huho schreef :
Nog een vraag over of de thermostaat er wel of niet uit moet om de cilinder goed met antivries te vullen bij het winterklaar maken. Op basis van wat ik elders op dit forum lees zou ook kunnen:
- Motor belast goed laten warm draaien
- Antivries via wierpot erin totdat die uit de uitlaat komt
- Aftapkraan controleren of er antivries uitkomt
Dan zou het OK moeten zijn?
Als je snel werkt, dan kan dat. Onze boot vaar ik ieder jaar naar de winterstalling, een tochtje van ruim een uur. Ik verwijderde altijd de thermostaat onmiddellijk na aankomst bij goed doorgewarmde motor. De thermostaat blijkt heel langzaam te reageren. Als ik die na demontage in m'n handen had, stond die nog volledig open. Bij de 1GM10 zit de thermostaat op een vervelende plek, achter de stugge stalen leiding die naar de verstuiver loopt. Het verwijderen is een lastige klus. Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.
huho schreef :
Ook lees ik op het forum dat je zou kunnen horen wanneer de thermostaat bij de motor opengaat:
de motor zou dan stiller en ook iets rustiger lopen.
Dat hoort thuis in de fabeltjeskrant