkt: 04 sept 2022 21:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl