Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:20 #853899

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2297
Rob10 schreef :
Wat BK zegt! Voor een bedrag van ongeveer Euro 35,00 heb je van Navionics een kaart van NL op je smartphone (en dan krijg je nog een stuk van de UK erbij). Dan weet je altijd waar je zit, ook als de mooi-weer zeilers op dit forum allang weer afgedropen zijn naar een haventje omdat ze niks konden zien door regen/heiig weer/mist. Dat Navionics niks zou zijn is natuurlijk weer een van de vele zorgvuldig gecultiveerde waanideeën hier op dit forum ;-)

Je kunt Navionics 14 dagen gratis op proef gebruiken op je smartphone met een kaart naar keuze.
Naast dat het veilig is om te weten waar je zit (mist/ regen) is het natuurlijk ook gewoon leuk !

Maak er een mooie tocht van. Hele dag in de wind (en zon !) en 's avonds met een rozig hoofd een glaasje. Genieten ;)

Grt Hans

PS Zou ook een goed anker klaarleggen.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 10:21 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:22 #853900

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Baasklusje schreef :
Kortom, heren macho's, eerst eens zelf een paar jaar in alle omstandigheden zonder GPS gaan varen en oversteken maken, en dan pas beginnen te brullen dat het best zonder kan (voor jezelf, niet voor een beginner). Bah.

Tja.. Ik ben natuurlijk volslagen a-typisch qua opbouw van zeilervaring. Na 40 jaar zeilen nog steeds niet overgestoken naar Engeland, bijvoorbeeld; dat doet een modern jongmens tegenwoordig in het tweede jaar dat ie een eigen boot heeft.
Het IJsselmeer bezocht ik voor het eerst met mijn eigen boot (22 voet) in de tweede helft van de jaren '80. Daarvoor had ik er al met iemand anders gevaren op een 19 voeter (Draaijer 570). GPS was er nog niet. Ik had wel wat boekjes gelezen, maar geen TKN of iets in die geest gedaan.
Natuurlijk had ik wel een kompas, een parallellineaal (ik haatte Bretonplotters), een kaartpasser en een peilkompas. Ook een sleeplog behoorde al tot de uitrusting. In 1986 in Londen gekocht voor 105 GBP, dat was toen ongeveer 350 gulden. In Nederland kostte het 750 gulden (sindsdien weet ik hoe de vork in de steel zit qua importeurs, Nederlandse winkeliers en winstmarges).
Desondanks was ik een beginner qua navigatie op gegist bestek. In de Delta kon je altijd wel de wal zien en legio herkenningspunten. Bovendien voer je daar door betonde geulen. Het IJsselmeer is sinds de jaren '80 ook steeds voller geworden, qua tonnen, maar in de jaren '80 kwam je, als je in één rechte lijn van de mond van het IJ naar Enkhuizen wilde, onderweg vrijwel geen tonnen tegen.

Ik herinner me nog de eerste keer dat ik bij Durgerdam om het hoekje kwam en het Markermeer voor me zag. Ik had me slecht voorbereid, want pas toen we de hoek van het IJ al om waren moest ik nog een koerslijn in de kaart zetten. Dat was echter gauw genoeg gebeurd en vanaf dat moment heb ik me nooit meer onzeker gevoeld op Marker- en IJsselmeer.
Aan het sleeplog had je trouwens alleen wat als de boot meer dan 2 knopen snelheid maakte, want zeker op het Markermeer sleepte de spinner bij weinig of geen wind over de grond en bleef je voor je het wist bleef het ergens achter hangen.

Dus ja; macho of niet: wat me tegenwoordig vaak opvalt is de onzekerheid van al die beginnende zeilers. Wie in een redelijk tempo ervaring opbouwt, weet waar ie mee bezig is, kan kaartlezen en ook nog de beschikking heeft over een kompas, die kan na een paar jaar zeilen zonder angst het IJsselmeer op. Je weet al wat zeilen bij iets meer dan windje vier is. Dan merk je misschien dat jouw limiet op het IJsselmeer nog iets lager ligt dan op het water waarop je eerder ervaring opdeed. Nou, dat weet je dan en daarna houd je er rekening mee.
En wat zicht betreft: de dagen met zicht van minder dan een paar mijl zijn nou ook weer niet zo talrijk dat je dagen moet wachten op voldoende zicht. Maar wie onervaren is qua navigatie doet er natuurlijk wijs aan om even te wachten als het toevallig zo'n dag is.

TS komt er wel uit, hoop ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:23 #853901

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 350
[quote="
Overigens weet ik nog goed dat ik mijn eerste oversteek van het IJsselmeer spannender vond dan de eerste keer over de Noordzee of over de Atlantische oceaan. Eerste ervaringen zijn het meest intens. Geniet er dus van, OP.[/quote]

Stiekem vind ik het ook best spannend, maar tegelijkertijd weet ik heel goed dat boerenverstand het van bijna alle 'materiele zaken' wint.
Dit tripje is bedoeld als opstapje naar wat ik eigenlijk wil gaan doen (zie het maar als voorbereiding): oversteek naar Engeland en wellicht, ooit; Noorwegen / Zweden, rondje GB, Middellandse zee. Maar daar val ik jullie tzt wel mee lastig :P

Je ziet, dromen genoeg. Eerst de gevaren van het IJsselmeer maar eens trotseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:26 #853902

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
roozeboos schreef :
En in ieder geval altijd zelfverzekerd overkomen naar je maatje. Ook al heb je geen idee wat je aan het doen bent. ;)
Gelijk heb je, dat is het belangrijkst.
En mocht je stomtoevallig precies uitkomen bij de juiste boei, trek dan een verveeld gezicht, gaap even en laat blijken dat je het ook met je ogen dicht nog had kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:32 #853906

plusfast schreef :
tuur schreef :
...Wat vergeet ik / zie ik over het hoofd??

Zorg dat je genoeg koffie aan boord hebt. Niets leuker dan met een bak koffie in de ene hand en de helmstok in de andere lekker varen!

Kijk nu komen de echt belangrijke zaken aan de orde!

Koffie en hapjes met veel suiker, ontbijtkoek, roze koeken oid.
Van warm water in een thermoskan kan je zowel koffie als thee maken (weliswaar oploskoffie...)
Zeilkleding echt bij de hand houden, je heb soms maar een paar seconden om deze aan te trekken.
Als je rookt..., met natte handen kan je geen sjekkie draaien dus even wat voorwerk doen.
Een pet/klep bij lage zonnestanden is zeer handig.
Een kussentje voor op de kuipbanken. Anders kan je best wel een houten kont krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:39 #853908

zonnebrand creme factor 50!
zeeer belangrijk. Ik kon laatst twee dagen niet slapen omdat ikmn benen niet had ingesmeerd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:41 #853909

Tja, vroeger, toen de lucht nog schoon was en de sex nog smerig, ja toen was het allemaal lastig.

Gewoon gratis versie navionics of 3 tientjes voor de betaalde versie en gaan. Zo lang het niet boven de 5 bft is overleef je het wel. Waait het harder, dan overleef je het ook wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:42 #853910

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
lodewijk stegman schreef :
Tja.. Ik ben natuurlijk volslagen a-typisch qua opbouw van zeilervaring. Na 40 jaar zeilen nog steeds niet overgestoken naar Engeland, bijvoorbeeld; dat doet een modern jongmens tegenwoordig in het tweede jaar dat ie een eigen boot heeft.
:silly:

Ik onderschrijf je bijdrage. Vooral ook over die onzekerheid. Al is dat niet persé zeiler-eigen, maar moderne mens-in-het-algemeen-eigen. Je moet overal eerst voor ieder wissewasje op cursus.

Ik ben ook a-typisch vermoed ik, heb Engeland ook nog steeds niet gehaald.
Maar ik kan wel zeilen :lol:
TS veel plezier en goede vaart!
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:47 #853911

  • RBeekman
  • RBeekman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik zou in elk geval wel thuis extra uitgebreid afscheid nemen als ik bovenstaand lees. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:51 #853913

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
TS vraagt of hij het Ijsselmeer kan bevaren zonde GPS en Marifoon.
Antwoordt: "Dat kan"!
Heeft er iemand een korter en krachtiger antwoord?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 10:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 10:53 #853914

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Rob10 schreef :
Dat Navionics niks zou zijn is natuurlijk weer een van de vele zorgvuldig gecultiveerde waanideeën hier op dit forum ;-)

Het is niet niks, maar van alle mogelijkheden tot electronische navigatie die er zijn is Navionics één van de mindere. Zo'n Navionics-app is vooral handig omdat ie op je telefoon zit en dus makkelijk in de kuip te raadplegen is. Op het IJsselmeer, waar de voor een 22 voeter gevaarlijke ondieptes op de vingers van één hand te tellen zijn, kom je er goed mee weg. Maar voor een Noordzee-oversteek vind ik de Navionics-app alleen onvoldoende. Dan wil ik er toch wat degelijker kaartmateriaal bij hebben.
Voorbeeldje: als je uitzoomt om een beetje overzicht te hebben, zou je verwachten dat de verkeerscheidingsstelsels en voorzorgsgebieden mooi overzichtelijk in beeld krijgt, zodat je daar in je te varen route rekening mee kunt houden en koerslijnen kunt uitzetten die in verband daarmee lekker uitkomen. Zo werkt dat echter niet bij Navionics. Na een beetje uitzoomen verdwijnt alle detail en zie je tussen Stellendam en Harwich eigenlijk helemaal niks meer. Pas bij redelijk ver inzoomen verschijn er wat stippellijnen die iets te maken lijken te hebben met shipping lanes e.d. En zelfs dan is het allemaal veel te onduidelijk, want er staan zoveel stippellijn in de kaart. Ook van windmolenparken e.d. Het kaartbeeld is rommeling er verwarrend.
Mijn conclusie is dat Navionics vooral aardig voldoet op vaarwater van kleinere schaal. Op de Zeeuwse stromen, Wadden en het IJsselmeer werkt het redelijk tot goed. Op zee vind ik het niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 11:01 #853916

Noballast schreef :
Zonder GPS het IJsselmeer over is op zijn minst roekeloos te noemen. Dat is net zoiets als zonder TomTom autorijden. Je weet gewoon niet meer waar je bent.

Waarom wil iedereen TS die elektronica aanpraten? Op mijn fiets heb ik ook geen tomtom. TS heeft een bbm dus mogelijk geen stroom aan boord.
Over veilig gesproken, het is belangrijker dat je de zeilen betrouwen kan strijken/hijsen/reven.
Dus weten hoe je moet reven en zeker weten dat je rolfok betrouwbaar inrolt. Of een leuverfok natuurlijk dat werkt altijd. Een ankertje bij de hand is ook altijd prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 11:09 #853917

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Mooie post dit :) Eerst zeggen dat het wel kan zonder GPS maar ondertussen al 14 jaar geen fatsoenlijke kaart meer aan boord hebben. Alles kan. Ook varen zonder GPS. Met GPS is natuurlijk leuker maar vooral ook veiliger.

Mja. Mijn IJsselmeerkaart is nog ouder, denk ik. Zit onder de potloodstrepen met bijgeschreven koersen, kortere lijntjes die een driehoek vormen (kruispeilingen) en gegiste posities op basis van koers en logstanden (tijd erbij). Ik geloof dat het Navi-duct in de dijk Enkhuizen - Lelystad er nog niet op staat. Ik denk dat ie uit de jaren negentig is.

Met een GPS leuker? Het is vooral makkelijker. Veiliger? Ik durf te stellen dat je aan goede kaartleesvaardigheid, goede ogen en de opmerkzaamheid die bij goed zeemanschap hoort, meer hebt.

Maar heer Stegman mag toch helemaal niet meer op het IJsselmeer komen??? Dan is een oude kaart niet meer dan wandversiering of iets om over te dromen als "onhaalbare bestemming"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 11:13 #853919

lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Dat Navionics niks zou zijn is natuurlijk weer een van de vele zorgvuldig gecultiveerde waanideeën hier op dit forum ;-)

Het is niet niks, maar van alle mogelijkheden tot electronische navigatie die er zijn is Navionics één van de mindere. Zo'n Navionics-app is vooral handig omdat ie op je telefoon zit en dus makkelijk in de kuip te raadplegen is. Op het IJsselmeer, waar de voor een 22 voeter gevaarlijke ondieptes op de vingers van één hand te tellen zijn, kom je er goed mee weg. Maar voor een Noordzee-oversteek vind ik de Navionics-app alleen onvoldoende. Dan wil ik er toch wat degelijker kaartmateriaal bij hebben.
Voorbeeldje: als je uitzoomt om een beetje overzicht te hebben, zou je verwachten dat de verkeerscheidingsstelsels en voorzorgsgebieden mooi overzichtelijk in beeld krijgt, zodat je daar in je te varen route rekening mee kunt houden en koerslijnen kunt uitzetten die in verband daarmee lekker uitkomen. Zo werkt dat echter niet bij Navionics. Na een beetje uitzoomen verdwijnt alle detail en zie je tussen Stellendam en Harwich eigenlijk helemaal niks meer. Pas bij redelijk ver inzoomen verschijn er wat stippellijnen die iets te maken lijken te hebben met shipping lanes e.d. En zelfs dan is het allemaal veel te onduidelijk, want er staan zoveel stippellijn in de kaart. Ook van windmolenparken e.d. Het kaartbeeld is rommeling er verwarrend.
Mijn conclusie is dat Navionics vooral aardig voldoet op vaarwater van kleinere schaal. Op de Zeeuwse stromen, Wadden en het IJsselmeer werkt het redelijk tot goed. Op zee vind ik het niks.

Wanneer was je laatste keer op zee? De "problemen" die je noemt hebben natuurlijk niks met Navionics te maken maar alles met de grootte van je scherm. Een ipad/tablet/laptop werkt dan beter. De zeezeilscholen en andere cursus gevende groepen zouden best wel eens meer aandacht aan elektronische navigatie mogen besteden. Alles met de kaart en kompas is zo jaren tachtig :(
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 11:18 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 11:50 #853928

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
RBeekman schreef :
Ik zou in elk geval wel thuis extra uitgebreid afscheid nemen als ik bovenstaand lees. :)
Pure wijsheid en dat voor een eerste post. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 12:07 #853931

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Tjonge jonge, wat weten we hier alles toch uit z'n context te rukken.

In een eerdere reactie gaf ik het advies om over een minimale GPS te beschikken, bv die op je smartphone aangevuld met een app die je met één druk op de knop je positie geeft. Helemaal niet bedoeld om te navigeren, maar simpelweg als aanvulling op de minimale veiligheidsmiddelen die bij groot water horen, waaronder een zwemvest per opvarende en eenvoudig noodvuurwerk zoals een handstakel.

De kans dat je een van die dingen ooit nodig zal hebben is minimaal, doch als dat type ongeluk je treft ben je blij dat je ze hebt.

Ik kan mij de Hemelvaartstorm van 1983 nog zeer goed herinneren. Kostte het leven aan meerdere watersporters.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 12:12 #853933

Waarom wil iedereen TS die elektronica aanpraten? Op mijn fiets heb ik ook geen tomtom. TS heeft een bbm dus mogelijk geen stroom aan boord.
Over veilig gesproken, het is belangrijker dat je de zeilen betrouwen kan strijken/hijsen/reven.
Dus weten hoe je moet reven en zeker weten dat je rolfok betrouwbaar inrolt. Of een leuverfok natuurlijk dat werkt altijd. Een ankertje bij de hand is ook altijd prettig.



Dit geeft goed aan in welke richting je dient te denken.

Zo rond begin jaren 70 waren er, pakweg, 10.000 bootjes in NL. Met daarbij zo´n 9995 schippers die goed hun scheepjes en eigen kwaliteiten kenden.
Een 22 voeter was destijds een "flink" scheepje, daarmee ging je naar de Orwell een kopje thee drinken bij Pin Mill.

Halverwege de reis legde je hand op de kaart, daaronder zitten we ongeveer.
Je zorgde dat je net voor het licht werd de eerste Britse vuurtorens kon zien, dan had je weer een fix, vandaaruit op tonnen en zichtpeilingen verder.
Een dieptemeter en een radio peilkompasje was toen al heel wat aan navigatie middelen.

Toen kwam de zeilsport geweldig op, het werd status om een zo groot mogelijk schip te hebben.
Er zijn nu wel 50.000 kundige schippers op 500.000 mooie grote schepen.
Je kunt je potlood punt niet scherp genoeg slijpen om de positie precies in de kaart te tekenen.
Decca en GPS maken het voor iedereen mogelijk om precies de positie te bepalen zonder dat er verder enig inzicht behoeft te zijn in de gang van zaken die bij het zeilen horen.
Tonnage van de schepen is vele malen sneller gestegen dan de kunde van de gezamenlijk schippers.

Dat is merkbaar.
Binnen mijn horizon: Ankeren midden in een bebakende geul, zonder ankerbal of licht, te korte/lange ankerlijn gestoken, niet kunnen aanleggen in een kadeplaats van 20 meter met een schip van 10 meter, geen idee hoe met stromend water om te gaan, een 40 voet schip aanmeren aan een 25 voeter, geen idee van de knopen en steken waarmee je overweg moet kunnen, niet weten aan welke kant een kardinale ton gepasseerd moet worden, waar mogelijk wegvaren zonder betalen.

Maar wel, dank aan GPS, de reis kunnen maken.

Ergens komen is niet zo moeilijk meer. De juiste scheeps/materiaal keus maken en ermee om kunnen gaan is niet anders geworden.
Ik bedoel de keus, niet de materialen.

Zorg dat je als eerste je schip goed beheerst, aanpassen aan het weer, reven zeer snel mogelijk is, je anker direct gebruiksklaar op een boegrol en niet onder een ketting in de ankerbak of aan een lijn vol kinken, weten wanneer je jezelf nog vrij kunt ZEILEN van lagerwal, ondieptes herkennen (op afstand) aan het golfpatroon vóór je er op vastloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 12:39 #853936

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 350
Is dit specifiek richting mij bedoelt, of meer een algemene opsomming van wat jij vindt dat anderen zouden moeten weten / kunnen en wat vroegah beter was dan nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 12:44 #853940

Saeftinghe schreef :
Waarom wil iedereen TS die elektronica aanpraten? Op mijn fiets heb ik ook geen tomtom. TS heeft een bbm dus mogelijk geen stroom aan boord.
Over veilig gesproken, het is belangrijker dat je de zeilen betrouwen kan strijken/hijsen/reven.
Dus weten hoe je moet reven en zeker weten dat je rolfok betrouwbaar inrolt. Of een leuverfok natuurlijk dat werkt altijd. Een ankertje bij de hand is ook altijd prettig.



Dit geeft goed aan in welke richting je dient te denken.

Zo rond begin jaren 70 waren er, pakweg, 10.000 bootjes in NL. Met daarbij zo´n 9995 schippers die goed hun scheepjes en eigen kwaliteiten kenden.
Een 22 voeter was destijds een "flink" scheepje, daarmee ging je naar de Orwell een kopje thee drinken bij Pin Mill.

Halverwege de reis legde je hand op de kaart, daaronder zitten we ongeveer.
Je zorgde dat je net voor het licht werd de eerste Britse vuurtorens kon zien, dan had je weer een fix, vandaaruit op tonnen en zichtpeilingen verder.
Een dieptemeter en een radio peilkompasje was toen al heel wat aan navigatie middelen.

Toen kwam de zeilsport geweldig op, het werd status om een zo groot mogelijk schip te hebben.
Er zijn nu wel 50.000 kundige schippers op 500.000 mooie grote schepen.
Je kunt je potlood punt niet scherp genoeg slijpen om de positie precies in de kaart te tekenen.
Decca en GPS maken het voor iedereen mogelijk om precies de positie te bepalen zonder dat er verder enig inzicht behoeft te zijn in de gang van zaken die bij het zeilen horen.
Tonnage van de schepen is vele malen sneller gestegen dan de kunde van de gezamenlijk schippers.

Dat is merkbaar.
Binnen mijn horizon: Ankeren midden in een bebakende geul, zonder ankerbal of licht, te korte/lange ankerlijn gestoken, niet kunnen aanleggen in een kadeplaats van 20 meter met een schip van 10 meter, geen idee hoe met stromend water om te gaan, een 40 voet schip aanmeren aan een 25 voeter, geen idee van de knopen en steken waarmee je overweg moet kunnen, niet weten aan welke kant een kardinale ton gepasseerd moet worden, waar mogelijk wegvaren zonder betalen.

Maar wel, dank aan GPS, de reis kunnen maken.

Ergens komen is niet zo moeilijk meer. De juiste scheeps/materiaal keus maken en ermee om kunnen gaan is niet anders geworden.
Ik bedoel de keus, niet de materialen.

Zorg dat je als eerste je schip goed beheerst, aanpassen aan het weer, reven zeer snel mogelijk is, je anker direct gebruiksklaar op een boegrol en niet onder een ketting in de ankerbak of aan een lijn vol kinken, weten wanneer je jezelf nog vrij kunt ZEILEN van lagerwal, ondieptes herkennen (op afstand) aan het golfpatroon vóór je er op vastloopt.



Waarom zijn er toch zo veel "schippers" die vinden dat zij de enige "goede" schipper zijn op het water en dat de rest er niks van bakt? Goed zeemanschap is van alle tijden. Watersport is zo'n beetje gedevalueerd tot een soort voyeurisme: kijken wat de ander allemaal "verkeerd" doet en dan gniffelen in je vuistje. Wees blij dat er nog mensen zijn die zich wagen aan de zeilsport. Iedereen was ooit een beginner, maar dat schijnen velen vergeten te zijn.
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 13:01 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 12:49 #853944

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Nu we het er toch over hebben;

Een heel vervelend symptoom van GPS of eigenlijk waypoints is dat iedereen op hetzelfde nauwe koerslijntje vaart.
Vooral bij kustzeilen is dat gewoon gevaarlijk. Uitleg :

Vaak heb je bij kustzeilen dat 95% der jachten van marina naar marina vaart.
Bijvoorbeeld langs de Italiaanse westkust gaan de mobo´s even varen, het liefst naar de dichtstbijzijnde marina, om daar even te borrelen en zich te laten opmerken in het restaurant, dan gaat het weer met 30 knopen terug.

Al die speedboten varen exact hetzelfde traject, de kortste weg tussen waypoint A naar waypoint B

De zee word daar werkelijk tot mayonaise geslagen. Met een klein zeilbootje heb je daar zelfs met windje twee golven van een meter.
De eerste keer dat ik in zo´n waypoint snelweg terechtkwam wist ik niet wat me overkwam.
Let wel, de heren van marina B varen ongeveer terzelfder tijd naar Marina A.
Ook langs de Turkse kust, bij bepaalde kapen heb je minimum om de minuut een maxi met 2000 pk die het zeetje stukwoelt.
De oplossing is een koers te varen evenwijdig aan de kortste GPS route maar dan 5 mijl verder uit de kust.
Daar kun je heerlijk zeilen zonder stuiteren op dieselgolven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 13:07 #853949

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Rob10 schreef :
De "problemen" die je noemt hebben natuurlijk niks met Navionics te maken maar alles met de grootte van je scherm. Een ipad/tablet/laptop werkt dan beter.

Dat lijkt me een te makkelijk excuus voor Navionics.
Er zit nog een hele wereld tussen uitgezoomd alle details zien en helemaal niks meer zien.
Vanuit een beeld dat pakweg 100 mijl omvat moet je gewoon veel te ver inzoomen om ook maar iets te zien. Het aantal pixels per cm2 van mijn telefoon verschilt echt niet zoveel van dat van een willekeurige tablet.
Als ik op de telefoon een beeldveld heb van 20 mijl breed (af te meten aan het schaalstreepje rechtsonder) dan is alle navigatie-info verdwenen en wordt nog slechts een basiskaart getoond waarop gek genoeg nog wel de hoofdwegen zijn aangegeven en de belangrijkste plaatsnamen. Als je dat nog kunt laten zien, dan kun je ook de shippinglanes tonen, zou ik zeggen. Pas als er in de breedte van het scherm 6 mijl wordt getoond, verschijnen de eerste tonnen.

Kortom; onvoldoende voor navigatie op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 13:09 #853950

OldBawley schreef :
knip knip

Al die speedboten varen exact hetzelfde traject, de kortste weg tussen waypoint A naar waypoint B

De zee word daar werkelijk tot mayonaise geslagen. Met een klein zeilbootje heb je daar zelfs met windje twee golven van een meter.

Dat valt op het IJsselmeer gelukkig mee. Er komt wel eens zo'n brulaap langs maar ze zijn ook snel weer wel. Soms kan het geluid wel eens minuten lang vervelend zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 13:20 #853955

lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
De "problemen" die je noemt hebben natuurlijk niks met Navionics te maken maar alles met de grootte van je scherm. Een ipad/tablet/laptop werkt dan beter.

Dat lijkt me een te makkelijk excuus voor Navionics.
Er zit nog een hele wereld tussen uitgezoomd alle details zien en helemaal niks meer zien.
Vanuit een beeld dat pakweg 100 mijl omvat moet je gewoon veel te ver inzoomen om ook maar iets te zien. Het aantal pixels per cm2 van mijn telefoon verschilt echt niet zoveel van dat van een willekeurige tablet.
Als ik op de telefoon een beeldveld heb van 20 mijl breed (af te meten aan het schaalstreepje rechtsonder) dan is alle navigatie-info verdwenen en wordt nog slechts een basiskaart getoond waarop gek genoeg nog wel de hoofdwegen zijn aangegeven en de belangrijkste plaatsnamen. Als je dat nog kunt laten zien, dan kun je ook de shippinglanes tonen, zou ik zeggen. Pas als er in de breedte van het scherm 6 mijl wordt getoond, verschijnen de eerste tonnen.

Kortom; onvoldoende voor navigatie op zee.

Wanneer was je ook al weer voor het laatst op zee? Ik heb het gevoel dat veel mensen hier helemaal niet meer weten waar ze het over hebben. De ontwikkelingen staan niet stil. Er is veel ontwikkeling in de zeilsport waar je alleen maar enthousiast over kan zijn. Probeer dat te omarmen en verdiep je erin, in plaats van alleen maar kritiek te hebben. Vooral elektronische navigatie heeft de watersport (maar ook vele andere industrieën) veel veiliger en toegankelijker gemaakt. Met elektronische navigatie naar de UK varen is vele malen veiliger dan op gegist bestek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 13:37 #853956

Rob10 schreef :

Met elektronische navigatie naar de UK varen is vele malen veiliger dan op gegist bestek.

// offtopic

Hoeveel slachtoffers vallen er dan door navigitiekwesties?
Meestal is de oorzaak weer/zeemanschap/technische staat boot.

// ontopic

de vraag van TS ging overigens over het IJsselmeer en ook na de brexit ligt UK niet aan het IJsselmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 20 juli 2017 13:41 #853957

keeszeiler schreef :
Rob10 schreef :

Met elektronische navigatie naar de UK varen is vele malen veiliger dan op gegist bestek.

// offtopic

Hoeveel slachtoffers vallen er dan door navigitiekwesties?

Als je er even voor gaat zitten zul je inzien dat dit een hele rare vraag is. Succes ermee.
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 13:42 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl