Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 mrt 2013 21:00 #375258

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klopt dat metrische M16- 1.5 bij een omwenteling 1.5 mm zakt op om hoog gaat

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 03:12 #375300

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
@faran

Nee, er zat geen nokje op.
de oude zuiger er ook even bijgepakt voor de zekerheid en geen nokje te bekennen...

Heb ik het fout gedaan?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 05:29 #375307

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Fer schreef :
Klopt dat metrische M16- 1.5 bij een omwenteling 1.5 mm zakt op om hoog gaat

Mvg Fer

Dank je Fer, weet ik dat ook weer zeker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 07:59 #375336

Faran schreef :
frankrijk schreef :
@Jessejohn, ja waarom een derde? Omdat de franse monteur me daar een paar keer op gewezen heeft. Dus als een goeie aap, voer ik dan het kunstje uit :cheer: .
frank

Zat er geen nokje om de veer op zijn plaats te houden?



Dan had hij die zuiger er echt niet in gekregen hoor. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 15:57 #375515

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Vandaag onverwachts aardig aan m’n motor gewerkt. Als eerste vanochtend maar tappen 16*1.5 en 2 boren van 14.5mm besteld. Aardig extraatje, dat ontbreken van een temp.meter-gever-gat.
Vervolgens aan de slag. Als eerste de kleppen gesteld, wat ook echt heel erg nodig was, want dat leek nergens meer op met deze andere kop. Toen het distributiedeksel teruggeplaatst en daarna de veertjes op de dieselpomp teruggeplaatst. Het was een ‘les in kalm blijven, het lukt heus een keer’! En inderdaad uiteindelijk zit alles weer zoals het bedoeld is.

Maar wat me wel opviel was dat de keerring die over het krukas-uiteinde gaat, daar met redelijk gemak over heen gleed ( had wel van te voren geolied ). Is dat normaal?

Inmiddels begint het echt weer op een motor te lijken. Het lijkt me het slimst om de motor toch helemaal op te bouwen, daarna proef te starten, en als dan alles in orde blijkt, de verfspuit er langs te halen. Die paar dingen die niet tegen verf kunnen, haal ik er dan wel weer even af. Als ik eerst ga verven, zal je altijd zien dat er weer iets af moet, zodat ik de verf beschadig. En trouwens, ik wil die motor gewoon horen lopen, voordat ik de ‘finishing touch’ eraan ga geven.
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 17:23 #375548

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
jessejohn schreef :
@faran

Nee, er zat geen nokje op.
de oude zuiger er ook even bijgepakt voor de zekerheid en geen nokje te bekennen...

Heb ik het fout gedaan?

Men doet dit om te voorkomen dat het "slot" (waar de uiteinden van de zuigerveren tegen elkaar komen) in lijn komen te liggen.
Normaal zjn er drie zuigerveren dus de slotjes 1/3 (van de cirkel) van elkaar laten verspringen.
Als de slotjes in lijn liggen is de kans op compressieverlies en extra koolaanslag groter.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 mrt 2013 18:37 #375584

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
jessejohn schreef :
@faran

Nee, er zat geen nokje op.
de oude zuiger er ook even bijgepakt voor de zekerheid en geen nokje te bekennen...

Heb ik het fout gedaan?


Is normaal bij de meeste dieselmotoren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 09 mrt 2013 18:59 #376659

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Sorry hoor, ik kan het niet nalaten een foto te plaatsen van m’n motor in de huidige staat:



Vanochtend heb ik het gat geboord en getapt voor de temp. sensor, en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk ( ik blij, want ik zag er wel een beetje tegenop, en was bang dat ik het zou verprutsen, omdat ik nooit eerder zoiets gedaan had, maar ja dat geldt voor het hele project ).



Verder de motor nu weer helemaal gemonteerd (op elektriciteit en waterslangen na ), dus het begint er op te lijken.
Eigenlijk maar één klein probleempje, want ik kan me echt niet herinneren of ik het rubber ringetje van de ‘oil strainer’ wel geplaatst heb. Ik had een nieuw ringetje besteld, maar dat ligt nog keurig op de werkbank, en of ik dat oude ringetje er nu afgehaald had? Ik denk dat het oude ringetje er nog op zit, en heb ook niet de behoefte om de motor weer open te maken.
Komende week kan ik de motor hopelijk afmaken, want ik heb toch wel in m’n hoofd dat de motor begin april weer in de boot ligt.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 09 mrt 2013 21:44 #376726

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
frankrijk schreef :
Sorry hoor, ik kan het niet nalaten een foto te plaatsen van m’n motor in de huidige staat:



Vanochtend heb ik het gat geboord en getapt voor de temp. sensor, en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk ( ik blij, want ik zag er wel een beetje tegenop, en was bang dat ik het zou verprutsen, omdat ik nooit eerder zoiets gedaan had, maar ja dat geldt voor het hele project ).



Verder de motor nu weer helemaal gemonteerd (op elektriciteit en waterslangen na ), dus het begint er op te lijken.
Eigenlijk maar één klein probleempje, want ik kan me echt niet herinneren of ik het rubber ringetje van de ‘oil strainer’ wel geplaatst heb. Ik had een nieuw ringetje besteld, maar dat ligt nog keurig op de werkbank, en of ik dat oude ringetje er nu afgehaald had? Ik denk dat het oude ringetje er nog op zit, en heb ook niet de behoefte om de motor weer open te maken.
Komende week kan ik de motor hopelijk afmaken, want ik heb toch wel in m’n hoofd dat de motor begin april weer in de boot ligt.
frank

Ziet er knap uit Frank! With a little help from you friends!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 09 mrt 2013 21:48 #376728

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
frankrijk schreef :
Sorry hoor, ik kan het niet nalaten een foto te plaatsen van m’n motor in de huidige staat:



Vanochtend heb ik het gat geboord en getapt voor de temp. sensor, en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk ( ik blij, want ik zag er wel een beetje tegenop, en was bang dat ik het zou verprutsen, omdat ik nooit eerder zoiets gedaan had, maar ja dat geldt voor het hele project ).



Verder de motor nu weer helemaal gemonteerd (op elektriciteit en waterslangen na ), dus het begint er op te lijken.
Eigenlijk maar één klein probleempje, want ik kan me echt niet herinneren of ik het rubber ringetje van de ‘oil strainer’ wel geplaatst heb. Ik had een nieuw ringetje besteld, maar dat ligt nog keurig op de werkbank, en of ik dat oude ringetje er nu afgehaald had? Ik denk dat het oude ringetje er nog op zit, en heb ook niet de behoefte om de motor weer open te maken.
Komende week kan ik de motor hopelijk afmaken, want ik heb toch wel in m’n hoofd dat de motor begin april weer in de boot ligt.
frank

Vraag aan Fer: kan dat een single point of failure betekenen?
Zou toch erg zonde zijn.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 09 mrt 2013 22:35 #376732

Rubber ringetje van de oil strainer (zuigkorf aansluiting) dat er niet inzit zou kunnen betekenen dat de oliepomp onder bepaalde omstandigheden valse lucht aan kan zuigen, waardoor de opbrengst minder wordt en de oliedruk te laag is, Hetgeen natuurlijk niet gezond is voor de motor. Oliedruk is essentieel! Ik zou het carter nog eens loshalen om dit te inspecteren. Ben benieuwd naar de mening van Fer.
Hetgeen ik nu schrijf is waar ik me voorstel (zonder detail info) dat het rubbertje zit en de veronderstelling dat het zeef in het carter zit.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 05:25 #376748

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Frank, zeker weten dat dit ringetje op je maag blijft liggen.
Loshalen en opnieuw kost minder energie dan dat geknaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 06:15 #376757

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou Douwe, dat is een understatement hoor :) .

Bedankt voor jullie reacties, Arjan, Ger en Koko, het bewuste ringetje (080) is hier afgebeeld:



Je hebt gelijk Koko, ik haal die cartepan er onder uit. Zoveel werk is dat niet. (oude ringetje zal er wel gewoon nog op zitten, maar ja ).
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 10 mrt 2013 06:17 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 09:02 #376804

Een beetje mosterd na de maaltijd maar even een hintje voor een volgende klus. :lol:
Maak een copie van de explosietekeningen per motordeel ( zoals bovenstaad plaatje) en vink daarop de onderdelen af als je ze hebt gemonteerd.
Kun je niks vergeten.
Ad
Laatst bewerkt: 10 mrt 2013 09:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 09:04 #376809

pas deksels montern ( ook carterpan ) als je er zeker van bent dat alle onderdelen van je tafel daadwerkelijk gemonteerd zijn

zo leerde ik dat vroegah op de lts/autotechniek
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 10:07 #376857

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Doe je goed om even een nieuw ringende te plaatsen en alles dubbel te controleren

Voor dat je de eerst start gaat doen wil ik nog wel even het een en ander met je doornemen , ik hoor het wel waneer je er aan toe ben

Vont het een mooie project en ik weet dat er door jouw project er nog meer mensen zijn die dit willen gaan doen, het word dus nog druk op het forum met motor revisie :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 10:12 #376862

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Joeppie :laugh: Nog meer leesvoer dus.
Ik ben ook opzoek naar een tweede Arona voor een revisie voor de lol haha
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 14:52 #376990

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou, Fer, ik heb vanochtend dit draadje doorgelezen en de nieuwkomers krijgen al heel wat expertise van jou en anderen aangereikt.

Zojuist de carterpan eraf geschroefd, en het oude ringetje van de strainer ( dat er dus gewoon om zat ) verruild voor het nieuwe ringetje. Ik was om meerdere redenen erg blij dat ik dit even gedaan heb.

De motor was al gevuld met olie en ik had de motor een paar keer rondgetornd ( gelukkig zit er een decompressiehendeltje op, want anders krijg je dat niet meer voor elkaar ).
In de carterpan zaten, ondanks alle voorzorg, gewoon metaaldeeltjes. Zelfs op de foto zijn die te zien:



Nu moet er wel weer nieuwe olie in. Ik zal hier maar niet vragen of ik gewoon synthetische olie kan gebruiken, of dat het minerale olie moet zijn.

Ook had ik nog een beetje twijfel bij het aanhaalmoment van de drijfstanglagers (3kgm). Omdat de momentsleutel enorm lang is, leek het alsof die bouten niet stevig genoeg aangedraaid waren, maar achteraf was dat prima in orde.
Tenslotte had ik de peilstok onder enige spanning gemonteerd, en nu bleek waarom. Ik begrijp eerlijk niet waarom er zo’n lang stuk koperpijp aanzit? Ik heb er een klein stukje afgehaald, zodat het gewoon in de carterpan past.

ik ben het trouwens helemaal met Ad eens dat ik meer volgens een protocol had moeten werken. het geheel is eigenlijk net even te complex om alles uit je hoofd te doen.
En, ja Erik, deksels inderdaad als laatste monteren.
Frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 15:03 #376992

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Heb je enig idee waar de metaaldeeltjes vandaan komen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 15:12 #376994

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nee, ik heb geen flauw idee Jessejohn, maar goed er zitten nog al wat kanaaltjes, en met al het werk kan er natuurlijk wel ergens iets in terecht gekomen zijn, terwijl ik toch zoveel mogelijk alles schoon gemaakt en geblazen heb. Hopelijk is dat er dus nu uit :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 15:16 #376996

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Frank, je hebt toch niets gezaagd of gevijld?
En dat gat boren en tappen heb je op de werkbank gedaan.
Is dat wel metaal? Zijn het misschien koolstofdeeltjes.
Magneet bij houden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 15:35 #377005

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Arjan, nog even een nadere analyse gedaan, en het 'gruis' bestaat uit piepkleine stukjes blauwe verf ( van het blok ), hele kleine zwarte brokjes ( koolstof ) en metaalstof ( of hoe je dat ook moet noemen).
De grootste deeltjes zijn verf.
Wat er nu nog aan los gruis in de motor rondzwerft, komt toch automatisch in het oliefilter terecht?
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 15:55 #377011

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Nou, dat kan ook lekker de boel ergens gaan liggen verstoppen.

Alle olie er uit en nieuwe er in. Verder kan je een magneet onder de carterpan hangen. Die pakt dan alvast de metaaldeeltjes er uit. Die geven ook de meeste slijtage.

Na de revisie van mijn motorfietsblok heb ik drie of vier keer alle olie ververst. Na een uurtje, toen op 100 km, nog eens op 250, en na 500 km.
Iets overdreven misschien, maar voor die paar tientjes gaf het mij wel een goed gevoel.

Ben zelf inderdaad door dit draadje geinspireerd geraakt het motorblok van een vriend van me onder handen te nemen. We zijn nu in onderzoek of hem uit de boot takelen (heeft wel mijn voorkeur) of dat we de kop lichten terwijl hij nog is ingebouwd. En dan maar even verder zien.
Van Fer al de manuals gehad, dus de eerste actie is gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 10 mrt 2013 17:35 #377043

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ach, koko zo verschrikkelijk is het nu ook weer niet hoor. De olie is eruit, en ik ben met je eens dat het een slim plan is, om heel snel de motorolie nog een keer te verversen. Ben toch wel benieuwd of je nu synthetische of minerale olie gebruikte?
Goed om te horen dat inspiratie hebt voor een zelfde soort klus!

Waarom zou je eigenlijk alleen de kop lichten met ingebouwde motor? Om te weten of revisie zinvol is? En zo niet dan haal je 'm er toch uit om te vervangen? Lijkt me wel zo praktisch werken met de motor in de garage. En (uit ervaring :) weet ik nu dat die er zo uit is ), 'Er in' vertel ik je hopelijk over een paar weken.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 05:36 #377200

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Hoi Frank,

inderdaad eerst alleen de kop er af om eens te zien wat dat oplevert. Mocht er meer nodig zijn dan gaat de motor er uit. Maar het past qua tijd eigenlijk niet echt goed (kan pas in mei beginnen). Vandaar de short-cut.

Als we echt gaan beginnen komt er natuurlijk een draadje waarin we vollop om adviezen zullen vragen ;)

Ik heb voor mijn het blok van mijn motorfiets synthetische olie gebruikt. Omdat je die overal kan krijgen.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2013 05:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl