huho schreef :
(...) Waar ik wel (ook nog) nieuwsgierig naar ben is of het koelsysteem van de motor in verbinding staat met dat van de saildrive en of die ene kraan, die in onze boot iig geen kogelafsluiter is ook de saildrive van koelwater voorziet.
het inwendige van de SD20 saildrive bestaat uit 3 assen met lagering, een klauwkoppeling, een oliecirculatie pomp, twee haakse overbrengingen met geharde, geslepen haakse tandwielen met spiraalvertanding en een aantal keerringen voor olie en water. De warmteontwikkeling in de saildrive wordt veroorzaakt door de wrijving van afdichtingen, lagers en bedieningselementen, maar is vooral een functie van het doorgeleide vermogen via de tandwielen. En dat is bij de 1GM10 met z'n amper 10 pk voor deze saildrive een peuleschil, die geforceerde koeling overbodig maakt. Het uitwendig oppervlak dat in contact is met water is voldoende voor koeling van de saildrive.
De koelwatertoevoer voor de motor via de saildrive vindt plaats via twee openingen in het onderste deel (zie bijgevoegd schema). Dat staat in verbinding met het bovenste deel, daar bevindt zich de aansluiting (via afsluiter of kogelkraan) met de koelwatertoevoer van de motor.
Deze opzet met watertoevoer ver onder water is van voordeel bij een vervuild wateroppervlak. Bij getijdehavens waar je in de blubber wegzakt bij laag water, is het een extra aandachtspunt.