Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 05:54 #377202

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Voor de Renault voldoet minerale olie prima. Syntetische heeft alleen zin bij motorfiets motoren die soms meer dan 10000 rpm maken. Dan worden er iets hogere eisen gesteld aan de kwaliteit van de olie dan bij een diesel met 3000 rpm.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 06:52 #377215

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Synthetische olie mag er niet in , dit goed voor de meeste oude diesels


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 17:53 #377384

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik gebruik in mijn Renault 2.6 altijd castrol 20w50 classic minerale olie. Gebruik ik ook voor mijn oude mini motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 17:58 #377388

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Maar Ned1108, in de handleiding van Renault voor deze motor staat toch 10W30? Trouwens schrijft Shell voor de Kubota Z600B ( dezelfde motor dus ) 10W40 Rimula R5 ( semi-synthetisch als ik het goed begrepen heb ) voor.
Ok, Fer beter dus minerale olie gebruiken.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 18:12 #377393

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Destijds is mij minerale olie 20w50 aanbevolen door het bedrijf dat het blok geboord heeft. Minerale olie vooral bij oude motoren omdat afdichtingen vaak niet bestand zijn tegen synthetische olie. Wat precies de reden is weet Fer wellicht. Ik gebruik wel 10w30 minerale olie in de keerkoppeling.

Bij minerale olie is frequent olie verversen wel belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 11 mrt 2013 23:17 #377550

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Synthetische olie is meestal iets voor modernere motoren en moge toch dit spul er in mogen is het de vraag of dat altijd is gedaan, dit is wel belangrijk want je kan niet van mineraal naar synthetisch gaan maar wel andersom.


frank ik heb even niet de handleiding van Renault bij de hand maar daar staat het olie advies in en ik raad je aan om je daaraan te houden, ik denk dat dit gewoon minerale olie is.

Het olie advies van Kubota heb je niet zo veel aan omdat die ervan uit gaat dat de motor op hoge bedrijfstempratuur werkt enz enz.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 11 mrt 2013 23:18 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 12 mrt 2013 05:51 #377554

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, Fer, wordt dus gewoon 10W30, liefst minerale olie ( als ik dat kan krijgen, want met google kom ik niet veel verder :( .
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 12 mrt 2013 08:08 #377605

Ook niet als je googelt op 10W30?
www.google.nl/search?rlz=1G1AC...8-UcOeKqGO7AaH5oDgDA
Maar inderdaad wat lastiger te krijgen dan de vaak gebruikte 15W40.
Overigens schreef Volvo Penta vroeger ook 20W30 voor voor o.a. de MD5A maar dat hebben ze later aangepast in 15W40.
Erg veel verschil zit er ook niet tussen.De 15W40 is alleen iets visceuzer.
Ad
Laatst bewerkt: 12 mrt 2013 08:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 12 mrt 2013 08:22 #377609

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja, Ad 10w30 lukt wel, maar dan als minerale olie, dat wordt wat lastiger. Ik kom het op zich wel tegen, maar dan moet je het ook nog kunnen kopen :) . Ik ga nu eerst gewoon eens in de winkel informeren.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 12 mrt 2013 09:27 #377627

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
15w40 zal ook goed zijn , in de manual die ik heb staat 20W40


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 mrt 2013 09:27 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 10:35 #378005

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zo weer een paar stapjes gezet, op weg naar een werkende motor . De proefopstelling is klaar:



Alleen moet ik deze kluwe draden nog ontwarren, vernieuwen en aansluiten:



Nu was ik in de veronderstelling dat ik bij zo'n gewone auto-accessoire winkels 12v draden in verschillende kleurtjes zou kunnen vinden. Mooi niet dus. Ben nu even bij Conrad aan het kijken en die lijkt het wel te hebben. Alleen van de kabels die nu bij mij gemonteerd zijn loopt de dikte uiteen van flinterdun tot heel dik. Is dat gek als ik dat allemaal in dezelfde dikte houdt? En welke dikte kan ik dan nemen? Ik begrijp natuurlijk wel dat ik de echt veel dikkere kabels naar de gloeibougies en startmotor en zo in de huidige dikte houdt.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 10:36 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 10:54 #378007

frank, je hebt vast niet meer nodig dan een meter of twee.?
ik heb voor een vriend een trailer aansluiting aan zijn auto gemaakt en een stuk draad, kabel, waar 7 aders, 2,5 mm, allemaal verschillende kleuren. gekocht bij een soort spaanse brezan, dus leverancier van auto onderdelen, hadden het op de rol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 11:00 #378008

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja, dank je Sietse! Dat is een slim plan. Hier zit ook zo'n zaak die aanhangertjes en alle accessoires en zo verkoopt. Daar ga ik vanmiddag wel even kijken.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 11:02 #378011

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Inderdaad, standaard 'aanhangeraansluitkabel' (het franse woord wil me even niet te binnen schieten), tegenwoordig ook 13-aderig te krijgen voor al die caravans met koelkast, tv, diepvries, magnetron en jacuzi.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 11:29 #378016

Ik hoop wel dat je een schema hebt van de electro van je motor.
Want als je een foutje maakt gebeuren er soms rare dingen....of helemaal niks :ohmy: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 11:41 #378019

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Zit de motor ook een beetje stevig en stabiel vast? Als dat blok aanslaat is hij wel even uit balans en danst zomaar door je schuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 12:44 #378031

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
"en danst zomaar door je schuur"

en anders Frank wel als hij het doet :lol:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 13:09 #378039

Er komt toch wel een Video van op Youtube hè? :unsure: :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 mrt 2013 13:51 #378047

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Kabel gevonden! Ja hoor, Koko, de motor staat goed vastgebout op z'n steunen, op een zeer stevige werktafel, dus dat moet lukken.
Zelf zal ik inderdaad wel een vreugdedansje maken SY Helios :laugh: .

Ad, ja ik heb een ( heel slecht gekopieerd )electrisch schema. Als het me lukt, vind ik het heel leuk om een filmpje van de draaiende motor op youtube te zetten!
Maar ja, voorlopig doet de motor nog helemaal niets.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 15 mrt 2013 17:26 #378843

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zo, de elektriciteit is ook aangesloten. eigenlijk best wel een makkelijk klusje. Dwz, ik heb wel even de oude bedrading teruggeplaatst, omdat ik daarmee redelijk zeker wist dat ik het goed aan zou sluiten. De volgende stap is om dat te vervangen. Maar nu eerst eens kijken of de motor loopt. dat staat voor morgenmiddag gepland. Best wel spannend.
Maar, Fer, jij zei, laat me het even weten als het zover is. Als je me nog controlepunten aan kunt dragen voordat ik de motor start, heel graag natuurlijk! Jij bent de grootste meedenker geweest tijdens dit hele project, dus ik zou niet durven te starten zonder jou laatste professionele blik op afstand :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 17:27 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 15 mrt 2013 17:43 #378851

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Frank je heb een PM

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 16 mrt 2013 13:56 #379127

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Verdikkie ! Nog even geen filmpje van een draaiende motor.
Ik had nog wel alle voorzichtigheid betracht ( motor eerst met de hand rondgetornd, niet te lang starten. Checken of de waterpomp het doet, checken of er diesel bij de motor komt.
Het begon er toch echt op te lijken. Na een paar keer starten, begon de motor voorzichtig te pruttelen. Toen zag ik dat er water en rook vanaf de flens van het uitlaatspruitstuk naar de uitlaat naar buiten kwam.



Dat hoort daar niet vandaan te komen. Dus dacht ik dat ik de bouten misschien niet vast genoeg had aangedraaid. Nog even een sleutel 13 erop gezet. Dat was een domme aktie want toen gebeurde er dit:



Ik weet niet of het goed te zien is, maar er is een scheurtje ontstaan op de flens rondom de schroefdraad.
Nu had ik een lange flexibele slang aan de uitlaat gemaakt om rook en koelwater een endje verderop in de tuin terecht te laten komen. Die slang had de hele winter opgerold gelegen en heeft zichzelf waarschijnlijk te goed platgedrukt en afgedicht . Of dat de oorzaak is dat de rook en het water tussen de pakking doorkwam weet ik niet, en lijkt me eigenlijk ook wel sterk, maar goed, feit is dat het (gietijzeren?) spruitstuk ingescheurd is.
De eerste vraag is natuurlijk of dat nog te repareren valt. Laten lassen?
Daarnaast vraag ik me af of er een andere reden kan zijn dat de boel daar kapot gegaan is?
Frank (die even heftig teleurgesteld is).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 16 mrt 2013 14:47 #379140

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Dat is echt balen. Gietijzer is niet eenvoudig te lassen, bereid je maar voor op een nieuw spruitstuk.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 16 mrt 2013 14:58 #379148

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja, dat wil ik best jutter, maar probleem is dat ik dat waarschijnlijk nergens kan vinden. ( het originele spruitstuk van Kubota past niet ).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 16 mrt 2013 15:05 #379153

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lastig erg lastig , moet er even over na denken


Mvg Fee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.453 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl