Dank voor de reacties. Er moet nog heel veel uitkristalliseren en die verstaging parkeer ik even voorlopig. De dimensionering ook; die sheet komt later wel weer van pas.
Duidelijk experiment met dat zaagsel en credit card! Ik had eerder in mijn hoofd dat het om microwervels ging die zich op een of andere manier langs het zeidoek voorplantten tegen de luchtstroom in (aan loef). Maar het is dus één draaiende krachtcomponent om beide zeilen heen; aan loef remt ie af, aan lei versnelt die de luchtstroom. Klopt dit ongeveer?
Upwash vanuit het grootzeil versterkt de werking van het voorzeil dus, en andersom ook. 1+1=3 dus! Ik begrijp dat je het voor- en grootzeil als één profiel moet zien; het grootzeil vormt dan de trimtab van de totale vleugel. En de fok als totaal is meer de leading edge van het geheel: net zoals bij een vliegtuig dat voorste stuk naar voren wordt gekanteld om meer power te krijgen tijdens take-off.
Hoe meer ik lees, hoe minder ik begrijp, althans het is qua te maken keuzes geen simpel vraagstuk. Ik probeer wat dingen op een rijtje te krijgen, liefst onderbouwd.
Willen jullie een meedenken?
Top versus fractioneel
Veel gelezen op het boatdesign forum waar na 70(!) pagina's nog steeds veel meningen door elkaar liepen. Interessante materie dus! Het totale tuig (incl mast) vormt dus één profiel. Ik heb geen sterke argumenten gehoord dat een fractioneel tuig efficienter zou zijn dan een toptuig (andersom ook niet). De grootste verschillen lijken te zitten in trimbaarheid, handelbaarheid en het al of niet afgedekt worden van voorzeilen bij ruime koersen. Bij een toptuig doet je overlappende genua dan weinig, bij een fractioneel tuig wordt de top van de spinnaker verstoord door het grootzeil.
Maar los daarvan: als je puur naar de planform en camber van de combinatie kijkt, zijn er dan efficiency voordelen aan top vs fractioneel bij hetzelfde totaaloppervlak? Wat doet die upwash in het bovenste stuk van een fractioneel tuig?
Fathead vs. squarehead vs. driehoek
De driehoeksvorm is aerodynamisch de meest ongunstige vorm. Hoewel enige roach de efficiency vergroot, blijken fathead en squarehead zeilen flink efficienter. Beauty en Erik hebben daar hier al veel over geschreven, maar met verschillende onderbouwingen. Volgens Erik is het elliptisch planform achterhaald door nieuwe inzichten. De spitfire vleugel zie je ook niet meer tenslotte.
NB: voor het "nieuwe" roer onder Nachtvlinder heb ik destijd ook gekozen voor half-elliptisch, wat heel goed bevalt (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal behalve het originele vierkante roer zonder mooi profiel)
Het parabolisch gevormde achterlijk van een fatheid resulteert in een gelijkmatig drukprofiel aan de trailing edge, waardoor de induced drag wordt geminimaliseerd. Stall treedt gelijkmatig op maar wel plotseling. Een squarehead tracht juist de weerstand als gevolg van tipwervels te minimaliseren (daar is de fathead weer niet zo goed in). Stall treedt gelijkmatiger op (bouwt zich langzaam op via het achterlijk). Dit zou een meer vergevingsgezinde handling kunnen geven.
@Beauty: je schreef in een ander draadje dat jij
niet de bovenste streamer gebruikt als indicator voor de juise twist (af en toe lokaal overtekken). Zou dat hiermee temaken kunnen hebben?
Beide zeilen vereissen een kostbaar karrensysteem.
Auto-twist
Dit lijkt mij een erg handige eigenschap. Wat ik me wel afvraag: dit is heel erg afhankelijk van de stijfheid van het ongestaagde stuk. Met een toprunner kun je dit versterken, maar nooit verminderen. Hoe die je hier mee om te gaan? De mastenmaker moet dan eigenlijk al weten wat voor zeil er op komt?
Overlappend of niet
Ik zou het liefs naar een tuig willen wat een niet of nauwelijks overlappend voorzeil heeft. Makkelijk overstag, lichte bediening van lieren en een groot windbereik. Met een rolreef of voorzeil met bindrif zou ik dan een enorm windbereik hebben met één voorzeil. Grootzeil dient dan een soepel reefsysteem te krijgen.
Hieronder wat eerste schetsjes. Die optie van fathead op toptuig verliest uiteraart de auto-twist eigenschap. Ik heb de zeilpunten ingetekend (pijlen) door het zwaartepunt van het tuig te construeren (dat kan Visio heel mooi, net als oppervlakten berekenen

. Weet iemand een betere methode? Een NACA vleugelprofiel heeft het drukkingspunt in ieder geval
niet in het midden; wat zou een best-guess zijn hier?
Je ziet in ieder geval dat bij de fatheads de zwaartepunten wel 30 cm naar achteren schuiven tov het originele zeilplan. Dat vind ik wel eng. Zou ik dan niet heel snel teveel roerdruk krijgen (als er helling bijkomt) of kom ik hier wel mee weg? Als ik zie wat een paar graden mastverstelling al doet dat lijkt 30 cm me wel veel!
Mogelijkheden om het zeilpunt verder naar voren te krijgen: kortere E of P maat (dus ook minder m2) of een voorzeil op een boom (vind ik geen gezicht voor niet-lichtweerzeilen)
Wat vinden jullie van deze opties? Nog andere ideeën? Squarehead heb ik nog niet getekend, maar dat zal ongetwijfeld betekenen dat de E maar véél kleiner moet, ook weer vanwege het zeilpunt. Of overschat ik dat/werkt het anders?